Kompanija Boston Consulting Group (BCG) krajem prošle i početkom ove godine anketirala je više od tisuću direktora u velikim kompanijama koji su zaduženi za inovacije te je, na temelju njihovih odgovora, objavila listu 50 najinovativnijih tvrtki na svijetu. Iz BCG-a kažu kako su, usprkos nesigurnoj globalnoj situaciji, inovacije postale glavni korporativni prioritet u 2023. godini te su za skoro 80 posto kompanija jedan od tri glavna cilja ove godine. Najvažnija područja u kojima se inovacije implementiraju su novi proizvodi i istraživanje srodnih poslovnih modela.
Među 50 najinovativnijih kompanija dominiraju tehnološke tvrtke, što naravno nije nikakvo iznenađenje. Prvo mjesto na ovom popisu objavljenom u sklopu istraživanja nazvanog Most Innovative Companies 2023: Reaching New Heights in Uncertain Times zauzela je i najvrjednija kompanija po tržišnoj vrijednosti na svijetu (skoro 3 bilijuna dolara), Apple. I ostale kompanije u top 10 su iz tehnološkog sektora, a sljedeća četiri mjesta zauzele su Tesla, Amazon, Alphabet i Microsoft.
Na ovom popisu nema hrvatskih tvrtki, a koje bi karakteristike trebale imati objasnio je Tomislav Čorak, hrvatski partner u BCG-u. Prema njemu, da bi se naše kompanije imale šansu probiti se na ovu listu prije svega moraju biti globalno prepoznate, imati priznati status u svojoj industriji te realizirati natprosječne povrate na ulaganje svojim dioničarima. S obzirom na to da se radi o istraživanju koje kombinira kvalitativne informacije od preko 1000 top managera koji upravljaju inovacijama te kvantitativne informacije sa svjetskih burzi, kriterije za ulazak na listu nije lako zadovoljiti. Zbog toga ne treba čuditi da je gotovo svaka druga kompanija na listi američka što odražava ambiciju i mogućnosti američkih tvrtki da budu globalni igrači.
Ovu je listu BCG formirao temeljem četiri dimenzije: ukupnog broja glasova za pojedinu kompaniju, glasova kolega iz iste industrije, kapacitetu za disrupciju prema Herfindahl-Hirschman indeksu diversifikacije te prema financijskim pokazateljma: povratu na dioničarsko ulaganje u protekle tri godine od početka 2020. do kraja 2022.
Dominacije Sjeverne Amerike
Treću godinu zaredom pokazalo se da tvrtke koje daju prednost inovacijama i spremne su brzo reagirati na promjene značajno nadmašuju manje agilne konkurente. Čelnici takvih inovativnih tvrtki dosljedno isporučuju nove proizvode, ulaze na nova tržišta i stvaraju nove izvore prihoda. Oni koji zaostaju, bore se da ostvare više od tek inkrementalnih, minimalnih poboljšanja, stoji u istraživanju BCG-a. U istraživanju se naglašava i kako tvrtke izgrađene za budućnost dijele zajednički skup atributa koji im omogućuju značajno bolje rezultate od konkurencije, otpornost na šokove i poremećaje te brzu primjenu inovacija koje stvaraju novu vrijednost. Uz ljudske i tehnološke sposobnosti, uključujući umjetnu inteligenciju, jedan je od tih atributa radna kultura potaknuta inovacijama.
BCG je također otkrio kako su za uspješnu inovaciju potrebna tri elementa - da inovacija bude prioritet, ulaganja u ljude i sposobnost za pretvaranje investicije u opipljive rezultate. Zanimljivo je kako je samo jedna od četiri tvrtke bila “spremna za inovacije”, zadovoljivši sva tri kriterija, posebice posjedovanje elemenata vodstva i timskog udruživanja koji omogućuju učinkovito izvršenje inovacijskih ambicija tvrtke.
Najinovativnije tvrtke geografski su vrlo raznolike, gotovo ravnomjerno podijeljene između Sjeverne Amerike i ostatka svijeta. Europa i Azija dobro su zastupljene, a popisu se prvi put pridružio i Bliski istok s tvrtkom Saudi Aramco na 41. mjestu. Automobilske tvrtke držale su više pozicija na popisu 2022., a ove godine međunarodne energetske kompanije nalaze se na pet mjesta. Ovaj podatak može biti znak zabrinutosti ispitanika zbog klimatskih promjena i činjenice da bi energetska industrija mogla biti kreativan i značajan dio rješenja u borbi protiv klimatskih promjena. Unatoč nepovoljnim vjetrovima koji su zahvatili tržište 2022., tehnološke tvrtke i dalje dominiraju među 50 najboljih, uključujući prvih deset.