Europski parlamentarci prihvatili prijedlog pravila: Proizvodi će se morati moći lakše popravljati

Prihvaćen je amandman prema kojem, za vrijeme popravka u jamstvenom roku, potrošaču mora biti ponuđen zamjenski proizvod.

Martina Čizmić | 25.10.2023. / 12:40

Popravak (Foto: Getty Images)

Odbor za unutarnje tržište Europskog parlamenta napravio je još jedan korak ka utvrđivanju novih mjera za jačanje prava na popravak i promicanje održive potrošnje.

Kako je istaknuto u priopćenju za medije, Odbor je usvojio svoje stajalište o novom "pravu na popravak" za potrošače kako bi se potaknuli potrošači da pokušaju popraviti proizvod prije kupovine novog, a proizvođači potaknuli da olakšaju taj popravak. 

Prema predloženim mjerama, prodavatelji bi bili dužni ponuditi besplatan popravak u zakonskom jamstvenom roku, osim kada je skuplji od zamjene, činjenično nemoguć ili nepovoljan za potrošača, stoji u usvojenom tekstu.

Popravak malih kućanskih aparata, ilustracija Kupovina uređaja više neće biti ista: Stižu velike promjene koje će građanima olakšati život

Zastupnici su također podržali poticaje za potrošače da izaberu popravak umjesto zamjene unutar razdoblja odgovornosti, kao što je produljenje zakonskog jamstva za jednu godinu za popravljene proizvode. Kako je istaknuto, žele da zemlje članice promiču popravak kroz financijske poticaje poput vaučera i nacionalnih fondova za popravak.

Proizvođači bi bili obvezni popraviti određeni broj proizvoda (npr. kućanske perilice rublja, usisavače, pametne telefone, bicikle) čak i ako ne spadaju u okvir zakonskog jamstva. Kako bi to potaknuli, zastupnici Europskog parlamenta žele da se popravci izvrše u razumnom vremenskom roku i da proizvođači mogu potrošačima ponuditi zamjenske uređaje za posudbu. Ako se proizvod ne može popraviti, proizvođači bi umjesto njega mogli ponuditi obnovljeni, kažu zastupnici Europskog parlamenta.

Neovisni serviseri, majstori i krajnji korisnici dobili bi pristup svim rezervnim dijelovima, informacijama i alatima po razumnoj cijeni tijekom cijelog vijeka trajanja proizvoda. Prema zastupnicima u Europskom parlamentu, to će potaknuti konkurenciju, smanjiti troškove popravka i dati potrošačima više izbora.

Nacionalne internetske platforme omogućile bi potrošačima pronalaženje lokalnih servisera (npr. kafića za popravke) i prodavača obnovljene robe. Potrošači bi također mogli dobiti pregled uvjeta popravka svakog uređaja, uključujući informacije o serviseru, najvišoj cijeni i potrebnom vremenu, a potom bi mogli usporediti različite ponude.

Razbijen ekran telefona "To nije u domeni SF-a": Ekrani na telefonima uskoro će se moći sami popravljati

Danas smo uspostavili izravne obveze popravka za proizvođače i uvodimo nove poticaje za potrošače da odaberu popravak. Ojačali smo ulogu neovisnih servisera i postavili ih u središte poboljšanja popravka u Europi. Kroz bolji pristup relevantnim tehničkim informacijama o popravcima i pristupačnim rezervnim dijelovima za servisere, uključujući promicanje 3D ispisa za dijelove, veća konkurencija će smanjiti troškove popravaka. To smo spojili s obvezom država članica da uspostave financijske poticaje za pokretanje sektora popravaka, istaknuo je izvjestitelj René Repasi (S&D, DE).

Iako su istraživanja pokazala da bi 77 % građana EU-a radije popravilo svoje uređaje nego ih zamijenilo novim, činjenica je da se potrošači, kad odluče popraviti proizvod, susreću s brojnim problemima kao što su nedostupnost zamjenskih dijelova, dugotrajnost i skupoća popravka. Donošenjem zakonodavnog izvješća o pravu na popravak na korak smo bliže da popravak učinimo dostupnijim potrošačima. Proizvođači se više neće moći izvlačiti na to da nemaju zamjenskih dijelova za popravak jer smo propisali obvezu da rezervni dijelovi moraju biti dostupni tijekom čitavog očekivanog vremena trajanja proizvoda, istaknuo je hrvatski europarlamentarac Tomislav Sokol te dodao: Posebno sam se
zalagao za to da se potrošačima za vrijeme trajanja popravka proizvoda u jamstvenom roku mora ponuditi zamjenski proizvod. Naime, kad potrošač primjerice odnese mobitel na popravak u okviru jamstva, proizvođač mu nije dužan dati zamjenski mobitel, što za
potrošače predstavlja veliki teret. Na tom tragu, drago mi je da je usvojen moj amandman koji će obvezati proizvođače da potrošačima daju zamjenski proizvod za vrijeme trajanja popravka ako se popravak ne može izvršiti u kratkom roku.

Nakon što je Odbor IMCO izglasao zakonodavno izvješće o pravu na popravak, zastupnici će o njemu raspravljati na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta, a konačan tekst zakona
ovisit će o pregovorima s državama članicama.

O nacrtu mandata zastupnici će glasovati na plenarnoj sjednici od 20. do 23. studenog. Nakon što Vijeće usvoji svoj stav, mogu započeti pregovori o konačnom tekstu.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti