Američka studija otkrila neugodan i neočekivan rezultat poruka o sigurnosti u prometu na cestama

Dok su prijašnje laboratorijske studije pokazale da poruke o smrtnim slučajevima mogu utjecati na kognitivno opterećenje vozača, istraživanja u stvarnom svijetu su ograničena. Ipak, simulatori vozila ukazuju na to da reklamni panoi općenito ometaju vozače.

Branimir Vorša | 25.04.2022. / 12:08

Panel s porukom o sigurnosti u prometu na autocesti, ilustracija
Panel s porukom o sigurnosti u prometu na autocesti, ilustracija (Foto: Getty Images)

Prema novoj studiji, znakovi koji privlače pozornost i koji podsjećaju vozače na smrtnost na autocestama mogu polučiti posve neočekivane suprotne rezultate.

Kad automobili u primjerice američkoj saveznoj državi Teksas prebace uobičajenu statistiku sudara, poput 1669 smrtnih slučajeva ove godine na cestama u Teksasu, znanstvenici su otkrili da za vozače tamo postoji 4,5 posto veća vjerojatnost da će doživjeti nesreću u sljedećih 10 kilometara.

Samo u Teksasu ta stopa nesreća mogla bi predstavljati 2600 nesreća godišnje i dodatnih 16 smrtnih slučajeva. Ako ista stopa postoji u cijeloj zemlji, moguće je i da bi podsjetnici na smrtne slučajeve na cesti mogli uzrokovati 17.000 prometnih nesreća u SAD-u svake godine.

Naša studija pokazuje da istaknute, generičke sigurnosne poruke koje se isporučuju vozačima istiskuju hitnije sigurnosne probleme u prometu, zaključuju autori studije objavljene u znanstvenom časopisu Science.

Električni romobil, ilustracija Policija upozorava vozače e-romobila: "Jurilice" na dva kotača moraju posebnu pozornost obratiti na pješake

Iako se prometni znakovi o sigurnosti na cestama mogu činiti korisnima ili bezopasnima, postoji šansa da ometaju vozače na način koji je više katastrofalan nego što je zapravo ciljano sredstvo odvraćanja.

To je ozbiljan problem, s obzirom na to da je 28 američkih saveznih država usvojilo slične intervencije.

Dobra studija slučaja

Teksas je dobra studija slučaja, jer tamo jednom tjedno svakog mjeseca na autocesti bljeskaju poruke o smrtnim slučajevima. To je omogućilo znanstvenicima mjerenje utjecaja ovih poruka na satnoj, dnevnoj, tjednoj, mjesečnoj i godišnjoj bazi.

Uspoređujući automobilske nesreće prije početka državne sigurnosne kampanje i nakon toga, istraživači su bili iznenađeni otkrivši neposredan negativan utjecaj. Činilo se da kampanja radi upravo suprotno od onoga što je bila njezina namjera.

Kad je u tjednima kampanje porasla smrtnost u prometu, povećale su se naravno i prometne nesreće. Rezultat je usporediv s povećanjem ograničenja brzine 4,8 do 8 km/h ili smanjenjem broja prometnih policajaca na autocesti do 14 posto.

Ometanje pažnje vozača

Iako u početku iznenađeni, autori studije pronašli su način da objasne rezultate. Predlažu da su "otrežnjujuće" poruke poput smrtnih slučajeva na cesti previše izravne prema vozačima. Umjesto da vozača učine budnijim, oni ga jednostavno više ometaju.

Kradući dio vozačeve ograničene pažnje i pretvarajući je u tjeskobu zbog smrti, prometni znakovi mogu uzrokovati da vozači previde druge bitne faktore, poput saznanja gdje su drugi automobili oko njih.

Hipotezu o odvlačenju pažnje također podržava činjenica da je porast prometnih nesreća zbog znakova smrtnih slučajeva bio veći na teksaškim cestama koje su bile složenije, poput onih s više prometa ili više traka i raskrižja.

Učinak anksioznosti na vozače

Anksioznost je također još jedno ključno objašnjenje. U studiji u Teksasu, kako se stvarni broj smrtnih slučajeva u prometnim nesrećama na cesti povećavao, tako su se povećavale i šanse da se automobilska nesreća dogodi prosječnom vozaču u idućih 10 kilometara.

To sugerira da što je znak šokantniji, veća je vjerojatnost da će netko obratiti više pozornosti na rizik nego na cestu.

Prethodna psihološka istraživanja također su pokazala da visoka razina anksioznosti može utjecati na naš učinak na trenutnom zadatku, tjerajući nas na pretjerano razmišljanje, što može nadjačati naše reflekse. Ipak, iz nekog razloga, taj je nedostatak bio zaboravljen pri prvom usvajanju kampanja o sigurnosti na cestama.

Dok su prijašnje laboratorijske studije pokazale da poruke o smrtnim slučajevima mogu utjecati na kognitivno opterećenje vozača, istraživanja u stvarnom svijetu su ograničena. Ipak, simulatori vozila ukazuju na to da reklamni panoi općenito ometaju vozače.

Slika nije dostupna Sigurnosna revolucija na četiri kotača: Mogu li napretkom tehnologije prometne nesreće postati prošlost?

Važno je izmjeriti učinak intervencije, čak i za jednostavne intervencije, jer dobre namjere ne podrazumijevaju nužno dobre ishode, upozoravaju autori studije u Teksasu.

Promjena smjera

Odgovarajući na nova otkrića iz srodne perspektive, stručnjak za kontrolu prometa Gerald Ullman i psihologinja Susan Chrysler napominju da je američka federalna uprava za autoceste počela obeshrabrivati korištenje brojeva smrtnih slučajeva na cesti 2021. godine.

Rezultati istraživanja dobiveni u Teksasu podržavaju tu odluku.

Međutim, mehanizam za ovaj sigurnosni učinak nije jasno razjašnjen podacima predstavljenim u radu. Dodatne analize u vezi s vrstama sudara i dokumentiranim uzročnim čimbenicima u izvješćima o rušenju mogle bi dati više uvida, pišu Ullman i Chrysler.

Istraživanje je i dobar podsjetnik da samo zato što se javnozdravstvena politika čini korisnom, još uvijek je treba i testirati.

Izvor: Science Alert

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti