Kad pomislimo na ovčju vunu, osim što u glavi imamo sliku ovčica kako pasu na proplanku, vjerojatno pomislimo i na tople kape, šalove, rukavice ili džempere. I smatramo ju prirodnim materijalom. No rijetki znaju da ovčje runo od kojeg nastaje vuna, može predstavljati i pravi ekološki problem jer se dugo razgrađuje u okolišu. 

Uzgajivači ovaca koji ne mogu prodati runo, ne znaju što napraviti s tim runom, a ovce, ako ih se redovito ne šiša, mogu se razboljeti, pa čak i umrijeti. 

No jedan startup iz, ni manje ni više, Estonije, došao je na ideju kako taj višak runa odnosno vune iskoristiti za nešto potpuno novo i korisno. Svojom idejom uspjeli su oduševiti čak i žiri na međunarodnoj završnici EIT InnoEnergy PowerUp Challengea i osvojiti glavnu nagradu u vrijednosti od 50 tisuća eura.

Radi se o startupu Woola koji proizvodi ambalažni materijal od ostataka ovčje vune.

Kako sami kažu, žele promijeniti tržište internetske trgovine znatno smanjujući proizvodnju, potrošnju i odlagališta otpada materijala štetnih za okoliš poput stiropora i plastike. Woola je ekološki omotač mjehurića izrađen od ovčje vune. Proizvod je otporan na udarce, toplinu i kod kuće se može kompostirati u roku od šest mjeseci. Woola koristi izniman resurs koji bi ostao neiskorišten i uništen. Samo u Estoniji više od 135 tona ovčje vune završi na odlagalištima otpada svake godine.

Porazgovarali smo s izvršnom direktoricom Woola, Anna-Liisom Palatu, koja nam je objasnila kako su došli na ideju da iskoriste višak vune za proizvodnju ambalaže. 

Mi smo tim od tri osnivača. Naše pozadine su prilično različite, pomiješane između poslovnog, IT i dizajna tekstila, ali imamo zajedničku karakteristiku kreativnog popravljanja stvari koje ne funkcioniraju. Nekada smo i sami vodili internetsku trgovinu i vidjeli smo koliko plastičnog otpada nastaje e-trgovinom. Počeli smo isprobavati različita rješenja i slučajno smo naišli na vunu - potpuno neiskorišteni resurs - i otkrili da čini odličan ambalažni materijal, otkriva Palatu.

Woola (Foto: Woola)

Recite nam nešto o Wooli - odakle vam ideja, koliko dugo ste radili na ideji, koji su vaši ciljevi?

Kao što sam već spomenula, dok smo vodili internetsku trgovinu uvidjeli smo koliko se plastičnog otpada stvara na taj način. Na Wooli smo počeli raditi u studenom 2019., ali napredak je bio prilično brz. Ovo nam nije prvi projekt kojeg započinjemo, tako da smo već navikli na nepredviđene situacije i neuspjehe, i znamo kako ih zaobići i izbjeći. Dakle, prvi prototip smo imali u roku od mjesec dana od pokretanja ideje. Trenutno smo izvršili svoju prvu prodaju na estonskom tržištu i prikupljamo sredstva za postavljanje vlastitog proizvodnog pogona do kraja 2020. godine.

Koristite vrlo specifičan sastojak - ovčju vunu. Kad razmišljamo o ovčjoj vuni, obično razmišljamo o vunenoj odjeći, pokrivačima itd. Zašto postoji višak vune? I zašto je to problem?

Većina ovaca koje se uzgajaju u Europi uzgajaju se za meso. I dalje ih treba šišati otprilike jednom godišnje, jer ne striženje ovaca uzrokuje ozbiljne zdravstvene probleme za njih. Nažalost, od njihove vune nema koristi jer njihova vlakna nisu dovoljno kvalitetna da bi se mogla koristiti za proizvodnju prediva ili tkanina. Dakle, farmeri nemaju nikakve koristi od te vune i oni je na kraju spale ili zakopaju. Šteta, jer materijal ima mnogo prirodnih prednosti.

Imate li povratne informacije o svom proizvodu? Je li dostupan za kupnju?

Još smo u fazi rane validacije. Prvi testovi kupaca bili su uspješni i dali su nam puno materijala za razmišljanje o tome kako poboljšati naš prototipa. Trenutno još nije u javnoj ponudi.

Osvojili ste EIT InnoEnergy PowerUp! Challenge, čestitke! Što ćete učiniti s nagradom? Što za vas znači pobjeda u ovom izazovu?

Pobjeda na EIT InnoEnergy PowerupChallengu je bila uistinu sjajna vijest. Trenutno prikupljamo sredstva za osnivanje vlastitog proizvodnog pogona, tako da je novčana nagrada došla u izvrsno vrijeme.

Kakvi su vam planovi za budućnost sa Woolom?

Internetska trgovina je sjajna, praktična i nigdje ne ide. Ali trenutno joj nedostaje održivosti. Predani smo tome da pakiranje proizvoda u njoj učinimo održivim. Sjajno je vrijeme da se krene u novo i održivije doba potrošnje i proizvodnje, sada kada svi razumijemo koliko globalna kriza može utjecati na naše živote.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju