Spektakularna fotka s novog svemirskog teleskopa uvod u povijesne snimke: "Ono što sam vidjela dirnulo me, kao znanstvenicu i kao ljudsko biće"

Brojimo još malo do 12. srpnja i prvih "pravih" fotografija sa svemirskog teleskopa James Webb.

Martina Čizmić | 09.07.2022. / 10:12

Prva fotografija svemirskog teleskopa James Webb (Foto: NASA, CSA i FGS tim)

Preostalo je svega nekoliko dana do svečanog predstavljanja prvih fotografija koje je snimio novi svemirski teleskop James Webb. Kako su najavili iz NASA-e, fotografije će biti predstavljene javnosti 12. srpnja 2022. godine, a prema izjavama znanstvenika koji su fotografije već vidjeli, radi se o "povijesnim fotografijama".

Ono što sam vidjela dirnulo me, kao znanstvenicu, kao inženjerku i kao ljudsko biće, istaknula je zamjenica direktora NASA-e, Pam Melroy u razgovoru s novinarima.

Slika nije dostupna Prve znanstvene fotografije s Jamesa Webba očekuju se sredinom srpnja

Zaista je teško ne vidjeti svemir u novom svjetlu i doživjeti taj trenutak veoma osobno. To je emocionalan trenutak kad odjednom shvatite neke tajne svemira, otkrio je voditelj NASA-inih znanstvenih misija, Thomas Zurbuchen.

A da nas čeka prava poslastica, pokazala je i prva fotografija koja je zapravo nastala tijekom kalibracije instrumenata i testa toplinske stabilnosti sredinom svibnja.

Kako su istaknuli iz NASA-e, fotografija nije bila napravljena u sklopu znanstvenog promatranja, ali ukazuje na snagu teleskopa. Tako se zvijezde mogu jasno vidjeti sa svojim dugim, oštro definiranim difrakcijskim šiljcima. Fotografija je nastala korištenjem 72 ekspozicije tijekom 32 sata i među najdubljim je slikama svemira ikad snimljenim.

Kada je otvor blende FGS-a otvoren, on ne koristi filtre u boji kao drugi znanstveni instrumenti – što znači da je nemoguće proučavati starost galaksija na ovoj slici. Ali, čak i kada snima neplanirane slike tijekom testa, FGS je sposoban zabilježiti zadivljujuće poglede na svemir, ističu iz NASA-e.

Slika nije dostupna Nova slika koju je snimio NASA-in teleskop ostavila astronome bez teksta: "Nadmašio je sva naša očekivanja"

Ova slika predstavlja 32 sata ekspozicije na nekoliko preklapajućih točaka kanala Guider 2. Promatranja nisu bila optimizirana za otkrivanje slabih objekata, ali ipak slika bilježi izuzetno slabe objekte i za sada je najdublja slika infracrvenog neba. Nefiltrirani odziv valne duljine vodiča, od 0,6 do 5 mikrometara, pomaže u pružanju ove ekstremne osjetljivosti. Slika je monokromatska i prikazuje se u lažnoj boji s bijelo-žuto-narančasto-crvenom koja predstavlja napredak od najsvjetlijeg do najtamnijeg. Sjajna zvijezda na desnom rubu je 2MASS 16235798+2826079. Postoji samo nekoliko zvijezda na ovoj slici - koje se razlikuju po difrakcijskim šiljcima. Ostali objekti su tisuće blijedih galaksija, neke u obližnjem svemiru, ali mnogo, mnogo više u dalekom svemiru, istaknuli su prilikom objave fotografije iz NASA-e.

Podsjetimo, prve fotografije svemirskog teleskopa James Webb bit će objavljene u prijenosu uživo koji ćete moći pratiti na Zimu, ali i na službenim kanalima NASA-e.