Testni pilot borbenog zrakoplova F-35: "F-35 je za pilota aviona MiG-29 svemirski brod. U sofisticiranom svijetu nema mjesta za takve pilote"

S obzirom na to da se sve više europskih zemalja okreće američkom avionu F-35 kao glavnom rješenju u modernizaciji ratnog zrakoplovstva, nameće se pitanje mogu li piloti koji su svoje karijere ostvarili leteći na sovjetskim borbenim zrakoplovima uopće napraviti taj prijelaz? Bivši testni pilot zrakoplova F-35 smatra da je to nemoguća misija.

Branimir Vorša | 26.04.2022. / 13:34

F-35
F-35 (Foto: Afp)

F-35 brzo postaje borbeni zrakoplov izbora za mnoge europske zračne snage zbog svojih tehnoloških i operativnih prednosti u odnosu na druge dostupne borbene zrakoplove.

Osam europskih zemalja ili upravlja tim borbenim zrakoplovom pete generacije ili su ga naručile. Više zemalja je u razgovorima o kupnji F-35 u bliskoj budućnosti.

Sve veći broj F-35 u Europi znači da će sve više pilota morati naučiti upravljati tim zrakoplovom, ali tehnološka superiornost F-35 znači da neki piloti, posebno oni obučeni za upravljanje zrakoplovima sovjetske proizvodnje, vjerojatno neće moći napraviti tu promjenu, smatra jedan od probnih pilota F-35 borbenog zrakoplova.

Slika nije dostupna Izraelci se pohvalili prvim zračnim okršajem borbenih zrakoplova F-35 u kojem su srušene dvije neprijateljske letjelice

Među 30 članica NATO-a, samo Bugarska, Poljska i Slovačka još uvijek koriste zrakoplove iz sovjetskog doba, piše Business Insider. To je netočno, jer sovjetske zrakoplove još uvijek koristi i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (MiG-21), iako Hrvatska (koja je isto tako članica NATO saveza) ne planira kupnju F-35 borbenog zrakoplova, već smo od Francuske kupili Dassault Rafale, zrakoplov koji je za potrebe našeg ratnog zrakoplovstva posve adekvatno i kvalitetno rješenje i koji je, naravno, kompatibilan s NATO standardima.

Od tri zemlje koje navodi Insider, najviše sovjetskih borbenih zrakoplova ima Poljska, s 23 operativna MiG-a 29 i 12 operativnih, ali zastarjelih Su-22. Ostatak poljske borbene flote čini 36 borbenih zrakoplova F-16 američke proizvodnje. U 2020. godini, u nastojanju da modernizira svoje zrakoplovstvo, Varšava je naručila 32 F-35A borbena zrakoplova, a ima mogućnost kupiti još dodatnih 16.

Mješavina zrakoplova zapadne proizvodnje i sovjetskog podrijetla odražava političku povijest Poljske kao članice Varšavskog pakta tijekom Hladnog rata, a sada kao članice NATO-a i EU.

Otežana integracija

Ipak, ta će mješavina također otežati Poljskoj integraciju F-35 u svoju flotu, smatra Billie Flynn, bivši potpukovnik kanadskih zrakoplovnih snaga i stariji probni pilot F-35.

U intervjuu za Aviationist, Flynn je objasnio kako će se poljski piloti boriti za kretanje između tih različitih zrakoplova.

Slika nije dostupna VIDEO Nova snimka incidenta na američkom nosaču zrakoplova: Pad F-35C-a izgledao je prestrašno

Postoji jako puno ruskog mentaliteta istočnog bloka nasuprot zapadnog kadra koji leti na F-16 u poljskim zračnim snagama, a piloti u svakom kadru ne prelaze između njih, rekao je Flynn.

Flynn je rekao da će se svaki pilot suočiti sa "skokom" u prelasku na F-35, jedan od samo četiri mlažnjaka pete generacije koji su u uporabi diljem svijeta.

Piloti F-16, ili takozvani zapadni kadar, u poljskom ratnom zrakoplovstvu mogli bi prijeći na noviji mlažnjak, kao što su to učinili mnogi piloti u drugim zračnim snagama s F-35, ali piloti "istočnog bloka" poljskog ratnog zrakoplovstva neće biti te sreće, dodao je Flynn.

F-35 kao "kozmički svemirski brod" nedokučiv pilotima MiG-a 29

Zamoliti čak i vrlo sposobnog pilota MiG-29 da prijeđe na ovaj kozmički svemirski brod je previše za shvatiti za njega, rekao je Flynn, misleći na F-35.

F-16 i MiG-29 usporedivi su po mogućnostima.

Iako je MiG-29 prvenstveno lovac, a F-16 višenamjenski zrakoplov, oba borbena zrakoplova pripadaju četvrtoj generaciji. Sovjetski mlažnjak je zapravo i napravljen kao odgovor na američke F-16 i F-15 borbene zrakoplove.

No, prijelaz s tog mlaznog aviona sovjetske proizvodnje na moderne američke lovce zahtijeva više od učenja novih sposobnosti. Također zahtijeva prilagodbu potpuno drugačijoj filozofiji dizajna, što takav prijelaz čini praktički nemogućim, smatra Flynn.

Svaki dio načina na koji mehaniziramo zrakoplove na Zapadu razlikuje se od načina na koji Rusi dizajniraju svoje zrakoplove, svaki dio filozofije kako upravljate zrakoplovom, kako dizajnirate kokpite, kako obrađujete informacije je drugačiji, pojasnio je Flynn za Aviationist.

Nasuprot tome, pilotu F-16 je lakše prijeći na F-35, jer oba je dizajnirao i izradio Lockheed Martin i jer je stealth borbeni zrakoplov logičan korak naprijed, rekao je Flynn.

Skok u novu eru

To ne postoji za kadar koji leti na MiG-u, kaže Flynn.

Nesposobnost pilota MiG-29 da naprave skok u novu eru znak je približavanja zastarjelosti njihovih zrakoplova.

Poljska, Bugarska i Slovačka već se bore s ažuriranjem svojih MiG-ova 29. Poljska je zadržala svoj kontingent MiG-29 u rangu sa svojim F-16, ali kako vrijeme i sve lošiji odnosi s Rusijom otežavaju pronalaženje zamjenskih okvira zrakoplova i dijelova strojeva, posljednja tri NATO operatera MiG-29 polako povlače taj zrakoplov.

Slika nije dostupna Vrlo skup gubitak: Pojavio se video koji prikazuje kako je britanski F-35 završio negdje na dnu Mediterana

Mislim da će poljski kadar MiG-a na kraju atrofirati, provodeći svoje vrijeme u tom mlažnjaku dok MiG-29 ne izađe iz pogona, rekao je Flynn.

S obzirom da vojska prihvaća F-35 i druge napredne borbene zrakoplove, nema mjesta za pilote MiG-29 u sofisticiranom svijetu zrakoplova pete generacije, dodao je.

Izvor: Business Insider

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti