Što djeca zapravo rade na internetu? Rezultati istraživanja bi vas mogli iznenaditi

Kako bismo djecu zaštitili na internetu, potrebno nam je više od pukih predavanja o štetnom online sadržaju. Treba znati što ih zanima.

Martina Čizmić | 04.07.2025. / 13:43 komentari
Djeca ispred ekrana, ilustracija (Foto: Getty Images)

Djeca svakog dana provode sate na internetu. No, znaju li roditelji što točno njihova djeca rade kad surfaju internetom, koriste različite društvene mreže i aplikacije ili jednostavno komuniciraju s drugim korisnicima?

tri vijesti o kojima se priča Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo Protuzračni sustav Raven 70 posto učinkovitosti VIDEO Pogledajte protuzračni sustav koji su Britanci u 3 mjeseca sklepali za Ukrajinu i koji skida ruske dronove kao muhe s neba Pametni telefon, ilustracija Mali, ali značajna promjena Stavljate telefon na stol s ekranom prema gore? Evo zašto biste trebali promijeniti tu naviku

Tvrtka za kibernetičku sigurnost Kaspersky provela je zanimljivo istraživanje zahvaljujući podacima iz njihove aplikacije za sigurnost djece. Ono što su otkrili je iznenadilo i njih, ali i roditelje.

"Brainrot" i videoigre

Naime, otkrili su da memeovi čine 4,87 posto sadržaja koji djeca pretražuju na YouTubeu. Točnije, pretražuju memeove koji su označeni s izrazom "brainrot" (truljenje mozga).

Ako ste aktivni korisnik TikToka, možda ste već upoznati s tronogim morskim psom u tenisicama ili krokodilom koji je bombarder, a ako vas netko pita "Tko je jači: Tralalero Tralala ili Tung Tung Tung Sahur?", bit ćete spremni imenovati svog favorita. Ako vam ništa od toga nema smisla, evo objašnjenja: ovo su glavni likovi novog vala memeova o brainrotu. Zamijenili su prethodni hir Skibidi Toileta - i djeca diljem svijeta ih apsolutno obožavaju, ističu iz tvrtke Kaspersky.

Osim toga, pretražuju glazbu (21,11 posto) i sadržaj koji proizvode influenceri (17,17 posto).

Što se glazbe tiče, Taylor Swift i Billie Elish su i dalje popularne, a pridružila im se i Sabrina Carpenter te K-pop zvijezde (Like Jennie iz grupe Blackpink je uvjerljivo najpopularnija).

Djeci je izuzetno zanimljiv i sadržaj koji je povezan s videoigrama. Od influencera/gamera (17,15 posto) do općeg sadržaja o igrama (10,14 posto). Najčešće se traži sadržaj povezan s najpopularnijim igrama - Minecraft, Brawl Starst, Fortnite, Roblox i (iznenađenje) Sprunki.

Ako vam nije poznat Sprunki, niste jedini. No, dovoljno je otvoriti YouTube i upisati Sprunki da dobijete gomilu videa koji su zapravo crtići i glazbeni spotovi na temelju videoigre.

Djeca danas imaju prilično stabilna digitalna okruženja i navike. Gledaju YouTube videozapise, igraju Minecraft i Roblox te gledaju serije na Netflixu. To su stvari za kojima će u budućnosti osjećati nostalgiju, s K-popom kao svojim službenim soundtrackom. Međutim, neki trendovi su prolazniji. Na primjer, Fortnite je praktički bio igra broj jedan prije nekoliko godina, ali Brawl Stars je od tada zauzeo njegovo mjesto. Sadržaj koji se najbrže mijenja su memeovi. Oni stalno rađaju nove likove, pjesme, pa čak i cijele meta svemire. Ne tako davno, odrasli su bili šokirani memeom Skibidi Toilet, a danas su zgroženi sadržajem o propadanju mozga i njegovom potpunom apsurdnošću. Ali trendovi memeova brzo dolaze i prolaze, dok Minecraft Let's Play videozapisi i TikTok plesovi uz najnovije K-pop pjesme ostaju puno dulje, ističu iz Kasperskog.

No, popularnost određene videoigre ne privlači samo djecu, već i prevarante koji redovito smišljaju nove sheme kojima je glavni cilj isprazniti kreditne kartice njihovih roditelja. Stoga bi roditelji trebali o takvim opasnostima razgovarati s djecom i pobrinuti se da djeca nemaju pristup njihovoj kreditnoj kartici bez nadzora i kontrole. 

AI je dio njihovog života

Istraživačima iz Kasperskog za oko je zapela i činjenica da djeca veoma brzo usvajaju nove tehnologije, što znači da su im ChatGPT i drugi alati pogonjeni umjetnom inteligencijom neizostavan alat u svakodnevno korištenju intenreta. Djeca koriste platformu Character.ai kako bi stvorili vlastite chatbotove (najčešće likove iz omiljenih igara, filmova ili influencere s kojima onda mogu "razgovarati").

Dok većina odraslih još uvijek pokušava shvatiti samo postojanje umjetne inteligencije, djeca danas koriste ChatGPT kao sastavni dio načina na koji komuniciraju s digitalnim prostorom. Kako bismo djecu zaštitili na internetu, potrebno nam je više od pukih predavanja o štetnom online sadržaju. Moramo pokušati razumjeti što ih zanima i nježno prilagoditi putanju njihovog online putovanja na temelju tih interesa bez strogih zabrana, ističu na kraju iz Kasperskog.

 

Vezane vijesti