Znanstvenici koriste oko kao prozor za neinvazivno proučavanje zdravlja jetre

Znanstvenici presađuju stanice jetre u oči miševa, što im zauzvrat omogućuje neinvazivno istraživanje zdravlja jetre.

Branimir Vorša | 06.02.2024. / 11:10

Oko
Oko (Foto: Getty Images)

Znanstvenici s Instituta Karolinska u Švedskoj otkrili su neinvazivnu metodu za proučavanje funkcije i bolesti jetre. Presađivanjem jetrenih stanica u oči miševa, rožnica postaje jedinstven prozor za promatranje promjena u jetri tijekom vremena. Taj inovativni dijagnostički pristup eliminira potrebu za invazivnim postupcima, pružajući dragocjene uvide u zdravlje jetre.

Jedinstvena nova metoda

Tehnika švdskih znaanstvenika uključuje presađivanje malih 3D kultura jetrenih stanica, poznatih kao sferoidi, u prednju komoru oka. Nevjerojatno je da se ovi sferoidi pričvršćuju na šarenicu, primajući bitne krvne žile i živce, dok zadržavaju različite karakteristike jetre. Implantirane stanice učinkovito odražavaju zdravstveno stanje mišje jetre, djelujući kao marker za stanja poput bolesti masne jetre, što je osobito vidljivo kada je miš na prehrani s visokim udjelom masti.

Liječnici u operacijskoj sali Britanski kirurzi razvili isprintane 3D modele jetre za lakšu procjenu operabilnosti bez 'otvaranja' pacijenta

Noah Moruzzi, docent na Odjelu za molekularnu medicinu i kirurgiju spomenutog Instituta, ističe jedinstvenost nove metode, koja nudi neviđene mogućnosti za istraživanje uloge jetre u metaboličkim bolestima kao što su pretilost, dijabetes tipa 2 i bolest masne jetre.

To je jedinstveni pristup koji otvara nove mogućnosti proučavanja uloge jetre u metaboličkim bolestima kao što su pretilost, dijabetes tipa 2 i bolest masne jetre. Kako bismo zaustavili ili odgodili napredovanje bolesti, moramo identificirati rane mehanizme bolesti, ali ranije je bilo teško proučavati jetru bez korištenja invazivnih metoda, pojašnjava Moruzzi.

Veliki potencijal

Metaboličke bolesti, nekad povezivane sa starošću, danas sve više prevladavaju kod mlađih osoba i pretile djece. Ta stanja, poput masne jetre i dijabetesa tipa 2, dijele zajedničke čimbenike rizika i često koegzistiraju u bolesnika s metaboličkim sindromom. Kontinuirano i detaljno praćenje puteem nove platforme omogućuje prepoznavanje mehanizama bolesti, utirući put ranoj intervenciji.

Francesca Lazzeri-Barcelo, prva autorica studije i doktorandica na Institutu Karolinska, naglašava potencijal za praćenje razvoja masne jetre na staničnoj razini.

Kava (Foto: Getty Images) Pijete puno kave? Velika studija potvrdila da je to dobro za zdravlje jetre

Kontinuirano i detaljno praćenje funkcionalnih promjena u tim organima ključno je za prepoznavanje mehanizama bolesti. S novom platformom sada možemo pratiti razvoj masne jetre na staničnoj razini i uzbuđeni smo što je možemo početi koristiti za testiranje različitih lijekova i strategija liječenja, kaže Lazzeri-Barcelo.

Velik korak naprijed u razvoju neeinvazivnih tehnika

Od 2008. godine istraživačka grupa profesora Per-Olofa Berggrena na Institutu Karolinska uspješno je transplantirala stanice u prednju komoru oka, dokazujući njihovu učinkovitost u praćenju otočića gušterače tijekom razvoja dijabetesa tipa 2. Sada je ta platforma proširena na istraživanje jetre, pokazujući svoju svestranost u različitim medicinskim domenama.

Nova švdskaa studija zapravo označava značajan korak naprijed u neinvazivnim istraživačkim tehnikama, obećavajući napredak u razumijevanju i liječenju raznih bolesti.

Izvor: Karolinska Institutet