Znanost na udaru: Hakeri napali i zaustavili rad jednog od najvećih radioteleskopa na svijetu

Već sama činjenica da ALMA neće raditi neko vrijeme onemogućit će rad stotinama astronoma diljem svijeta koji upotrebljavaju njezine podatke.

Martina Čizmić | 04.11.2022. / 09:56

Opservatorij ALMA u Čileu (Foto: Getty Images)

Najnaprednijih teleskop na svijetu našao se na udaru hakera. Opservatorij Atacama u Čileu objavio je na Twitteru da su se našli na udaru kibernetičkog napada zbog kojeg su do daljnjeg morali obustaviti svoje aktivnosti.

Kako su naveli, napad je otkriven i zaustavljen, ali je zbog opsega napada opservatorij ima problema s primanjem i slanjem e-maila i funkcioniranjem njihovih internetskih stranica.

Zaustavljen vlak, ilustracija Hakerski napad zaustavio danske vlakove

S obzirom na prirodu epizode još uvijek nije moguće procijeniti trenutak u kojem ćemo se vratiti svojim redovitim aktivnostima. Zahvaljujemo na podršci ALMA-inim partnerima i ispričavamo se zbog neugodnosti do kojih može doći tijekom oporavka sustava, napisali su iz opservatorija.

Podsjetimo, opservatorij Atacama (ALMA) jedan je od najjačih i najnaprednijih radioteleskopa na svijetu. Čini ga impresivni arsenal koji se sastoji od 66 visokopreciznih antena, koje nisu bile obuhvaćene ovim napadom, pa su znanstveni podaci koje su prikupile ostali netaknuti.

S obzirom na to da zbog svojeg jedinstvenog položaja opservatorij Atacama ima jedinstvenu mogućnost promatranja stvaranja plinova i prašine, a onda i rađanja novih zvijezda i planeta u svemiru, hakerski napad mogao je ugroziti godine rada i prikupljanja podataka.

Slika nije dostupna Australija podiže kazne ukoliko se ponove hakerski napadi

Već sama činjenica da ALMA neće raditi neko vrijeme onemogućit će rad stotinama astronoma diljem svijeta koji upotrebljavaju njezine podatke, pogotovo zato što još uvijek nije poznat potpuni opseg napada, kao ni tko stoji iza njega.