Teleskop James Webb otkrio nove fascinantne detalje o nama najudaljenijoj zvijezdi

Najudaljenija zvijezda čini se da ima i pratioca, pokazala su promatranja astronoma pomoću moćnog teleskopa JWST.

Branimir Vorša | 16.08.2023. / 13:24

U ožujku 2022. astronomi su svijetu predstavili Earendel, najudaljeniju znanosti poznatu zvijezdu, otkrivenu pomoću svemirskog teleskopa Hubble. Nazvana po drevnom engleskom izrazu za "jutarnju zvijezdu", ta je prastara zvijezda nedavno podvrgnuta detaljnoj analizi pomoću svemirskog teleskopa James Webb (JWST).

Osobine i misteriji Earendel

Earendel, identificirana kao masivna zvijezda tipa B, nalazi se u takozvanoj "glavnoj sekvenci", kao zvijezda koja sagorijeva vodik. S iznimnim kvalitetama, dvostruko većom toplinom od našeg Sunca i milijuntostrukim povećanjem sjaja, ta daleka zvijezda pobuđuje intrige u vezi s potencijalnom zvijezdom pratilicom. Izazovi u njihovom prepoznavanju proizlaze iz njihove blizine i velike udaljenosti od približno 13 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje.

Planet Saturn FOTO Pogledajte sliku Saturna kakvu dosad nismo imali prilike vidjeti, prstenovi izgledaju zapanjujuće

Spektralna istraživanja impliciraju prisutnost zvijezde pratilice, što navodi astronome da iskoriste povećanje koje uzrokuju gravitacijske leće i napredna JWST opažanja, u potrazi za potvrdom da Earendel doista i ima prateću zvijezdu.

Earendelino podrijetlo

Emitirajući svjetlost otprilike 900 milijuna godina nakon Velikog praska, Earendelin sjaj dopire do nas pomoću JWST-ovog korištenja efekta gravitacijskih leća, koje pojačava prisutnost zvijezde za nevjerojatan faktor od 4000.

Ključna pitanja usmjerena su na klasifikaciju Earendel kao zvijezde prve generacije. Njezina spektralna analiza mogla bi otkriti ili sastav bogat vodikom i helijem tipičan za rane zvijezde ili prisutnost dodatnih elemenata koji ukazuju na zvijezdu druge generacije.

Snimka galaksija iz teleskopa James Webb Službeno potvrđeno: Svemirski teleskop James Webb srušio je još jedan kozmički rekord

Dok JWST pomno istražuje Earendeline atribute i kontekst, astronomi nastavljaju s otkrivanjem misterija svemira, od dalekih zvijezda do najranijih trenutaka nakon Velikog praska.

Detaljnije o zvijezdama B-tipa

Zvijezda B-tipa je klasifikacija koja se koristi u zvjezdanoj astronomiji za opisivanje specifične vrste zvijezde na temelju njenih spektralnih karakteristika. Spektralna klasifikacija je sustav koji kategorizira zvijezde na temelju apsorpcijskih linija prisutnih u njihovim spektrima, koje pružaju informacije o njihovoj temperaturi, sastavu i drugim svojstvima.

Zvijezde tipa B obično su vruće, plave zvijezde s temperaturom površine u rasponu od približno 10 000 do 30 000 stupnjeva Celzija. One su masivnije i svjetlije od našeg Sunca i pripadaju sekvenci poznatoj kao "glavna sekvenca" na Hertzsprung-Russell dijagramu, koja prikazuje svjetlost zvijezda u odnosu na njihovu temperaturu.

Zvijezde B-tipa imaju istaknute apsorpcijske linije ioniziranog helija (poznate kao He II linije) u svojim spektrima. Ove zvijezde također pokazuju jake linije vodika, što ukazuje na prisutnost plina vodika u njihovim vanjskim slojevima. Zbog svojih visokih temperatura, zvijezde B-tipa emitiraju značajnu količinu ultraljubičastog zračenja i golim okom izgledaju plavo-bijele.

Sustav spektralne klasifikacije način je kategoriziranja i razumijevanja raznolikosti zvijezda na temelju njihovih vidljivih svojstava, pomažući astronomima u proučavanju njihovih karakteristika i evolucije.