Jedan od razloga zbog kojeg neki startupovi ne uspiju jest nepripremljenost pa dobru i zanimljivu ideju ne razviju i ne prezentiraju na dobar način. Često je problem nedovoljna educiranost jer je pokretanje startupa i razvoj ideje od skice na papiru do konačnog proizvoda dug i mukotrpan proces koji često krije brojne zamke.

Doktor znanosti i predavač na Odjelu za informatiku Sveučilišta u Rijeci Igor Jugo pokušat će ljudima koji imaju ideje i razmišljaju o pokretanju startupa olakšati ovaj proces i pripremiti ih za sve te potencijalne probleme i zamke koje ih čekaju prilikom pokretanja startupa.

On smatra kako bi Hrvatska mogla postati startup nacija te pokreće program Hrvatska – startup nacija u sklopu kojeg želi provesti besplatnu edukaciju o pokretanju, vođenju i financiranju startupova. Financiranje ovog projekta i predavanja koja Igor Jugo namjerava održati za 400 polaznika u hrvatskim gradovima pokušat će se osigurati putem Indiegogo kampanje koja uskoro počinje, kao i sponzorskim donacijama.

Razgovarali smo s Igorom o njegovom projektu, strasti prema startupovima te o Lean Startup metodologiji koju će primijeniti na svojim predavanjima.

Kako ste došli na ideju o Hrvatskoj kao startup naciji?

U drugoj polovici 2017. odlučio sam program edukacije o startupovima koji razvijam od 2012. godine ponuditi tržištu kroz svoju tvrtku Intellego, najprije na području grada Rijeke i Primorsko-goranske županije. U tim pripremama stalno sam razmišljao kako je teško bilo kome danas uložiti neka veća sredstva u edukaciju, da bi kasnije možda razvio svoj startup prema naučenom na toj edukaciji.

Početkom 2018. došao sam na ideju da projekt napravim na nacionalnoj razini i da bi bih edukaciju želio učiniti besplatnom za korisnike crowdfunding kampanjom, za koje sam znao da postižu sve bolje rezultate u RH.

Samo ime je motivirano svjetski poznatom knjigom „Start-up Nation: The Story of Israel's Economic Miracle“ koju sam pročitao još 2012. kada sam razvijao prvu verziju programa.

Startup scena u Hrvatskoj i svijetu moja je strast!

Kakvo je vaše dosadašnje iskustvo sa startupovima i edukacijom o startupovima?

Startup scena u RH i u svijetu je moja strast. Pratim je već dugo godina, a posebno se to intenziviralo 2012. kada sam dobio priliku samostalno osmisliti vježbe jednog kolegija na diplomskom studiju Odjela za informatiku Sveučilišta u Rijeci. Tada sam odlučio da želim studentima omogućiti jedno novo iskustvo razvoja startup projekta prema Lean Startup metodi, od ideje do razvijenog prototipa, spremnog poslovnog plana i s pripremljenom prezentacijom za investitore.

Od 2012. do danas program sam kontinuirano unaprjeđivao i proširivao i to je danas potpuno osmišljen i testiran program edukacije koji polaznicima ne daje hrpu informacija iz nekoliko područja s kojima se susreće netko tko je već pokrenuo startup, već im omogućuje da usvoje vještinu pokretanja startupa prema Lean Startup pristupu i da kasnije tu vještinu primjenjuju ili za neki svoj budući poslovni poduhvat ili za poboljšanje poslovnih procesa u svojem postojećem obrtu ili tvrtki.

Studenti koji su prošli kroz moj program često svoj rad nastave u riječkom startup inkubatoru. Ovo su neki od projekata koje su pokrenuli ili u kojima su sudjelovali moji studenti - MalaŠpajza (1. gen), PointMe (3.gen), Syphos (4.gen), Workit (5.gen), YourJob (6. gen), DrinkWish, MaturaApp, Petzbook (9. generacija) te izvan inkubatora HoviAp i PickYou.

Nažalost, studenti se u bolonjskom sustavu studiranja ne mogu jednom projektu posvetiti duži vremenski period zbog obveza na drugim kolegijima pa mnogi odustanu od daljeg razvoja, ali svi se slažu da su u tom procesu napokon implementirali brojna znanja o kojima su učili i da su stekli ogromno iskustvo.

Interes građana jako je velik


U Vašim predavanjima koristit ćete Lean Startup pristup. Molim Vas recite nešto o tom pristupu i zašto ste se odlučili baš na tu metodu?

Lean Startup je pristup razvoju startupa koji je popularizirao Eric Ries svojom knjigom objavljenom 2011. pod nazivom "The Lean Startup" koji je postao bestseller New York Timesa. U vrlo kratkom vremenu to je postao najpopularniji pristup odnosno proces razvoja startupa u cijelom svijetu.

Temelj te knjige su tehnologije Lean proizvodnje (Lean Manufacturing) koje su nastale kombinacijom tradicionalnih japanskih tehnika upravljanja proizvodnjom fokusiranih na uklanjanje otpada iz bilo kojeg proizvodnog procesa, odnosno smanjenje troškova i rizika i modernih ideja o upravljanju Edwarda Deminga. Te tehnike su zaslužne za proboj brojnih japanskih proizvoda, npr. automobilske industrije tijekom 90-ih na sam svjetski vrh kvalitete i pouzdanosti.

Koliko prijava do sada imate za predavanja i namjeravate li i u budućnosti nastaviti s njima? Iz kojih gradova/županija imate najviše prijava?

Već prije objave prvog članka u medijima o ovom projektu putem Facebook kampanje dobio sam 400 prijava iz svih hrvatskih županija. Nakon pojave u medijima broj je nastavio ubrzano rasti pa smo sada na preko 600 prijava i čini se da ćemo doći i do 800 što dovoljno govori o interesu građana za ovakav vid poduzetništva. Naravno, sve će ovisiti o uspjehu crowdfunding kampanje.

Najviše je prijava iz Grada Zagreba/Zagrebačke županije te ostalih županija u kojima se nalaze tri najveća grada. Nakon toga po broju prijava slijede Sisačko-moslavačka iz koje dobivam puno interesa i entuzijazma, Istarska, Varaždinska i druge.

Lean Startup metoda

Što polaznici konkretno mogu očekivati od tečaja, koliko sati predavanja, vježbi…?

Program se izvodi na način koji od mene zahtjeva mnogo putovanja, ali jamči usvajanje vještine pokretanja poslovnog poduhvata (startupa) kroz primjenu Lean Startup pristupa. Naravno, program donosi i puno korisnih informacija od čega bih posebno istaknuo sustavan pregled modernih načina financiranja startup projekata te način osnivanja i podjele udjela u svakom krugu investiranja.

Polaznici će imati jedno predavanje tjedno u trajanju od 4 školska sata, nakon čega dobivaju zadatak koji će im omogućiti da naučeno samostalno primjene na razvoju svoje startup ideje. Ako ideju već nemaju, pokušat ćemo do nje doći učenjem i primjenom brainstorming tehnika na prvom predavanju.

Zadatke treba predati prije sljedećeg predavanja kako bi mogli dobiti komentare/sugestije i nastaviti sa sljedećim predavanjem i zadatcima. Ukupno imaju 5 predavanja odnosno program traje 20 školskih sati, ali od polaznika će zahtijevati dosta dodatnog truda u samostalnom ili timskom radu, a od mene individualni pregled i komentiranje svakog predanog zadatka.

Takav način izvedbe zahtijeva pet dolazaka u svako županijsko središte u kojem bude dovoljno prijava da se edukacija pokrene.

Kada planirate početak predavanja?

Ukoliko crowdfunding kampanja krene jako dobro moguć je početak izvedbe već u travnju. Za sada smo početak kampanje malo odgodili kako bi pripremili prvi događaj u Zagrebu na kojem će kampanja službeno biti otvorena. Na taj događaj biti će pozvani brojni uspješni startup projekti, stručnjaci/mentori iz branše te svi mediji. Nadamo se da će to pomoći da kampanja bude uspješna.

Ovo je samo prvi korak!


Što mislite, što je sve potrebno napraviti i na razini države kako bi Hrvatska postala startup nacija?

Iz knjige "Startup nation" koju sam ranije spomenuo jasno je da se to ne može dogoditi slučajno, već je potrebno napraviti sustav koji kontinuirano producira rezultate (uspješne startupove) i koji se kontinuirano unaprjeđuje.

Naravno, implementacija na način koji je napravljen u Izraelu kod nas nije moguć, dakle to ne možemo kopirati, ali mislim da ovakvi nacionalni projekti, koji će, nadam se, pomoći povezivanju brojnih institucija koji se bave razvojem poduzetništva u brojnim županijama mogu biti prvi korak prema tom cilju. Ono što možemo preuzeti od modela opisanog u knjizi je apsolutni fokus na rezultat odnosno na stalne promjene/poboljšanja u slučaju da rezultat nije zadovoljavajući.

Jeste li kontaktirali koga iz Vlade ili ministarstva obrazovanja ili gospodarstva vezano uz pomoć u Vašem projektu?

Za sada nisam iako planiram poslati veći broj dopisa u toku sljedećeg tjedna, primarno županima i gradonačelnicima središta gdje bih ako kampanja bude uspješna, izvodio edukacije. Nadam se njihovoj podršci i podršci institucija u tim županijama/gradovima koje se bave poticanjem poduzetništva, primarno u organizacijskom smislu.

Mislim da su ovakve, recimo privatne inicijative brže i fleksibilnije i imaju bolje rezultate.

Što je po Vašem mišljenju i dosadašnjem iskustvo potrebno za uspjeh nekog startupa?

Najbolji hrvatski borac svih vremena i velika inspiracija Mirko Filipović u svojem je najnovijem video intervjuu između ostalog rekao: "nisam ja trenirao u svojoj garaži da bih bio profesionalni borac (i osigurao egzistenciju – op.a.) – upravo zato sam i uspio".

Dakle, prvi preduvjet je strast prema ideji koju razvijate ili poslu kojim se bavite.

Drugi preduvjeti su po mom mišljenju: upornost, fokus na osluškivanje tržišta, izvrsnost. Tj. fokus na kvalitetu i kontinuirano učenje te izgradnja najboljeg mogućeg tima.

Uskoro počinjete s CF kampanjom na Indiegogou – kome je ona namijenjena i što će korisnici koji podrže vašu kampanju dobiti?

Kampanja će biti dostupna cijelom svijetu. Naš zadatak je dobiti povjerenje građana kako bi nam svojom donacijom pomogli u realizaciji ovakvog programa, koji bi mogao do kraja godine mogao rezultirati s 400 novih startupova.

Nadamo se podršci uspješnih domaćih startupova, zatim svih uspješnih hrvatskih tvrtki (posebno IT tvrtki – tu sam subjektivan jer dolazim iz tog područja, ali objektivno, to su tvrtke koje kontinuirano povećavaju izvoz i broj zaposlenih tijekom cijele krize od 2008. do danas), banaka, županija/gradova te brojnih građana. Donacije počinju već od 5 dolara odnosno oko 30 kuna pa svatko tko želi može podržati projekt.

Svim donatorima ćemo se pokušati zahvaliti brojnim "perkovima" odnosno poklonima u vidu zahvalnica, naljepnica i sličnih predmeta, pozivima na donatorsku večeru te, onim najvelikodušnijima, organizacijom predavanja o Lean Startup/Manufacturing tehnikama u njihovim tvrtkama.

Pored kampanje, pokušat ćemo dobiti i sponzorstva kojima bismo umanjili ključne troškove – leasing službenog vozila projekta (kojeg će sponzori moći "obući" u svoje promotivne materijale), troškove prijevoza, nabavke računalne opreme, itd. Iskoristio bih ovu priliku da zamolim sve tvrtke koje mogu i žele pomoći projekt na ovaj način da nam se jave.