Veliko otkriće: Na Jupiterovu mjesecu Europi pronađen još jedan ključan element za život

Svemirski teleskop James Webb pronašao je dokaz o prisutnosti ključnog elementa za razvoj života na Jupiterovom mjesecu Europi - ugljikova dioksida u oceanu ispod njezine ledene površine.

Branimir Vorša | 22.09.2023. / 13:15

Jupiterov mjesec Europa
Jupiterov mjesec Europa (Foto: Afp)

Znanstvenici su došli do izvanrednog otkrića u vezi s Jupiterovim mjesecom, Europom, zahvaljujući svemirskom teleskopu James Webb (JWST). Čini se da podzemni ocean Europe sadrži značajne količine ugljikova dioksida, ključnog elementa za život.

Dvije odvojene istraživačke skupine, analizirajući JWST podatke, došle su do tog istog zaključka. Studije vezane za ta istraživanja su objavljene u časopisu Science. Jednu je vodio Geronimo Villanueva iz NASA-inog Centra za svemirske letove Goddard, a drugu Samantha Trumbo sa Sveučilišta Cornell.

Čini se da ugljikov dioksid migrira prema ledenoj površini Europe, a najveće koncentracije pronađene su u području poznatom kao Tara Regio. Taru Regio karakterizira kaotičan teren, obilježen jamama, grebenima, pukotinama i kupolama, a vjeruje se da je nastala zbog interakcija s podzemnim oceanom tijekom milijuna godina.

Enceladus Kakve su šanse za izvanzemaljski život na Europi i Enceladusu?

Što to znači za potencijalnu nastanjivost?

Najjači signal dolazi iz kaotičnog terena, koji je geološki svježiji od ostalih područja Europe, što znači da je vrlo vjerojatno da je ovaj materijal nov i da mora doći iz unutrašnjosti, pojašnjava Villanueva

Štoviše, povišene razine ugljikova dioksida u drugim dijelovima kaotičnog terena ne odgovaraju onome što bi se očekivalo da je doveden iz vanjskih izvora poput kometa.

Nova otkrića obećavaju potencijalnu nastanjivost podzemnog oceana Europe. Ugljik je temeljni element za sve poznate oblike života, a služi kao građevni blok za složene organske molekule. Trumbo pak naglašava važnost razumijevanja kako je ugljik stigao na Europu, njegove količine i oblika.

Ugljik je biološki ključan element, stoga je važno otkriti kako je dospio na Europu, koliko ga ima i u kojem je obliku tamo, kaže.

Jupiterov mjesec Europa Znanstvenici vjeruju da su riješili jedan od velikih misterija Jupiterovog ledenog mjeseca Europe

Iako je JWST do sada proveo samo jedno ispitivanje Europe, postoje planovi za tri dodatna promatranja. Očekuje se da će ti nadolazeći pogledi pružiti sveobuhvatnije razumijevanje površinskog sastava Europe i potencijala za nastanjive uvjete unutar oceanaa tog znanosti izuzetno zanimljivog Jupiterova mjeseca.

Izvor: New Scientist