Ako ste se ikad zatekli u blizini električnog automobila, vjerojatno ste prepoznali neke njegove prednosti u odnosu na klasične automobile. Uz to što vas neće ostaviti u oblaku ispušnih plinova, gotovo da nećete ni čuti kad vam se približava.
Upravo je ta tišina motora, odnosno nedostatak bilo kakva zvuka, velik problem. Pogotovo za osobe koje ne vide ili slabije vide i koje se oslanjaju prvenstveno na svoj sluh.
Zato je Europska unija donijela odluku prema kojoj sva električna vozila (koja imaju 4 i više kotača) moraju biti opremljena AVAS-om (Acoustic Vehicle Alert System) koji će proizvoditi zvuk ako se automobil kreće sporo.
Ideja je da u gradskim sredinama, gdje ima mnogo pješaka, umjetnim zvukom upozore te iste pješake na svoje postojanje i kretanje.
Zanimljivo, EU nije propisao kako električni automobili moraju zvučati, ali je dala neke druge odrednice. Zvuk mora varirati u visini ovisno o tome ubrzava li ili usporava automobil te mora biti jačine 56 decibela. Za usporedbu, to je razina zvuka koju proizvodi hladnjak ili klimatizacijski uređaj kad radi, odnosno otprilike u razini normalnog razgovora.
Istraživanje koje je provedeno u Norveškoj, a koje će ovih dana biti predstavljeno na konferenciji u Madridu, pokazalo je kako u većini slučajeva slijepe i slabovidne osobe "čuju" električni automobil zahvaljujući zvuku koje proizvode gume na asfaltu. No taj zvuk detektiraju kad je automobil od njih udaljen tek desetak metara, što nije dovoljno za njihovu pravovremenu reakciju. Zvuk jačine 56 decibela nije dovoljno glasan da bi se izdigao iz buke prometa, pogotovo ako osoba istovemeno razgovara ili koristi slušalice.
Stoga, zaključuje istraživanje, treba podignuti jačinu "zvuka" električnog automobila na barem 65 decibela kako bi pješaci lakše i ranije detektirali približavanje električnih vozila.
S obzirom na to da je na cestama sve više električnih vozila, čini se da ćemo se ubuduće, osim na zvuk benzinskog i dizelskog motora, morati navikavati i na zvukove električnih motora. Ma kako oni zvučali.