Hrvatski tenkovi osvojili Las Vegas: Iron Bull privukao je pozornost Applea, Amazona i Googlea

Hrvatski tenkovi na sajmu CES privukli su veliku pažnju, a ekipa iz Iron Bulla, dok pregovara s investitorima, priprema i prvu tenkovsku igraonicu u Zagrebu.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 14.01.2020. / 13:16

Prošli tjedan završen je CES, najveći sajam potrošačke elektronike na svijetu koji se početkom svake godine održava u Las Vegasu. Veliki broj izlagača, uključujući i neke od najvećih tehnoloških kompanija na svijetu, na golemom izložbenom prostoru predstavlja svoje nove proizvode i usluge i često je jako teško biti primijećen u tom kaosu i među tolikom konkurencijom.

"Je li to ono što ja mislim da jest?"

Među izlagačima ove godine bilo je i nekoliko hrvatskih kompanija, uključujući i Iron Bull, čiji proizvod teško da netko tko je prolazio pored njihova štanda nije primijetio jer oni su izlagali – tenkove. Točnije, makete tenkova te su među tom svom silnom elektronikom i računalnim hardverom dvije izložene makete tenkova predstavljale veliko iznenađenje. Ljudi su često prilazili ekipi iz Iron Bulla s istim pitanjem – Je li to zaista ono što ja mislim da jest? te, kako je u razgovoru za Zimo rekao jedan o osnivača ovog startupa Mario Jukić, pokazalo se da je puno ljudi fascinirano tenkovima još od mladosti te da su oduvijek htjeli posjedovati vlastiti tenk i upravljati njime – naravno, ne pravim, ali s vjernom maketom.

I Mario Jukić, kao i njegov kolega iz osnovnoškolskih dana iz Imotskog Ante Strinić, još od djetinjstva bili su fascinirani tenkovima, a kada su odrasli, ljubav prema tenkovima i gamingu odlučili su spojiti s poslovnom prilikom u vidu jedinstvenog tržišnog proizvoda na čijem razvoju direktno ili indirektno radi 12 ljudi, većinom inženjera različitih struka.

Tenkovska igraonica

U užem smislu, objašnjavam nam Mario, Iron Bull predstavlja daljinski upravljane modele tenkova po uzoru na legendarne tenkove Drugog svjetskog rata. Tenkovi su potpuno operativno sposobni za vođenje simulacije tenkovskih borbi, pri čemu se pazilo i na detalje poput npr. debljine oklopa stvarnih tenkova.

Samim tenkom upravlja se na daljinu, a posebno je zanimljivo što jednim tenkom upravljaju dvije osobe, što simulaciji daje još vjerniji doživljaj. Tenkovima se kontrolira putem upravljača s ugrađenim ekranima (slika je dostupna putem kamera sa samog tenka i s vrha topa) – jedan igrač upravlja samim tenkom, dakle vozi ga, a drugi je zadužen za pomicanje kupole, ciljanje i pucanje.

U borbama se koristi municija, no naravno ne prava, već plastični okrugli metci promjera 6 mm koji se mogu ispucati do daljine od čak 70 metara. Svaki pogodak bilježe senzori smješteni na tijelu tenka koji imaju sposobnost detekcije i lokalizacije pogotka te se prema tom mjestu pogotka smanjuju "životni bodovi". Kada ti životni bodovi padnu na nulu, tenk je uništen, ali samo softverski, odnosno onemogućeno mu je kretanje do sljedeće runde.

U širem smislu, cjelokupni proizvod je tenkovska igraonica u kojoj je smještena maketa grada u mjerilu u kojem su napravljeni i tenkovi, s topografijom, zgradama, ulicama, mostovima i svim ostalim vizualnim i zvučnim efektima za što bolji doživljaj krajnjih korisnika, rekao je za Zimo Mario Jukić.

Pohvale za kreativnost

Put do CES-a za Iron Bull nije bio jednostavan zbog specifičnih pravila tog sajma koja brane promociju oružja svih vrsta. Uoči dolaska u Las Vegas bilo je puno dopisivanja s voditeljima raznih organizacijskih cjelina koji su im, nakon puno uvjeravanja, dopustili izlaganje tenkova, no uz uvjet da se ukloni mehanizam za ispucavanje metaka. No na kraju nisu ni morali ukloniti taj mehanizam jer se pokazalo da je voditelj njihove izlagačke sekcije veliki ljubitelj igre World of Tanks. On se oduševio modelima koje su predstavili te im je dopustio da mogu ostaviti mehanizam, uz obećanje da neće biti nikakvih demonstracija, naravno.

Kada je štand postavljen, a CES započeo, hrvatski tenkovi privukli su veliku pažnju posjetitelja. Makete legendarnih tenkova nisu ostavile ravnodušnima niti predstavnike kompanija poput Applea, Amazona, Googlea, Forda, Arduina i drugih koji su posjetili štand. Većina posjetitelja pohvalila je kreativnost ideje, jer tako nešto dosad nikada nisu vidjeli.

Razgovori su se vodili ili o prodaji našeg proizvoda na njihovim platformama, potencijalnoj suradnji u vidu razmjene tehnologije i na kraju u vidu pristupanja nekim od njihovih razvojnih inkubatora. No uz velika imena poznata javnosti, kontakti od tvrtki koje se bave zabavnim parkovima, franšiziranjem, mali i srednji investitori kontakti su od kojih očekujemo znatno adekvatniju suradnju, a kojih je uistinu bilo napretek. Najzainteresiraniji su bili lanci obiteljskih zabavnih parkova u SAD-u koji imaju parkove na više od 150 lokacija diljem zemlje te vlasnici zabavnih parkova u Francuskoj i Dubaiju koji su izrazili želju doći u Hrvatsku prije otvaranja zagrebačke igraonice kako bi ju plasirali na svoja tržišta. Zadovoljniji uistinu ne možemo biti, kaže Mario.

Igraonica u Zagrebu

Poslovni modeli na koji su se u ovoj kompaniji odlučili podrazumijeva otvaranje vlastite igraonice te franšiziranje niza igraonica uz zadržavane industrijske proizvodnje većinski u Hrvatskoj. Trenutačno su u fazi idejnog rješenja za prvu igraonicu koju već do kraja ove godine možemo očekivati u Zagrebu. Podatak da tržište gaming industrije vrijedi više od 160 milijardi dolara godišnje govori o potencijalu ovakvog niza igraonica, kaže Mario.

Za početak potrebno je manje početno ulaganje, dok će igraonice diljem svijeta pripremiti tržište za potencijalno masovnu proizvodnju i prodaju pojedinih tenkova te, što je najvažnije, osigurati da će igraonice i tenkovi koji budu proizvedeni u Hrvatskoj zadržati potrebnu kvalitetu izrade uz pripadajuća radna mjesta. S obzirom na to da je više od 190 milijuna ljudi diljem svijeta u proteklih pet godina igralo igre vezane uz tenkovsku tematiku, takav jedinstveni sadržaj veliki je magnet za sve njih, kao i općenito za gamere.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti