Galerija

Varaždinski Fakultet organizacije i informatike po 10. put organizira Tjedan karijera, ove godine posvećen umjetnoj inteligenciji. Tijekom tjedan dana brojne tehnološke tvrtke imat će priliku predstaviti se studentima i potencijalnim budućim zaposlenicima, dok će studenti imati priliku sudjelovati na brojnim zanimljivim radionicama i predavanjima.

Tjedan karijera otvorio je veoma zanimljivim predavanjem uspješni FOI alumni Matija Kopić, vizionar i suosnivač i direktor hrvatskog proizvođača autonomnih logističkih robota Gideon Brothers. U predavanju pod nazivom "People&Robots: what's next?" istaknuo je kako će do kraja sljedećeg desetljeća, prema nekim podacima, diljem svijeta funkcionirati 15 milijuna autonomnih robota koji će samostalno donositi odluke u vrlo kompleksnim i kaotičnim okružjima. 

Predavanje o robotima Roboti će “ukrasti” neka radna mjesta, ali će i stvoriti nova: Ovo su poslovi koji su najpogodniji za automatizaciju

Trenutačno je u 150 tisuća skladišta diljem svijeta ima tek par stotina tisuća robota, rekao je Kopić te dodao kako to znači da će u nadolazećem razdoblju to područje doživjeti strahovit rast. 

Istaknuo je kako su, kad je Gideon Brotners tek počinjao svoj put prije pet godina, postojale određene tehnološke barijere, prepreke koje su oni svojim radom rušili.

Tvrtke poput naše bave se rušenjem barijera da bismo takav ogroman broj robota mogli staviti u naše okruženje, dodao je Kopić. 

Autonomni roboti Gideon Brothersa (Foto: A1 Hrvatska)

Napomenuo je da u svom poslu, iako se bavi robotima, naglasak stavlja na ljude. 

Ljudi su ti koji kreiraju ovakve tehnologije i trebaju biti u našem fokusu. Mi se interno bavimo ljudima. Volim uvijek naglašavati da nismo roboti koji razvijaju robote, već ljudi koji razvijamo robotsku tehnologiju. Roboti nisu sami sebi svrha, tehnologija nije svrha sama sebi. Robotska tehnologija pogonjena umjetnom inteligencijom i računalnim vidom, doista je na usluzi čovjeku. Ona mu mora omogućiti da u kompleksnoj budućnosti napravi puno više s puno manje muke, istaknuo je Kopić.

Naglasio je kako sve kreće i završava na ljudima koji kreiraju robotsku tehnologiju.

Naše iskustvo i generalno iskustvo firmi dokazano mogu potvrditi da taj stroj može isporučiti veći posao u manjoj jedinici vremena. Čovjek koji je do sad 50 posto ili 70 posto vremena provodio vozeći viličar, sad će taj posao transporta prepustiti stroju, a čovjeka ćemo preusmjeriti na poslove s dodatnom vrijednošću, pojasnio je Kopić. 

Autonomni roboti Gideon Brothersa I Deutsche Bahn ulaže u autonomne mobilne robote Gideon Brothersa

Posljednjih godinu dana, tijekom pandemije, došlo je do eksplozije svake vrste trgovine, pogotovo internetske, što se pak prelilo i na pakiranje i dostavu, ali i na automatizaciju. To je automatski značilo i veću potražnju za njihovim automatiziranim robotima, ali i uzrokovalo druge probleme.

Mi ne možemo kupiti dovoljno sirovina kojima bismo stvorili robote... taj jaz postaje sve veći i veći... potražnja je nevjerojatna, ali ponuda to ne prati, istaknuo je, ali i dodao: To je prilika za sve nas u Hrvatskoj - zato što će poslovi budućnosti koji će pratiti automatizaciju, biti će nevjerojatna prilika. Spektar novih zanimanja koji će se pojaviti je nevjerojatan i mislim da je to velika prilika i za hrvatsku akademsku scenu.

Već je sad vidljiv problem s nedostatkom radne snage u skladištima. nedostaje viličarista, osoba koje će pakirati pakete, osoba koje će organizirati posao... to je veliki problem, ali i najveći poticaj za promjene i investicije u ovu tehnologiju, naglasio je Kopić.

Autonomni roboti Gideon Brothersa (Foto: Gideon Brothers)

Upravo će nedostatak radne snage do kraja desetljeća biti najveći problem. Prema istraživanju koje je Kopić naveo, trošak poslova koji se neće popuniti u SAD-u bit će preko trilijun dolara, a samo u sljedećih pet godina nedostajat će između 3 i 7 milijuna radnika da bi se zadovoljila potražnja za dobrima.

Tu Kopić vidi priliku za Gideon Brotherse, ali i brojne druge tvrtke koje bi mogle ponuditi tehnološka rješenja. No, to ne znači da će put do takvog tehnološkog rješenja biti jednostavan. Prisjetio se s koliko su se problema oni suočavali prilikom razvoja svojih robota.

Prije nekoliko godina smo počeli razvijati temeljne komponente koje bi nam mogle pomoći da riješimo ovakve probleme. Razvili smo senzorski sustav više kamera, koji je dizajniran samo za autonomnu navigaciju u industrijskijm okruženjima. Morali smo redizajnirati sam senzor, a onda i algoritamsku osnovu koja tu vizualnu informaciju može interpretirati. Kupovali smo kamere od različitih proizvođača i ni jedna nam nije odgovarala, pa smo zaronili na glavu i redizajnirali "oči" stroja, istaknuo je Kopić.

Iako su poznati po robotima, hardver nije jedino na čemu rade. Jako puno vremena ulažu u stvaranje ugodnog korisničkog iskustva odnosno razvijaju program koji najbolje može iskombinirati prednosti ljudi i robota i pomoći im da rade zajedno. 

To nije uvijek lako jer neki ljudi odbijaju prihvatiti tehnologiju u svom poslovnom okruženju. Koji je put to neopravdano, a koji put opravdano zbog potencijalnih problema. 

Autonomni roboti Gideon Brothersa "Zdenka" pokazala koliko će 5G tehnologija utjecati na razvoj autonomnih robota

Nije moguće izbjeći pristranost čovjeka koji dizajnira ovakve tehnologije. Tehnologija se na kraju svodi na ono što ljudi od nje žele, imate dobre i loše upotrebe tehnologija. Mi koji stvaramo ovakve tehnologije moramo biti svjesni kakve će efekte ona imati. Dobri ljudi imaju moć stvoriti tehnologiju koja će se koristiti za dobre svrhe, rekao je Kopić

Podsjetio je kako će umjetna inteligencija generirati puno novih poslova, ali će i tijekom transformacije puno poslova nestati.

Mi imamo ulogu i odgovornost upravljati tim promjenama i pomoći svijetu da prihvati te promjene, istaknuo je te dodao da: Tehnologija kao alat omogućuje najbogatijim društvima i kompanijama da zarade još više novca, ali na nama je koji kreiramo tehnologije da upravljamo takvim razlikama. To je već i politička priča, znanstvena priča, mi nemamo odgovor na to pitanje.

Umjetnoj inteligenciji je teško izaći iz laboratorija u stvarni svijet. Vrlo je teško očekivati da ćemo u tako skoroj budućnosti imati sigurne, potpuno funkcionalne strojeve koji će nam omogućiti približno ili isto iskustvo koje imamo kad sami vozimo automobil. AI ima nevjerojatan potencijal, ali ćemo ju morati još puno razvijati prije nego što postane mainstream, poručio je na kraju Kopić. 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju