Imate nekoliko minuta? Pomozite znanstvenicima otkriti nove crne rupe

Iako u analizi fotografija može pomoći umjetna inteligencija, ona još nije dovoljno osjetljiva da prepozna i identificira baš svaki izvor bljeska. I upravo tu uskaču ljudske oči.

Martina Čizmić | 21.08.2024. / 11:31

Crna rupa i zvijezda pratilja, ilustracija
Crna rupa i zvijezda pratilja, ilustracija (Foto: ESO/L. Calçada)

Astronomi i znanstvenici koji proučavaju svemir suočavaju se s ogromnim zadatkom obrade goleme količine podataka koju svakodnevno proizvode brojni teleskopi diljem Zemlje (a i Sunčevog sustava). U potrazi za novim galaksijama, planetima ili crnim rupama, potrebno je puno iskustva i vremena kako bi se analizirali brojne fotografije koje su napravljene. No, što kad bi u tome pomogli milijuni ljudi diljem svijeta?

Upravo to je cilj aplikacije Black Hole Finder, koju je razvio nizozemski konzorcij za crne rupe. Mobilna aplikacija omogućuje javnosti da pomognu konzorciju u pregledavanju tisuća fotografija u potrazi za potencijalnim zanimljivim područjima.

Glavni je cilj pronaći kilonovu, odnosno snažnu eksploziju elektromagnetske radijacije koja nastaje spajanjem neutronske zvijezde i crne rupe. Posljedice toga mogu biti stvaranje ogromne nove crne rupe.

U svojoj potrazi konzorcij koristi teleskope BlackGEM u sjevernm Čileu kako bi snimili noćno nebo i uhvatili te kratkotrajne, ali jarke eksplozije. Kako pojašnjavaju, eksplozija je vidljiva tek nekoliko dana i to u obliku jarkog bljeska. No, na fotografijama se jarki bljesak može pojaviti i kao odbljesak od komunikacijskog satelita.

Iako im u analizi fotografija može pomoći umjetna inteligencija, ona još nije dovoljno osjetljiva da prepozna i identificira baš svaki izvor bljeska. I upravo tu uskaču ljudske oči.

Upotrebom aplikacije građani diljem svijeta mogu pomoći u obučavanju naših algoritama umjetne inteligencije da razlikuju stvarne i lažne izvore i brže odrede najzanimljivije potencijalne izvore, ističu iz projekta.

Korištenje aplikacije vrlo je jednostavno: pogledate tri slike i odlučite prikazuje li slika pravi izvor ili lažni (ili možete odabrati "nepoznato" ako niste sigurni). Naravno, aplikacija vas uči sve čimbenike koje trebate uzeti u obzir da biste donijeli tu odluku.

Aplikacija je dostupna za iOS i Android uređaje, a moguće je koristiti i web verziju za one kjoima su ekrani pametnih telefona premali.

Ako želite pomoći u istraživanju svemira i imate nekoliko minuta vremena u danu, pridružite se ovom projektu. Tko zna, možda upravo vi budete zaslužni za neko veliko znanstveno otkriće.