Znanstvenici otkrili nove dokaze: Znaju kad su točno prve kapi kiše pale na drevnu Zemlju

Novo istraživanje međunarodnog tima znanstvenika dovodi u pitanje teoriju da je Zemlja bila potpuno prekrivena oceanom prije četiri milijarde godina te otkriva kad su se zapravo prve kapi kiše pojavile na tek stvrdnutoj kori našeg planeta.

Branimir Vorša | 04.06.2024. / 14:50

Kiša
Kiša (Foto: Getty Images)

Prije otprilike 4 milijarde godina, odnosno 500 milijuna godina ranije nego što se to mislilo, Zemlja je prvi put vidjela kišu, otkriva novo istraživanje.

Upotrijebivši izotope kisika zarobljene u drevnim mineralima, tim australskih i kineskih znanstvenika utvrdio je kada su prve kapi kiše mogle navlažiti površinu našeg novorođenog planeta. Te su minerale pronašli u zapadnoj Australiji na području Jack Hillsa, gdje su  primordijalni minerali ostali relativno nepromijenjeni zbog topline i pritiska tijekom 4,4 milijarde godina.

Dijamanti Dijamantna kiša mogla bi biti puno češća pojava u svemiru nego što se to dosad mislilo

Otkriće novih dokaza

Navedeni tim pronašao je dokaze o najstarijim kišama na Zemlji zarobljene unutar hadskih cirkonskih kristala stijena. Riječ je zapravo o velikoj promjeni u znanstvenom razumijevanju hidrološke povijesti Zemlje. Ispitivanjem starosti i izotopa kisika u sićušnim kristalima minerala cirkona pronašli smo neobično lagane izotopske potpise još prije četiri milijarde godina, kaže Hamed Gamaleldien, geolog i glavni autor istraživanja sa Sveučilišta Curtin u Australiji.

Za analizu sitnih zrnaca cirkona Gamaleldienov tim koristio je sekundarnu ionsku spektrometriju mase. Na taj način došli su do zaključka koji su izotopi kisika bili prisutni u magmi iz koje su nastali kristali. Studija koja to objašnjava objavljena je u časopisu Nature Geoscience.

Gamaleldien i njegovi kolege koristili su sekundarnu ionsku spektrometriju mase kako bi analizirali sitna zrnca cirkona i zaključili koji su izotopi kisika bili prisutni u magmi iz koje su nastali kristali. Navedena zrnca cirkona imala su ekstremno izotopski lagane sastave, koji su mogući samo ako su se formirali ispod Zemljina plašta i također bili izloženi slatkoj vodi, što je dovelo do zaključka da se unutar tih kristala mogu kriti i dokazi prvih kiša na našem planetu, koje su prodrle u tek stvrdnuto drevno Zemljino tlo.

Takvi laki izotopi kisika obično su rezultat vruće, slatke vode koja mijenja stijene nekoliko kilometara ispod Zemljine površine. Dokazi o slatkoj vodi tako duboko u Zemlji dovode u pitanje postojeću teoriju da je Zemlja bila potpuno prekrivena oceanom prije četiri milijarde godina, ističe Gamaleldien.

Komet C/2022 E3 (ZTF) Povratak "starog" prijatelja: Uskoro će nas posjetiti komet koji su posljednji put vidjeli neandertalci, objavljeno i koliko će biti blizu

Implikacije se šire i na druga područja znanosti

Navedeno istraživanje ima implikacija i na mnoga druga područja znanosti, dodaje Hugo Olierook, koautor navedene studije i geoznanstvenik sa Sveučilišta Curtin. To otkriće ne samo da baca svjetlo na ranu povijest Zemlje već također sugerira da su kopnene mase i slatka voda postavili pozornicu za procvat života u relativno kratkom vremenskom okviru - manje od 600 milijuna godina nakon što je planet formiran, pojašnjava.

Osim što sugerira da su se kopno, rezervoari slatke vode, vodeni ciklus, a možda čak i život na Zemlji pojavili mnogo ranije nego što smo mislili, novo istraživanje također pojačava teoriju o "hladnoj ranoj Zemlji" kako ju je opisao John Valley, geoznanstvenik sa Sveučilišta Wisconsin-Madison, čiji je rad iz 2014. godine označio hadske cirkone najstarijim materijalom na Zemlji.