Prijevare preko e-mailova sve su češće. Pa iako se policija i stručnjaci za računalnu sigurnost trude educirati korisnike, kibernetički kriminalci računaju na neopreznost korisnika, ali i velik broj onih koji još uvijek ne znaju prepoznati lažni e-mail.
Tvrtka za informacijsku sigurnost Diverto provela je u suradnji s poslovnim subjektima tijekom 2018. istraživanje vezano za napade lažnom elektroničkom poštom, poznatije pod nazivom phishing, koji se u proteklih nekoliko mjeseci pokazao jednim od važnijih sigurnosnih problema u Hrvatskoj, a o čemu su nedavno upozorenja uputile banke i Ministarstvo unutarnjih poslova.
Radi se o drugom takvom sustavno provedenom istraživanju na razini države s ciljem utvrđivanja svijesti i spremnosti hrvatskih korisnika na obranu od takvih napada, a u koje su bili uključeni privatni i javni sektor na uzorku od 1096 osoba pri čemu su izuzete ekstremne vrijednosti.
Rezultati pokazuju da 45 % primatelja nije prepoznalo lažne poruke elektroničke pošte koje pri tome nisu imale lažne adrese pošiljatelja. Zanimljivo je da većina korisnika odlazi na poveznice u takvim porukama početkom ili krajem radnog dana.
Poruke su bile slane tijekom radnog vremena svih dana u tjednu, no pokazalo se da najviše primatelja poruke ne prepoznaje upravo petkom, a najmanje ih na njih nasjeda ponedjeljkom.
Primjer phishinga (Foto: Diverto) (Foto: Diverto)
Phishing je i dalje jedan od najčešćih oblika napada na fizičke i pravne osobe. Radi se o jednoj od tehnika socijalnog inženjeringa (tehnika kojoj su primarna meta osobe, a ne računalni sustavi) prilikom koje se napadač, najčešće putem elektroničke pošte, predstavlja kao legitimna osoba s namjerom da od potencijalne žrtve prikupi osjetljive podatke ili kako bi tu osobu naveo na zlonamjernu radnju (primjerice, kako bi nasnimio zloćudni softver na računalo).
Detalji istraživanja i načini napada bit će predstavljeni i danas u okviru otvorenja Advanced Technology Days konferencije koja se održava u Zagrebu 5. i 6. prosinca, a na kojoj se očekuje više od 500 IT stručnjaka.
Podsjetimo, istraživanje je iz prethodne godine pokazalo kako od 36 do 47 posto osoba nije prepoznalo lažnu poruku, pri čemu su kliknuli na poveznicu u pošti.