Europljani zapravo ne razumiju AI, ali bi rado da im pomogne u kućanskim poslovima

Istraživanje je pokazalo i da oko dvije trećine (66 posto) Europljana želi više vremena za bavljenje omiljenim aktivnostima, pri čemu 37 posto vjeruje da im AI može pomoći u postavljanju njihovih strasti kao prioriteta.

Martina Čizmić | 26.09.2024. / 08:59

AI u domu, ilustracija (Foto: Getty Images)

Iako se umjetna inteligencija sve češće koristi i u kućanskim proizvodima i u poslovanju, tek manji broj Europljana zaista zna kako iskoristiti tu umjetnu inteligenciju za poboljšanje svog života. 

Istraživanje koje je diljem Europe proveo Samsung, na čak 11 tisuća ispitanika, a objavio u izvješću pod nazivom Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences, pokazalo je da više od polovice ispitanih želi da im umjetna inteligencija pojednostavi život (53 posto), poboljša zabavu i unaprijedi kvalitetu života. Fizički poslovi poput čišćenja visoko su ocijenjeni kao ciljevi za primjenu AI-ja, čak se nalaze iznad pomoći s kućnim računima (21 posto). S druge strane, čak 38 posto navodi da se ne osjećaju uključenima u trenutne rasprave o umjetnoj inteligenciji.

Superiorni robot AI superinteligencija bit će znatno superiornija ljudskoj inteligenciji, a stiže prije nego što je očekujemo

Na pitanje da ocijene svoje razumijevanje tehnologije, rezultati se prilično razlikuju. Tako su ispitanici iz Poljske najčešće izjavili da donekle razumiju umjetnu inteligenciju (23 posto), dok se ispitanici iz Ujedinjenog Kraljevstva osjećaju najmanje sigurno u svojim znanjima među ispitivanim zemljama (11 posto), što dokazuje mogućnost kulturnih i obrazovnih utjecaja na njihove stavove. Zanimljivo, samo nešto više od trećine ispitanika (38 posto) izjavilo je da sa zanimanjem promatra sve veću ulogu umjetne inteligencije.

Pravo obećanje umjetne inteligencije jest da može promijeniti naše svakodnevne rutine, ne zasjenjujući, već nadopunjujući ono što najviše volimo raditi. Kako AI postaje sve više integrirana u naše uređaje, njezina prava vrijednost bit će procijenjena prema tome koliko dobro pojednostavljuje zadatke, poboljšava kvalitetu života i čini svakodnevne interakcije lakšima, bez dodavanja složenosti, istaknuo je dr. Chris Brauer, direktor inovacija na Sveučilištu Goldsmiths u Londonu i glavni direktor za inovacije u tvrtki Symmetry.

Istraživanje je pokazalo da je povezanost važan prioritet za Europljane, pri čemu je 42 posto  ispitanika izrazilo želju da AI bolje povezuje uređaje unutar njihovih domova. Također, isti postotak (42 posto) smatra da će AI poboljšati njihov život kod kuće, dok je gotovo četvrtina (24 posto) navela da je pametno upravljanje domom najpoželjnija značajka umjetne inteligencije.

Pri tome su se čišćenje i usisavanje istaknuli  kao glavne aktivnosti za koje bi željeli pomoć AI-a - 33 posto ispitanika iskazalo interes za AI rješenja koja bi preuzela te zadatke, 28 posto ispitanika zanima AI koji može pomoći u čišćenju kuhinjskih aparata, dok 25 posto traži pomoć u pranju posuđa.

ChatGPT, ilustracija Glad za resursima: Znate li koliko jedan vaš upit ChatGPT-u "košta"?

Također, 23 posto ispitanika izrazilo je interes za AI značajke koje bi pomogle u pripremi obroka i vođenju popisa za kupovinu namirnica, dok je samo 21 posto ispitanika odabralo tradicionalnije zadatke poput upravljanja kućnim financijama.

Sigurnost je, međutim, značajna briga. Kako bi se pojačalo povjerenje, 37 posto ispitanika navelo je da su redovita sigurnosna ažuriranja ključna, 34 posto je istaknulo važnost 24-satno aktivnog praćenja prijetnji, dok je 27 posto kao najvažniju značajku umjetne inteligencije u budućnosti izdvojilo potpunu sigurnosnu zaštitu. Ovi uvidi naglašavaju potrebu za AI tehnologijama koje nisu samo inovativne, već i sigurne.

U Samsungu vjerujemo da AI treba poboljšati našu svakodnevicu tako što će biti nevidljivi pomoćnik koji pojednostavljuje zadatke bez zahtijevanja pažnje. Naša je uloga stvarati tehnologiju koja je jednako intuitivna koliko i moćna, te se prirodno uklapa u rutine korisnika, omogućujući im usmjerivanje na ono što je uistinu važno, dodao je Tim Hospedales, voditelj Samsungovog istraživačkog centra za umjetnu inteligenciju u Cambridgeu.

Istraživanje je pokazalo i da oko dvije trećine (66 posto) Europljana želi više vremena za bavljenje omiljenim aktivnostima, pri čemu 37 posto vjeruje da im AI može pomoći u postavljanju njihovih strasti kao prioriteta, dok 41 posto očekuje da će im AI poboljšati ono što mogu stvoriti.

Žele unaprijediti iskustva u kojima već uživaju, poput putovanja, igranja videoigara i gledanja televizije, pa ne iznenađuje da najpoželjnije AI značajke uključuju prijevod u stvarnom vremenu (23 posto) i načine rada koji unaprjeđuju kvalitetu slike (27 posto) te otkrivaju pozadinsku buku kako bi prilagodili kvalitetu zvuka (27 posto).

Sladoled, ilustracija Može li umjetna inteligencija biti bolja od iskusnog slastičara? U Milanu su to odlučili iskušati na sladoledu

Personalizacija je trend koji je prisutan već godinama, a sa sve većom primjenom umjetne inteligencije još više dobiva na težini, posebno u području zdravlja i wellnessa. Polovica ispitanika (50 posto) želi koristiti AI za prevenciju bolesti, umjesto čekanja na liječenje. Točnije, 32 posto ispitanika izrazilo je želju za korištenjem AI-a za prilagođene planove prehrane, 24 posto za rutine vježbanja, a 34 posto za prilagodbu životnog stila temeljene na individualnim zdravstvenim podacima. Sličan udio (31 posto) zainteresiran je za upotrebu AI-a za praćenje i poboljšanje obrazaca spavanja.

Međutim, unatoč rastućem interesu za AI u zdravstvu, još uvijek postoji određeno nepovjerenje među onima koji trenutno ne koriste ovu tehnologiju, pri čemu samo 17 posto ispitanika navodi da bi koristilo AI za svakodnevno praćenje zdravlja. Nadalje, unatoč želji da AI poboljša kvalitetu slike i zvuka na televizorima, 28 posto ispitanika izjavilo je da ih nijedna AI značajka u području kućne zabave ne zanima, što možda odražava nedostatak svijesti o njenim potencijalnim mogućnostima.

Budućnost umjetne inteligencije je u tome da je neprimjetno ugradimo u naše svakodnevne živote – ne samo kod kuće, već u svim urbanim sredinama. Dok napredujemo, etička razmatranja su ključna – osiguravajući da AI ne samo da unapređuje društvenu jednakost, već i pomaže u izgradnji pametnijih, održivijih okruženja. Naš cijeli sektor trebao bi slušati potrošače, naglašavati sigurnost, inkluzivnost i praktične prednosti, tako da AI može postati svjetski pokretač promjena, dodao je na kraju dr. Brauer.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti