Zračni sudar putničkog zrakoplova i vojnog helikoptera u blizini američke Nacionalne zračne luke Ronald Reagan u Washingtonu, u srijedu navečer, rezultirao je tragičnom smrću svih putnika i članova posade u obje letjelice. U nesreći su sudjelovali let American Airlinesa AA5342 iz Wichite u saveznoj državi Kansas, i helikopter američke vojske UH-60 Black Hawk. U putničkom zrakoplovu bilo je 60 ljudi, uključujući američke i ruske prvake u umjetničkom klizanju, zajedno s četiri člana posade. Helikopter je bio na rutinskom trenažnom letu s tri člana posade.
Ta se tragedija dogodila nešto više od mjesec dana nakon pada mlažnjaka u Južnoj Koreji, koji je možda uzrokovan naletom na pticu i u kojem je poginulo 179 od 181 putnika. Oba su incidenta intenzivirala ispitivanje sigurnosti zračnog prometa.
Kako radi sustav TCAS
Chrystal Zhang, izvanredna profesorica Aerospace Engineering & Aviation na australskom Sveučilištu RMIT, objašnjava u komentaru za The Conversation da je sustav za izbjegavanje sudara u prometu (TCAS) dizajniran za sprječavanje sudara u zraku nadgledanjem zračnog prostora za zrakoplove opremljene transponderima. Djeluje neovisno o kontroli zračnog prometa i upozorava pilote na potencijalne prijetnje.
Razvijen 1974., TCAS je evoluirao. TCAS I otkriva zrakoplove i daje savjete o zračnom prometu (Traffic Advisory ili TA), obavještavajući pilote o prijetnjama u blizini bez sugeriranja izbjegavanja. TCAS II, naprednija verzija, izdaje posebne upute pilotima za izbjegavanje sudara, poput penjanja, spuštanja ili prilagođavanja brzine. Ti sustavi također komuniciraju kako bi osigurali koordinirane letove.
Prema međunarodnim propisima utvrđenim Čikaškom konvencijom, komercijalni zrakoplov mora biti opremljen TCAS-om. Međutim, vojni helikopteri su izuzeti i rade prema posebnim propisima. Izvješća pokazuju da vojni helikopter nije imao TCAS sustav.
TCAS ograničenja na malim visinama
Zhang napominje da čak i kad bi helikopter imao TCAS, ta tehnologija ima ograničenja. Postaje blokiran ispod približno 300 metara zbog nepreciznosti radio visinomjera blizu tla. Posljednje zabilježene visine leta AA5342 i helikoptera bile su na tek 90 metara, odnosno 60 metara. Na tako niskim visinama, spuštanje radi izbjegavanja sudara često nije opcija.
Problem zračnog prostora iznad Reagana
Zračna luka Reagan među najprometnijima je u SAD-u, s komercijalnim, vojnim i privatnim zrakoplovima koji dijele ograničeni zračni prostor. U travnju 2024. godine komercijalni zrakoplov zamalo se sudario s helikopterom na 100 metara visine.
Nikad nismo primili upozorenje o prometu od (kontrole zračnog prometa) tako da nismo bili svjesni da postoji, rekao je pilot putničkog zrakoplova.
Američki Nacionalni odbor za sigurnost prometa istražuje ovu najnoviju tragediju u zračnom prometu.