Letovi postaju sve turbulentniji i opasniji, nova znanstvena studija otkriva i što je uzrok tome

Turbulencije u čistom zraku već stvaraju znatne troškove američkim zračnim prijevoznicima, što rezultira ozljedama, kašnjenjima letova i oštećenjima zrakoplova. Svaka dodatna minuta provedena u turbulencijama povećava te rizike.

Branimir Vorša | 14.06.2023. / 11:44

Zrakoplov u letu
Zrakoplov u letu (Foto: Getty Images)

Novo istraživanje pokazuje da se turbulencija u čistom zraku, odnosno nevidljivi oblik turbulencije koja se javlja na nebu bez oblaka, pogoršala zbog klimatskih promjena.

Studija objavljena u časopisu Geophysical Research Letters otkriva da su ozbiljne turbulencije u čistom zraku (Cleaar air turbulence ili CAT) postale sve prisutnije, s povećanjem od 55 posto primijećenim na tipičnoj sjevernoatlantskoj ruti leta između 1979. i 2020. godine. Porast turbulencije bio je najizraženiji iznad SAD-a i sjevernog Atlantika, ali je također utjecao na popularne rute preko Europe, Bliskog istoka, južnog Atlantika i istočnog Pacifika.

Poruka zračnim prijevoznicima

Paul Williams, koautor studije i atmosferski znanstvenik sa Sveučilišta u Readingu, naglašava potrebu da zrakoplovne kompanije razmotre kako upravljati povećanom turbulencijom.

Nakon desetljeća istraživanja koja pokazuju da će klimatske promjene povećati turbulencije u čistom zraku u budućnosti, sada imamo dokaze koji sugeriraju da je povećanje već počelo. Zračni prijevoznici morat će početi razmišljati o tome kako će upravljati povećanom turbulencijom, ističe Williams.

Zašto dolazi do turbulencija u čistom zraku?

Turbulencije u čistom zraku već stvaraju znatne troškove američkim zračnim prijevoznicima, što rezultira ozljedama, kašnjenjima letova i oštećenjima zrakoplova. Svaka dodatna minuta provedena u turbulencijama povećava te rizike.

Turbulencije u čistom zraku također predstavljaju izazov za navigaciju jer ih je teško otkriti pomoću radara u avionu, koji prvenstveno identificira kapljice vode u oblacima. Ta vrsta turbulencije nastaje zbog smicanja vjetra, odnosno razlika u brzini vjetra na različitim visinama. Smicanje vjetra pojačava se unutar brzih mlaznih struja dok emisije stakleničkih plinova zagrijavaju Zemljinu troposferu. Stoga, sve veći nerazmjer u temperaturama između troposfere i stratosfere dovodi do porasta turbulencije u čistom zraku.

U budućnosti još i gore?

Dok studija ispituje atmosferske podatke iz posljednja četiri desetljeća, druga znanstvena istraživanja procjenjuju buduće turbulencije u čistom zraku.

Isabel Smith, meteorologinja i doktorandica na Sveučilištu Reading, predviđa prosječno povećanje CAT-a od 9 do 14 posto po sezoni, za svaki Celzijev stupanj globalnog zatopljenja. Uz temperature koje su već porasle za više od jednog Celzijeva stupnja od vremena industrijske revolucije, predviđa se da će se ljeta, koja obično doživljavaju manje turbulencije, suočiti s većim porastom od zimskih perioda. Do 2050. godine ljeta bi mogla biti jednako turbulentna kao zime 1950-ih.

Nalazi koji se odnose na trenutačni porast turbulencije u čistom zraku od 1979. iznenadili su Smith jer se ističe znatan porast od 55 posto. Ona primjećuje alarmantnu prirodu tako značajnih povećanja.

Pomalo je zastrašujuće kada vidite tako velike vrijednosti, zaključila je Smith.

Izvor: The Verge

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti