Epohalno otkriće: Znanstvenici otkrili vodu u atmosferi planeta sličnog Zemlji

Voda je prvi put otkrivena u atmosferi egzoplaneta s temperaturama koje bi mogle poduprijeti život kakav znamo, otkrili su znanstvenici u srijedu.

Valentina Pavlica | 11.09.2019. / 23:01

Planet K2-18b (Foto: AFP)
Planet K2-18b (Foto: AFP) (Foto: Afp)

Osam puta veće mase od Zemlje i dvostruko veći, planet K2-18b kruži u ''nastanjivoj zoni'' svoje zvijezde gdje voda može postojati u tekućem obliku, izvijestili su u časopisu Nature Astronomy. U potrazi za znakovima života, ovaj je planet najbolji kandidat kojeg imamo izvan našeg Sunčeva sustava, rekla je za AFP Giovanna Tinetti, astronomkinja sa Sveučilišta u Londonu. Ne možemo pretpostaviti ima li oceane na površini, ali i to je realna mogućnost, kaže Tinetti.

Nakon više od 4000 otkrivenih egzoplaneta do danas, ovo je prvi za koji se zna da ima kombinaciju stjenovite površine i atmosfere s vodom. Većina egzoplaneta s atmosferom su divovske kugle plina, a čini se da pregršt kamenitih planeta, za koje su podaci dostupni, uopće nemaju atmosferu, a čak i da imaju, većina onih koji su slični Zemlji predaleko su od svojih zvijezda da bi imale tekuću vodu ili toliko blizu da bi voda jednostavno – isparila.

Je li Zemlja jedinstvena?

K2-18b je otkriven 2015. godine i pripada kategoriji ''superzemlje''. U toj se kategoriji nalaze planeti veći od Zemlje, ali manji od golemih plinovitih planeta, a uočila ih je NASA-ina svemirska letjelica Kepler. Očekuje se da će buduće svemirske misije otkriti još stotine takvih planeta u narednim desetljećima.

Pronalazak vode na potencijalno nastanjivom planetu nevjerojatno je uzbudljiv, rekao je Angelos Tsiaras, znanstvenik koji je vodio istraživanje. K2-18b nije 'Zemlja 2.0'. Međutim, to nas približava odgovoru na temeljno pitanje – je li Zemlja jedinstvena? rekao je Tsiaras.

Angelos Tsiaras i njegov tim otkrili su nepogrešiv trag vodene pare na planetu K2-18b. Nije još jasno koliko je točno ima, ali računalno modeliranje sugeriralo je koncentracije između 0,1 i 50 posto. Za usporedbu, postotak vodene pare u Zemljinoj atmosferi varira između 0,2 posto iznad polova i do 4 posto u tropima. Na K2-18b dokazano je i postojanje vodika i helija, a moglo bi biti i dušika i metana. Daljnjim istraživanjem moći će se utvrditi opseg oblačnosti i postotak vode u atmosferi.