Svemirske agencije koriste hardver star 15-20 godina prema kojem su današnji telefoni poput superiornih računala

Na konferenciji o data scienceu u Zagrebu gostovao je Martin Mössler iz Science Parka Graz i ESA-e.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 11.05.2022. / 15:51 komentari
Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Ovaj tjedan u Zagrebu se održava konferencija DSC Croatia 22 posvećena podacima i podatkovnoj znanosti na kojoj gostuju brojni domaći i strani data science stručnjaci. Keynote govornik na današnjem otvaranju konferencije bio je Martin Mössler, direktor Science Parka Graz i Business Incubation Centera Europske svemirske agencije (ESA).

tri vijesti o kojima se priča Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo Protuzračni sustav Raven 70 posto učinkovitosti VIDEO Pogledajte protuzračni sustav koji su Britanci u 3 mjeseca sklepali za Ukrajinu i koji skida ruske dronove kao muhe s neba Kineski hipersonični projektili "Kill web" Amerikanci paničare jer Kina ima sustav za ciljanje zbog kojeg američke snage nisu sigurne ni na "sigurnoj" udaljenosti

Tijekom izlaganja posjetiteljima je objasnio kolika je važnost podataka i njihove analize u ESA-i, govorio je o startupovima, a dotakao se i teme inovacija u Europi i monopola američkih tehnoloških divova.

Govoreći o važnosti podataka za ESA-u rekao je kako je cijeli poslovni model svemira i istraživanja svemira baziran na podacima. Kako je ljudima problem pronaći poveznice između brojnih slojeva podataka, tu uskače umjetna inteligencija koja prepoznaje te obrasce i poveznice te daje rezultate do kojih bi bilo nemoguće ili gotovo nemoguće doći bez računalne analize. Riječ je o brojnim slojevima podataka koje je potrebno istražiti i u njima naći poveznice.

ESA-i i u svemirskoj industriji takvi su podaci iznimno bitni za planiranje misija i za predviđanje kako će se te misije odvijati. Također, naglasio je i važnost otvorenih podataka. Naime, ESA ima open data pristup i podaci koje prikuplja svima su besplatno dostupni za analizu i mogu ih iskoristiti za izgradnju svojih poslovnih modela.

Govoreći o svemiru i podacima, dotakao se i svemirskog turizma za koji je rekao da nije baziran oko podataka, već oko ega, odnosno pokazivanja pri čemu je mislio na ljude poput Jeffa Bezosa i Richarda Bransona.

Problem inovacija u Europi

Tijekom gostovanja imao je i jednu zanimljivu priču o Nikoli Tesli s kojom je pokušao objasniti jedan od problema koji Europa ima s inovacijama i to jako dugo vremena. Naime, koliko god je Tesla bio genijalan, Mössler kaže kako je on protjeran sa sveučilišta iz Graza, nakon čega je završio u SAD-u gdje je nastavio razvijati svoje inovacije. Kaže kako je slična stvar bila i s nekim drugim europskim izumiteljima, a slično je i danas. Europa, odnosno europske kompanije i znanstvenici dobri su u izumima i inovacijama, no problem je u pretvaranju tih inovacija u poslovne modele.

Novac koji se ulaže u edukaciju, istraživanje i znanost na kraju se ne vrati, odnosno Europa to znanje i inovacije ne uspije unovčiti na sličan način kao što u tome uspijevaju tvrtke s druge strane Atlantika.

Upravo zato je ESA pokrenula startup inkubator s kojim želi pomoći inovatorima u razvoju svojih ideja i inovacija, da ih pretvore u konkretne proizvode i na kraju od njih zarade.

Zastarjela tehnologija

Govoreći o ESA-u, otkrio je i jednu zanimljivost. Naime, usprkos napretku tehnologije, Europska svemirska agencija i dalje koristi prilično zastarjeli hardver, odnosno tehnologiju staru 15-20 godina prema kojoj su današnji telefoni nadmoćne računalne mašine. Razlog leži u tome što je to isprobana i dokazana tehnologija i ne žele niti malo riskirati s nečim novijim i modernijim. Ne želite izgubiti misiju vrijednu 2 milijarde eura zbog pregrijavanja procesora. Rekao je kako nitko ne bi mogao biti impresioniran tehnologijom koju koriste.

Također, i svemirske misije imaju svoje posebnosti jer traju jako dugo i do 30 godina. Potrebno je desetljeće planiranja, zatim letovi i onda desetljeće analize podataka.

Martin Mössler kritizirao je i velike tehnološke kompanije koje su se obogatile korištenjem naših podataka. Smatra kako njihov poslovni model ne odgovara klasičnom kapitalizmu i konkurentnosti jer bez prave konkurencije i razmjene informacija to nije pravi poslovni model već monopol, odnosno kvazi monopol.

Na kraju je dao i savjete za sve one koji razmišljaju o pokretanju vlastitih startupova. Smatra kako u takve pothvate ne treba ići sam, već treba oformiti ekipu i pridružiti se nekom inkubatoru kako bi se maksimizirala mogućnost uspjeha i smanjila mogućnost pada. I, svakako, u odnosu s timom ne treba se ponašati kao šef, već kao kolega.
 

Vezane vijesti