Veliki uspjeh u nuklearnoj fuziji: Korejski znanstvenici uspjeli održati fuziju čak 30 sekundi

Ovo nije kraj priče, moramo prijeći na 300 sekundi - 300 je minimalni vremenski okvir za demonstraciju rada u stabilnom stanju, tada ova plazma može raditi zauvijek, rekao je direktor KSTAR-a Yoon Si-woo.

Martina Čizmić | 08.09.2022. / 16:27

Ilustracija fuzija (Foto: Getty Images) (Foto: Getty Images)

Znanstvenici iz godine u godinu postižu sve značajnije uspjehe na području nuklearne fuzije. Posljednji u nizu su znanstvenici iz Južne Koreje koji su, po  prvi put, uspjeli održati reakciju nuklearne fuzije gotovo 30 sekundi.

Ovaj uspjeh, o kojem su objavili znanstveni rad objavljen u časopisu Nature, označava velik i važan napredak u postizanju održive fuzijske snage. Naime, nuklearna fuzija obećava gotovo neograničenu čistu energiju. Problem je kako sigurno, stabilno i dugotrajno oponašati prirodne reakcije koje se odvijaju unutar Sunca (fuzija), kad se one odvijaju na temperaturama višima od 100 milijuna stupnjeva Celzija (ili u slučaju ovog eksperimenta stupnjeva Kelvina).

Fuzijski stručnjaci s IRB-a i CIEM-a Mala Hrvatska jača i od velikih sila: U razvoju fuzije sudjelujemo znanjem, ljudima, pa čak i materijalima

Kako navode u svom znanstvenom radu, tim s Nacionalnog sveučilišta u Seulu i Korejskog instituta za fuzijsku energiju, proveo je niz eksperimenata  s reaktorom iz Korejskog supravodljivog tokamak naprednog istraživačkog centra (KSTAR) te su uspjeli poboljšati tehniku zadržavanja plazme u jezgri reaktora.

Radi se o reaktoru koji se još naziva "Umjetno sunce", a jedan je od tek nekoliko diljem svijeta i predstavlja vrhunac desetljeća istraživanja fuzijske tehnologije. Fuzijska energija smatra se vrhuncem čiste energije, jer ne zahtjeva korištenje fosilnih goriva i za razliku od trenutnih nuklearnih elektrana, ne proizvodi nikakav opasni otpad. No, postići stabilnu fuzijsku reakciju izazov je na kojem znanstvenici rade godinama.

Plazma niske gustoće u kombinaciji s umjerenom ulaznom energijom za rad ključna je za uspostavljanje ovog režima jer čuva visok udio brzih iona. Ovaj režim rada rijetko se susreće s prekidima te može biti održavan bez sofisticiranih načina kontrole te zato predstavlja obećavajući pat prema komercijalnim fuzijskim reaktorima, zapisali su u sažetku znanstvenog rada korejski znanstvenici.

Slika nije dostupna Umjetna inteligencija će upravljati energijom budućnosti: AI iznenadio fizičare koji su ga testirali na fuzijskom reaktoru

Ovo nije prvi put da su znanstvenici uspjeli ostvariti nuklearnu fuziju u laboratorijskim uvjetima. Slično je pošlo za rukom u Kini, gdje je reaktor na nešto nižoj temperaturi od 70 milijuna stupnjeva Celzija, radio više od 17 minuta.

Obično kažemo da je fuzijska energija izvor energije iz snova – gotovo je neograničen, s niskom emisijom stakleničkih plinova i bez visokoradioaktivnog otpada – ali ovo najnovije otkriće znači da fuzija nije san, rekao je Yoo Suk- jae, predsjednik Korejskog instituta za fuzijsku energiju.

Inače, početkom godine Korejski institut za fuzijsku energiju postavio si je cilj - ostvariti temperaturu plazme veću od 100 milijuna stupnjeva tijekom 50 sekundi do kraja 2022., a želja im je taj period produljiti na 300 sekundi do 2026.

Slika nije dostupna Znanstvenici oborili rekord: Oslobodili fuzijsku energiju od nevjerojatnih 59 megadžula, dvostruko više no dosad

Ako to ne možemo postići, moramo učiniti nešto drugo.