Dva teleskopa među najnapredijima na svijetu ostaju zatvorena nakon kibernetičkog napada: "Napadač možda čak i ne zna da napada zvjezdarnicu"

Neodržavanje kibernetičke sigurnosti znanstvenih instalacija vrlo je skup propust za znanost, a to najbolje pokazuje neaktivan status dva teleskopa koji su među najnaprednijima u svijetu.

Branimir Vorša | 31.08.2023. / 15:11

Teleskop Gemini na Havajima
Teleskop Gemini na Havajima (Foto: Getty Images)

Nekoliko tjedana nakon što su istraživači američke Nacionalne zaklade za znanost (NSF) otkrili kibernetički incident, nekoliko znanstvenih teleskopa i dalje je izvan mreže.

Teleskop Gemini North na Havajima i njegov pandan, teleskop Gemini South u Čileu, zajedno s manjim teleskopima na čileanskim planinama Cerro Tololo, i dalje su zatvoreni. Datum njihova otvaranja još nije određen.

Incident krenuo još 1. kolovoza

Slika nije dostupna Teleskop James Webb otkrio nove fascinantne detalje o nama najudaljenijoj zvijezdi

Još 1. kolovoza, IT osoblje NSF-ovog NOIRLab-a otkrilo je sumnjivu kibernetičku aktivnost, što je dovelo do zatvaranja njihovih 8,1-metarskih optičkih infracrvenih teleskopa na Havajima. Teleskop blizanac u čileanskim Andama bio je tad na održavanju.

Dok točna kibernetička prijetnja teleskopima ostaje nejasna, incident naglašava visoke troškove znanstvenih potraga. Istraživanje u astronomiji zahtijeva značajne financijske proračune, često u milijunima.

Ogromni troškovi

Svaki dan kada su objekti nedostupni, to stvara troškove, kako financijske tako i one u izgubljenim podacima koji su se mogli dobiti njihovom uporabom. Astronomija se oslanja na precizno određivanje vremena, što takve poremećaje čini potencijalno katastrofalnim za istraživačke projekte, ako se propuste ključni vremenski okviri za promatranje.

Riječ je o jednom od prvih ransomware napada na istraživačku ustanovu, iako su se slični napadi događali u astronomskim okruženjima i prije.

Raniji slični incidenti

U listopadu 2022. hakeri su pristupili čileanskoj zvjezdarnici Atacama Large Millimeter Array Observatory putem VPN-a, što je postrojenje koštalo oko 250.000 dolara dnevno tijekom mjeseci dok je bilo zatvoreno. Čini se da je cilj ransomware napada bio iznuda novca od operatera opservatorija, a godinama ranije problema s hakerima imao je i NASA-in Laboratorij za mlazni pogon (Jet Propulsion Laboratory ili JPL).

Napadač možda ne zna da napada zvjezdarnice?

Sonifikacija galaksija A sad nešto potpuno drugačije: Opustite se i poslušajte kako zvuče svemirske simfonije

S rastućim opsegom znanstvene infrastrukture i sofisticiranijim napadima, povećano financiranje ključno je za osiguranje temeljne informacijske tehnologije.

Motiv kibernetičkog incidenta u NOIRLabu zasad ostaje nejasan.

Napadač možda čak i ne zna da napada zvjezdarnicu, rekao je Von Welch, bivši šef Centra za kibernetičku sigurnost NSF-a za Science.