FOTO Prvi pravi pogled na novi turski borbeni zrakoplov nove generacije, primjećujete li sličnosti s jednim američkim mlažnjakom pete generacije?

Turska su nadanja da će prvi primjerci TF-X borbenog zrakoplova ući u službu već 2030. godine.

Branimir Vorša | 18.03.2023. / 09:32

TF-X, prototip turskog borbenog zrakoplova nove generacije
TF-X, prototip turskog borbenog zrakoplova nove generacije (Foto: @IsmailDemirSSB/Platforma X)

Prvi prototip turskog domaćeg borbenog zrakoplova nove generacije TF-X završio je niz takozvanih taksi testova prije službenog predstavljanja koje bi se trebalo dogoditi u subotu. Temel Kotil, izvršni direktor proizvođača zrakoplova Turkish Aerospace Industries, rekao je još u siječnju da bi TF-X mogao obaviti svoj prvi let već ove godine.

Turska državna Agencija za obrambenu industriju Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB), objavila je niz fotografija očito potpunog, ili barem gotovo potpunog, prototipa TF-X na pisti na neodređenoj lokaciji. Portal The War Zone piše da su fotografije napravljene vjerojatno iz pogona Turkish Aerospace Industries u Ankari, gdje se zna da se odvija izgradnja TF-X zrakoplova. SSB, koji je poznat i po svom turskom akronimu TUSAS, vodi razvoj ove letjelice u okviru projekta Nacionalnog borbenog zrakoplova, formalno poznatog kao Milli Muharip Ucak (MMU).

Pvi primjerci u službi već 2030. godine?

Rekli smo da ćemo naš Nacionalni borbeni zrakoplov izvesti iz hangara 18. ožujka. Naš avion je danas na pisti! Nadajmo se da ćemo pod vodstvom @RTErdogana (turskog predsjednika Recepa Tayyipa Erdogana, op.a.) svjedočiti njegovom letu turskim nebom, napisao je u objavi na Twitteru Ismail Demir, trenutni šef SSB-a.

Objava na Twitteru je uslijedila nakon što je turska internetska stranica SavunmaSanayiST.com objavila dvije fotografije za koje se čini da prikazuju TF-X na istoj navedenoj lokaciji, uz napomenu da su snimljene u petak, tijekom taksi testa prije službenog predstavljanja. Čini se da je program TF-X, koji je započeo još 2010. godine, ovim dosegao značajnu prekretnicu. Turska su nadanja da će prvi primjerci tog borbenog zrakoplova ući u službu već 2030. godine.

Što se vidi na fotografijama?

Nove fotografije prototipa pokazuju nešto što se čini kao nova konfiguracija senzora na prednjem kraju zrakoplova. Čini se da se ta konfiguracija senzora sastoji od senzorskog sustava infracrvenog pretraživanja i praćenja (IRST), koji bi mogao imati i druge funkcije i koji je postavljen na vrhu nosa ispred kokpita u fiksnom fasetiranom slabo uočljivom kućištu, kao i višenamjenskog elektrooptičkog sustava za ciljanje ili EOTS, smještenog ispod prednjeg dijela trupa. The War Zone piše da bi taj aranžman, jedinstven među poznatim naprednim projektima borbenih zrakoplova koji su trenutno u upotrebi ili su u razvoju, mogao ponuditi značajne prednosti tom zrakoplovu.

Stražnji dio TF-X zrakoplova, međutim, slabije je kvalitete vidljivost na fotografijama od prednjeg dijela, jedno od glavnih pitanja jest i to kakve motore koristi prototip tog zrakoplova? Slike s SSB-a i SavunmaSanayiST.com pokazuju ispušne mlaznice koje izgledaju uglavnom u skladu s onima viđenima na varijantama serije mlaznih motora General Electric F110, piše The War Zone.

Plan TUSAS-a bio je, barem u početku, koristiti F110 turbomlazne motore za pogon TF-X, čije primjerke u Turskoj licencirano sastavlja TUSAS Engine Industries (TEI). Krajnji cilj je s vremenom prijeći na domaću proizvodnju, a TEI je isto tako partner u tom programu.

Nedostatak drugih bitnih detalja, sličnost s F-22

Specifični detalji o performansama i mogućnostima TF-X-a, uključujući koliko je slabo vidljiv na radaru, ipak zasad ostaju ograničeni. Cilj projekta bio je razviti napredni borbeni zrakoplov sa smanjenim radarskim potpisom, kao i s visokim performansama, najsuvremenijom avionikom i drugim sustavima.

Na kraju, nešto što nekako i najviše upada u oči, a to je da izgled TF-X-a više podsjeća na američki F-22 Raptor nego na F-35 JSF. Ipak, TF-X je osjetno manji od F-22. Opći raspored dvaju motora turskog mlažnjaka, koji su postavljeni relativno daleko, također bi ukazivao na visok asimetrični potisak u scenarijima isključenja motora.

Turska vlada i TUSAS mogli bi podijeliti dodatne pojedinosti o TF-X-u tijekom njegovog službenog predstavljanja u subotu.

Izvor: The War Zone

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti