Znanstvenici sugeriraju da je evolucija možda postojala i prije pojave života na Zemlji

Branimir Vorša | 06.03.2023. / 14:37

Lanac aminokiselina
Lanac aminokiselina (Foto: Getty Images)

U nadi da će otključati bolje razumijevanje o tome kako su aminokiseline stvorile prve sastojke za život na našem planetu, znanstvenici su pažljivo simulirali uvjete u najranijem dijelu Zemljine povijesti, točnije prije nekih 4,6 milijardi godina.

Nakupine aminokiselina tvore proteine koji pak imaju mnoštvo vitalnih uloga u organizmima. Nova znanstvena studija osmišljena je kako bi pomogla u utvrđivanju zašto se određena skupina od 20 'kanonskih' aminokiselina uvijek iznova koristi za izgradnju proteina, unatoč tome što postoji puno više aminokiselina za odabir.

Gušter Fosil pokazao da su gušteri postojali 35 milijuna godina ranije nego se dosad mislilo

Formula 10+10

Smatra se da se navedenih 20 aminokiselina sastoji od 10 'ranih' aminokiselina odabranih iz atmosfere i fragmenata meteorita rane Zemlje, te 10 'kasnijih' dodanih na vrh – ali proces odabira za tih posljednjih 10 znanstvenicima nije jasan.

Vidite iste aminokiseline u svakom organizmu, od ljudi, preko bakterija do arheja, a to je zato što su sve stvari na Zemlji povezane preko ovog stabla života koje ima porijeklo, organizam koji je bio predak svih živih bića. Opisujemo događaje koji su oblikovali zašto je taj predak dobio aminokiseline koje je dobio, pojašnjava kemičar Stephen Fried sa Sveučilišta Johns Hopkins u SAD-u.

Odabir najprikladnijih

Kroz rekonstrukciju primordijalne sinteze proteina, istraživači su pokazali da bi drevni organski spojevi najbolje pogodovali aminokiselinama u savijanju proteina, prilagođavajući ih za specifične funkcije. Drugačije rečeno, u procesu evolucije nisu bile odabrane aminokiseline koje su bile najlakše dostupne, već aminokiseline koje su bile najprikladnije za određeni posao.

Slika nije dostupna Znanstvenici došli do otkrića koje bi moglo spasiti budućnost omiljenog voća

Znanstvenici su isto tako utvrdili da, u slučaju da su druge aminokiseline bile odabrane kao dio osnovne skupine prije nekoliko milijardi godina, onda same građevne jedinice života ne bi bile tako učinkovite u izgradnji života.

Savijanje proteina nam je u osnovi omogućilo evoluciju prije nego što je uopće bilo života na našem planetu. Mogli ste imati evoluciju prije biologije, mogli ste imati prirodnu selekciju za kemikalije koje su korisne za život čak i prije nego što je postojala DNK, ističe Fried.

Neistraženi dio Zemljine povijesti

Znanost smatra da su molekule, uključujući proteine, počele sastavljati jednostavne organizme prije otprilike 3,8 milijardi godina, tako da postoji dio ranije povijesti Zemlje, koji su znanstvenici jako željeli istražiti. Autori nove studije sugeriraju da je posebno 10 'kasnijih' aminokiselina odabrano zbog njihovih sposobnosti savijanja proteina, omogućujući repliciranje DNK i proizvodnju proteina koji su potaknuli život.

Slika nije dostupna Nova analiza otkrila da su ostaci špiljske žene iz Južne Afrike puno stariji nego što se mislilo

Njihovo istraživanje, koje je objavljeno u znanastvenom časopisu Journal of the American Chemical Society, može nas naučiti više o potencijalu mikroorganizama na drugim planetima i našem vlastitom: iste aminokiseline koje su dospjele na Zemlju putem meteorita također se mogu pronaći na mnogim drugim mjestima u svemiru.

Čini se da svemir voli aminokiseline. Možda ne bi bilo toliko drugačije da pronađemo život na nekom drugom planetu, kaže Fried.