Znanstvenici došli do zanimljivih rezultata: Jedan spol stari znatno brže od drugoga

Otkrivena je još jedna prednost žena pred muškarcima, a ta je da muškarci tehnički brže stare od pripadnica ljepšeg spola, tvrde znanstvenici.

Branimir Vorša | 11.10.2022. / 12:33

Par na klupi promatra zalazak sunca
Par na klupi promatra zalazak sunca (Foto: Getty Images)

Finski znanstvenici koji se bave zaustavljanjem starenja otkrili su da su muškarci u svojim pedesetima, u prosjeku, biološki četiri godine stariji od žena iste dobi. Taj se jaz već javlja u dvadesetim godinama života, pokazala je prva studije te vrste objavljena u znanstvenom časopisu The Journals of Gerontology: Series A.

Znanstvenici su usporedili kronološku dob tisuća dobrovoljaca, s njihovom biološkom dobi korištenjem testova koji procjenjuju propadanje tijela na temelju suptilnih markera vezanih za našu DNK.

Ekrani, ilustracija Pretjerano korištenje digitalnih uređaja sa zaslonom ima još jednu štetnu posljedicu koja se nikome neće svidjeti

Uzročnici jaza u starenju

Iako je studija otkrila jaz u starenju, njezini autori vjeruju da se on s vremenom smanjio, vjerojatno zato što je stopa pušenja kod muškaraca u Finskoj naglo pala. Broj muškaraca koji puše u Finskoj pao je s 37 posto u 1970-ima na trenutnih 17 posto, dok taj postotak kod žena nije mijenjao i iznosi oko 15 posto.

Indeks tjelesne mase (Body Mass Index ili BMI) još je jedan od glavnih čimbenika iza spolne razlike u starenju, rekao je tim finskih znanstvenika sa Sveučilišta Jyväskylä.

Rezultati nove studije mogli bi pomoći objasniti zašto žene žive dulje od muškaraca. Primjerice, žene u Velikoj Britaniji imaju očekivani životni vijek od 83 godine, u usporedbi sa samo 79 godina za muškarce. U SAD-u žene obično žive oko pet godina duže od muškaraca.

Y kromosom Mnogi muškarci gube Y kromosom sa starenjem, sad je poznato zašto je to i toliko smrtonosno

Istraživanje nad tisućama blizanaca

Istraživanje je pratilo biološku dob kod 2240 blizanaca, koji su podijeljeni u dvije odvojene skupine ovisno o njihovoj dobi. Jedna skupina je bila u dobi između 21 i 42 godine, dok je druga bila u dobi između 50 i 76 godina.

Otprilike 151 par blizanaca koji su proučavani bili su brat i sestra, što je istraživačima omogućilo kontrolu njihove genetike i načina života tijekom odrastanja.

Procijenili su njihovu biološku starost pomoću epigenetskih satova, koji mjere takozvane razine metilacije DNK. To je mjera u kojoj su se posebne molekule, zvane metilne skupine, zakačile za DNK u vašim stanicama. Slikovito rečeno, to je poput školjki koje se pričvršćuju za trup broda te ga tako usporavaju.

U istraživanju su korištena četiri različita epigenetska sata u pokušaju da se dobije što točnije predviđanje biološke starosti.

Znanstvenici su isto tako mjerili godine sudionika u redovitom obrazovanju, indeks tjelesne mase i razinu pušenja, pijenja i tjelesne aktivnosti, kako bi vidjeli koji čimbenici mogu utjecati na brzinu njihovog starenja.

Starije osobe u šetnji, ilustracija Znanstvenici otkrili neobičnu povezanost između starosti, sporog hoda i problema s pamćenjem

Očita razlika u starijoj dobi

Rezultati su pokazali da su muškarci bili stariji od žena u svim skupinama kada su koristili sve te parametre. Razlika, koja je bila očita u mladoj odrasloj dobi, postajala je veća kako su starili, skočivši s jedne do dvije godine na tri do četiri godine. Jaz je ostao i kada je tim uzeo u obzir sve posredničke čimbenike, sugerirajući da nešto genetski održava žene mlađima.

Otkrili smo da su muškarci biološki stariji od žena iste kronološke dobi, a razlika je znatno veća kod starijih sudionika. Primijetili smo spolnu razliku u tempu starenja, koja nije objašnjena čimbenicima povezanima s načinom života. U našoj studiji također smo koristili prilično rijedak dizajn studije i usporedili tempo starenja među parovima blizanaca suprotnog spola. Slična razlika uočena je i tim blizancima. Muški brat ili sestra bio je oko godinu dana biološki stariji od svoje su-blizanke. Ti su blizanci odrasli u istom okruženju i dijele pola svojih gena. Razlika se može objasniti, primjerice, spolnim razlikama u genetskim čimbenicima i povoljnim učincima ženskog spolnog hormona estrogena na zdravlje, pojasnila je Anna Kankaanpää, glavna autorica studije.

Izvor: Daily Mail