Za moderne automobile često se kaže da su kao računala na kotačima jer su opremljeni različitim naprednim tehnologijama, a čak se i njihov softver, kao na računalima i telefonima, može nadograđivati, kako bi se poboljšale postojeće opcije ili vozilo nadogradilo s nekim novim. Posebna je važnost tehnologije koja poboljšava sigurnost tijekom vožnje jer se njenom primjenom može smanjiti broj nesreća te spasiti brojni životi.

Prometna nesreća Sustav automatskog e-poziva spašava živote na europskim cestama

Prema uredbi EU, neke će takve tehnologije uskoro postati obvezne za sve nove modele automobila koji će se prodavati na području Unije.

Nove opcije u automobilima (Foto: ETSC)

Među inim, jedna od tih opcija odnosi se i na borbu protiv vožnje u alkoholiziranom stanju putem ugradnje posebnih uređaja koji bi zabranili osobama koje su pod utjecajem alkohola da krenu s vožnjom. Takvi bi se uređaji ugrađivali u automobile osoba koje su uhvaćene u vožnji “pod gasom” te su ranije skrivile prometne nesreće. Na početku će o tim uređajima odlučivati posebno svako zakonodavstvo, no proizvođači automobila trebat će napraviti pripremu za njihovu ugradnju.

Također, u vozilima će se nalaziti tzv. crna kutija (sustav EDR) koja će pohranjivati podatke o brzini, položaju upravljača, svjetlima i slično te će bilježiti zadnjih nekoliko sekundi prije nesreće. Opcija s kojom dio vozača sigurno neće biti oduševljen jest inteligentni asistent koji vozače upozorava na brzinu.

Putem podataka navigacije ili praćenjem prometnih znakova, sustav će vozače upozoriti na maksimalnu dopuštenu brzinu, ali moći će čak i smanjiti snagu motora (jačim pritiskom papučice gasa taj bi se sustav trebao ugasiti). Isti bi sustav trebao imati i mogućnost upozorenja vozača kada smije, a kada ne pretjecati u vožnji.

Vozač spava Vozačima je potrebna dodatna edukacija: Misle da mogu spavati i gledati filmove tijekom vožnje

Od ostalih zanimljivih obveznih tehnologija spomenimo i senzore za parkiranje i stražnju kameru, koji se već godinama ugrađuju u nove modele automobila, zatim automatsko kočenje u hitnim slučajevima, sustav za ostanak u svojoj cestovnoj trace te upozorenje na umor i ometenost vozača dok je za volanom.

Kako naglašavaju na stranicama Europskog vijeća za sigurnost prometa, sve te sigurnosne sustave vozači će moći deaktivirati tijekom vožnje.

Ova uredba na snagu stupa 6. srpnja ove godine, od kada će svi novi modeli automobila, ali i autobusa i kamiona trebati imati implementirane spomenute opcije, dok će modeli predstavljeni prije tog datuma imati prijelazni period prilagodbe. Za takve će modele ova uredba postati obvezna od početka 2024. godine.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju