Hipersonična tehnologija mogla bi letove superbrzim mlažnjacima bilo gdje u svijetu unutar dva sata učiniti stvarnošću. Kinezi su na jako dobrom putu ne samo da preuzmu vodstvo u toj tehnologiji već i da odmaknu desetljećima naprijed ispred konkurencije.
Kina je dovršila izgradnju hipersoničnog tunela u Pekingu, a riječ je vjetrotunelu koji može simulirati letove i do 30 puta brže od brzine zvuka.
Kineski znanstvenik Han Guilai s Kineske akademije znanosti, tvrdi da će Kina s ovom tehnologijom biti između 20 i 30 godina ispred ostalih svjetskih sila.
Postoji kineska izreka da je potrebno 10 godina da se naoštri mač. Mi smo proveli 60 godina oštreći dva mača. Oni su sad najbolji, ističe Guilai.
Ova futuristička zrakoplovna tehnologija mogla bi učiniti i putovanja u svemir dostupnima za obične ljude jer bi hipersonične letjelice mogle srezati troškove za više od 90 posto, prema nekim izvješćima.
Ta je tehnologija, naravno, vrlo važna i kad je riječ o naoružanju, a Kina je dosad uložila ogromnu količinu vremena i novca u razvoj hipersoničnih raketa.
Njihov ubojiti hipersoični projektil DF-17, koji nosi naziv i "ubojica nosača zrakoplova", može izvesti ekstremna manevriranja pri brzini deset puta većoj od brzine zvuka, a njegov udar najvjerojatnije znači i kraj za bilo koji ratni brod.
Iako kineski hipersonični zrakoplov još nije na vidiku, znanstvenici koji rade u vjetrotunelima JF-22 i JF-12 (koji je pet puta slabiji od prvog) radit će zajedno na razvoju novih letjelica.
Vjetrotunel JF-22 umjesto mehaničkih kompresora koristi kemijske eksplozije za stvaranje hipersoničnih zračnih strujanja. Gorivo u tom vjetrotunelu izgara 100 milijuna puta brže nego plin u štednjaku te stvara udarne valove slične onima koje mlažnjaci doživljavaju pri hiperbrzinama.
Za usporedbu, američki najnapredniji vjetrotunel LENS II može simulirati hipersonične letove na 30 milisekundi, dok JF-22 isto može učiniti na 130 milisekundi.
Naše vrijeme eksperimentiranja mnogo je duže od njihova, stoga i model letjelice može biti veći od njihova, a eksperimenti još napredniji. To nas određuje kao lidere u svijetu, ističe Guilai.
Guilai kaže i da mlažnjak koji leti tako velikim brzinama može dosegnuti temperaturu i od 10.000 Celzijevih stupnjeva, razbiti molekule zraka na atome te pritom stvoriti i električni naboj.
Letjelica koju proučavamo je poput plivanja u mulju, pojasnio je.
Izvor: Asia Times/The Sun