Od pojave Napstera do torrenta, piratstvo je godinama vjerojatno najveći problem glazbene industrije, izdavača i glazbenika. Steve Jobs i Apple početkom prošlog stoljeća ponudili su rješenje u obliku trgovine digitalne glazbe iTunes, ali iako je broj prodanih albuma i pjesama bio sve veći, zarada od prodaje nije mogla nadoknaditi velike gubitke koji su nastali zbog smanjene prodaje CD-a. Glazbene i tehnološke kompanije s vremenom su se okrenule drugačijem načinu distribucije pjesama pa su tijekom godina sve popularniji postali streaming servisi poput Spotifyja i Deezera, a sličan servis nedavno je predstavio i Apple.

Ovi servisi korisnicima uz određenu mjesečnu naknadu omogućuju pristup milijunima pjesama koje mogu preslušavati online ili skinuti na računala i mobilne uređaje, a neki poput Spotifyja nude i tzv. 'freemium' model – korištenje servisa je potpuno besplatno, no korisnici će morati slušati reklame i na taj se način servis financira. Iako su s besplatnim verzijama servisa korisnici zadovoljni, brojni glazbenici smatraju kako je riječ o velikom problemu koji negativno utječe na industriju. Protiv Spotifyja i njegovog modela financiranog samo oglašavanjem prošle se godine pobunila Taylor Swift jer smatra kako se besplatnom reprodukcijom njenih pjesama 'ne poštuje nju kao umjetnicu'. Još jedan kritičar besplatnog jest i glazbeni mogul Jimmy Iovine čiju je kompaniju Beats Music prošle godine kupio Apple, nakon čega su se on i Dr. Dre pridružili Cookovoj kompaniji.

'Besplatno je veliki problem', smatra Iovine te kaže kako se na ovaj način povećava broj korisnika glazbenih servis, ali preko leđa glazbenika koji ne mogu zaraditi novac koji im pripada. Najveći negativni efekt freemiuim modela jest što, s obzirom kako glazbenici više ne mogu dovoljno naplatiti svoj rad, veliki dio vremena provode na turnejama i na koncertima i na taj način zarađuju novac, no zbog toga imaju manje vremena koje mogu posvetiti stvaranju kvalitetne glazbe, a za snimanje najboljih i najkvalitetnijih albuma potrebno je puno vremena. Turneje postaju sve važnije, a snimanje albuma je u drugom planu, umjesto da glazbenici posvete barem jednako vrijeme stvaranju glazbe, kao što posvećuju nastupima – to je i razlog zbog kojeg Apple nije predstavio takav freemium model svog servisa.

Osim Spotifyja, Iovine je kritizirao i Instagram koji nekada 'uništava mistiku velikih glazbenika' te smatra kako on nikada nije želio znati 'kada je Jim Morrison išao u šoping'. Nekada je glazba ljudima bila na prvom ili drugom mjestu, ali ako danas pitate tinejdžere da vam nabroje dvije najvažnije aplikacije na telefonima, nitko neće spomenuti glazbu. Iako ne postoje neka istraživanja koja bi potvrdila ova razmišljanja, Iovineu ona nisu niti potrebna jer on to 'vidi i osjeća svuda oko sebe' i zbog toga je zabrinut za budućnost glazbe.  

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju