Astronomi otkrili da Zemlja ima još jedan novi mjesec

Čini se da su astronomi otkrili novog kozmičkog Zemljina pratitelja u svemiru.

Branimir Vorša | 31.05.2023. / 12:50

Asteroid blizu Zemlje, ilustracija
Asteroid blizu Zemlje, ilustracija (Foto: Getty Images)

Nova studija otkrila je postojanje novog takozvanog kvazimjeseca koji kruži oko Zemlje. Taj kvazimjesec, nazvan 2023 FW13, otkriven je pomoću teleskopa Pan-STARRS na Havajima i jedan je od rijetkih poznatih svemirskih objekata te vrste.

Znanstvenici vjeruju da je 2023 FW13 prisutan u blizini Zemlje od 100. godine prije Krista i da će nastaviti svoju orbitu još otprilike 1500 godina u budućnosti. Na sreću, ni 2023 FW13 ni drugi Zemljin kvazimjesec, nazvan 469219 Kamo'oalewa, ne predstavljaju nikakvu prijetnju našem planetu.

Zemlja, Mjesec i Mars, ilustracija Skriva li Zemljin satelit tragove izvanzemaljaca? Američki astronom tvrdi: "Ono što je iz svemira došlo na Mjesec vjerojatno je još uvijek tamo"

Čini se da kvazimjeseci kruže oko Zemlje slično našem prirodnom Mjesecu, s razlikom u tome što su oni gravitacijski vezani za Sunce, a ne za Zemlju. Za razliku od našeg Mjeseca, 2023 FW13 kruži daleko izvan utjecaja Zemljine gravitacijske sile.

Alan Harris, viši znanstvenik u centru Space Science Institute u Boulderu, u američkoj saveznoj državi Colorado, objašnjava da Zemlja nema značajnu ulogu u kretanju kvazimjeseca 2023 FW13 te navodi da ni na koji način nije povezana sa Zemljom osim slučajno.

2023 FW13 prvi put je opažen 28. ožujka, a kasnije je potvrđen s više teleskopa. Iako je njegova veličina neizvjesna, procjene sugeriraju da je promjera između 9 i 15 metara, što je kudikamo manje od našeg Mjeseca. Slijedi izduženu orbitu oko Sunca, kojoj je potrebno približno isto vrijeme kao i Zemlji da završi svoje putovanje oko naše zvijezde. Ta se orbita proteže na pola puta do Marsa i na pola puta do Venere.

Zemlja ima i druge poznate kozmičke pratitelje, uključujući kvazisatelite. Ti pratitelji obično slijede stabilnu putanju oko Zemlje nekoliko desetljeća prije nego što je u konačnici napuste. Međutim, 2023 FW13 je jedinstven jer je ostao u svom kvazistanju stoljećima i nastavit će to činiti još stoljećima u budućnosti, naglašava Tony Dunn, amater astronom koji je napravio i online simulator kretanja novog Zemljina kvazimjeseca.

Slika nije dostupna Mjesec nije jedini? Znanstvenici otkrili da Zemlja ima još jednog prirodnog pratitelja

Još jedan poznati Zemljin kvazisatelit, 469219 Kamo'oalewa ili 2016 HO3, otkriven je u travnju 2016. godine. Taj svemirski kamen, za koji se procjenjuje da ima promjer do 100 metara, ostat će u svojoj orbiti još otprilike 300 godina. Nedavna studija sugerira da bi 469219 Kamo'oalewa mogao biti drevni fragment našeg mjeseca na temelju njegova sastava, koji podsjeća na minerale pronađene u lunarnim stijenama iz NASA-inih misija Apollo.

Izvor: Daily Mail