Turbulencija i sve što trebate znati o njoj: Koliko je česta, opasna i utječu li klimatske promjene na taj zračni fenomen?

Turbulencije u zrakoplovu tijekom leta su česta pojava koja uglavnom izaziva neugodu tijekom leta, no u ekstremnim slučajevima, može dovesti do ozljeda ili čak smrtnih slučajeva.

Branimir Vorša | 22.05.2024. / 09:15

Turbulencija u zrakoplovu, ilustracija
Turbulencija u zrakoplovu, ilustracija (Foto: Getty Images)

Turbulencije, prirodni fenomen, mogu biti i kudikamo više od neugode tijekom leta, a to je vrlo jasno dokazano na letu Singapore Airwaysa od Londona do Singapura u utorak, na kojem je zbog ekstremne turbulencije poginuo jedan od putnika, dok ih je više od 30 ozlijeđeno.

U najekstremnijem slučaju, turbulencija može uzrokovati podizanje i spuštanje zrakoplova do 30 metara u zraku. Britanski stručnjaci objašnjavaju kako nastaje taj zastrašujući vremenski fenomen, a također upozoravaju da bi klimatske promjene mogle učiniti ozbiljne turbulencije češćima.

Što je to turbulencija?

Doživjeti turbulencije tijekom leta je uobičajeno i često uznemirujuće. Putnici osjećaju kako se zrakoplov zanosi, što otežava njegovo kretanje. Prema dr. Davidu Birchu, voditelju Centra za aerodinamiku i strujanje okoliša na Sveučilištu Surrey, do turbulencije dolazi zbog poremećenog zraka ispunjenog kovitlajućim strujama.

Zrakoplov u letu Letovi postaju sve turbulentniji i opasniji, nova znanstvena studija otkriva i što je uzrok tome

Kada doživite 'turbulenciju' u zrakoplovu, to je zato što je zrakoplov uletio u područje poremećenog zraka, ispunjeno kovitlanjem. Kao čamac na valovitom moru, letjelicu gura zrak koji se kreće, pojašnjava Birch.

Ozbiljnost turbulencije kreće se od lagane, koja uzrokuje manje promjene visine, do jake, koja nasilno baca avion i može dovesti do oštećenja strukture i ozljeda putnika. Turbulencijama doprinose različiti čimbenici. Turbulencije mogu biti uzrokovane prirodnim fenomenima poput normalnih atmosferskih uzoraka vjetra ili tragovima drugih obližnjih zrakoplova, kaže Birch.

Jedan značajan izvor je mehanička turbulencija, uobičajena u planinama. Slično oceanskim valovima koji udaraju o stijene, vjetrovi koji udaraju u planine stvaraju "planinske valove", uzrokujući turbulentni zrak koji trese avione. Grmljavinske oluje također stvaraju jake turbulencije s ogromnim vertikalnim zračnim strujanjima, zbog čega se zrakoplovi podižu ili spuštaju između 600 i 1830 metara. Ta se turbulencija može proširiti do 32 kilometra od središta oluje.

Osim toga, mlazne struje, uske trake brzog kretanja zraka, kruže na visinama na kojima lete zrakoplovi, dosežući brzine preko 442 km/h. Razlika u brzini između mlazne struje i okolnog zraka stvara hlapljive zračne džepove koji utječu na let zrakoplova. Paul Williams, profesor atmosferskih znanosti na Sveučilištu Reading, identificira ovo kao "turbulenciju čistog zraka".

To može biti teško izbjeći jer se ne pojavljuje na meteorološkom radaru u pilotskoj kabini, napominje Williams.

Razumijevanje uzroka turbulencija, od prirodnih uzoraka vjetra do poremećaja koje je stvorio čovjek, pomaže objasniti zašto letovi ponekad mogu postati tako neravni i neugodni.

Što se dogodilo tijekom leta Singapore Airlinesa?

Let Singapore Airlinesa iz Londona za Singapur bio je prisiljen hitno sletjeti na Tajland nakon što je naišao na jake turbulencije, što je rezultiralo smrću jednog putnika i više od 30 ozlijeđenih. Boeing 777-300ER napustio je zračnu luku Heathrow u ponedjeljak u 22:17 s 211 putnika i 18 članova posade.

U blizini Mjanmara, avion je naišao na ekstremne turbulencije zbog tropskih grmljavinskih oluja, zbog čega je pao na 9450 metara visine prije nego što se brzo spustio. Zabilježeno je da grmljavinske oluje u regiji dosežu visinu od 15.500 metara, pridonoseći nasilnim turbulencijama.

Točan uzrok smrti putnika zasad je nejasan, no moguće je da su u pitanju bili pali predmeti. To je jedan od razloga zašto nam se kao putnicima govori da sve torbe pričvrstimo u ormariće iznad glave ili ispod sjedala, jer ti predmeti mogu postati potencijalno opasni u malo vjerojatnom slučaju da se kabina trese. Isto tako, ako ne vežete sigurnosni pojas, mogli biste se ozlijediti na sličan način kao u automobilu, čak i u slučaju manjeg sudara, objašnjava Birch.

Mehanička neuronska mreža Američki znanstvenici razvili koncept koji bi trebao omogućiti puno ugodnije putovanje zrakoplovom

Koliko su česti smrtni slučajevi zbog turbulencija?

Turbulencije rijetko rezultiraju ozljedama ili smrću. Jedini put kada to možete doživjeti je u zrakoplovu, a čak i tada će piloti imati unaprijed upozorenje o džepovima visoke turbulencije i izbjegavat će ih, objašnjava Birch.

Međutim, turbulencija ostaje značajan uzrok ozbiljnih ozljeda tijekom leta. Američki FAA je izvijestio o 163 ozbiljne ozljede između 2009. i 2022. godine, uglavnom pogađajući kabinsko osoblje koje stoji. Podaci NTSB-a otkrivaju 22 smrtonosne ozljede u američkim zrakoplovima, od kojih je gotovo polovica rezultirala i potpunim uništenjem zrakoplova.

Smrtni slučajevi zbog turbulencije na komercijalnim letovima su srećom vrlo rijetki, ali nažalost danas su se povećali za jedan, kaže profesor Williams.

Ipak, drugi oblici turbulencije prouzročili su novije smrtne slučajeve. Prošle godine putnik je preminuo na letu iz New Hampshirea za Virginiju u SAD-u, nakon što su piloti onesposobili stabilizirajući sustav zrakoplova.

Profesor Williams upozorava i na pogoršanje turbulencija zbog klimatskih promjena. Njegovo istraživanje ukazuje na povećanje od 55 posto jakih turbulencija u čistom zraku iznad sjevernog Atlantika od 1979. godine, s projekcijama koje upućuju na udvostručenje ili utrostručenje u budućnosti.

Sada imamo čvrste dokaze da se turbulencije povećavaju zbog klimatskih promjena. Naše najnovije buduće projekcije ukazuju na udvostručenje ili utrostručenje ozbiljnih turbulencija u mlaznim strujama u nadolazećim desetljećima, ako se klima nastavi mijenjati kako očekujemo, poručuje na kraju Williams.

Izvor: Daily Mail

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti