Incident s CrowdStrikeom pokazao je koliko su ljudi bespomoćni kada dođe do velikih problema s IT sustavima

Svi moramo biti svjesni koliko smo ovisni o tehnologiji, ali i da ona nije savršena tako da uvijek postoji mogućnost sličnih incidenata kao i jučer.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 20.07.2024. / 09:33

Odgođeni let, ilustracija (Foto: Afp)

U posljednjih nekoliko desetljeća svijet je postao toliko ovisan o tehnologiji i različitim naprednim tehnološkim rješenjima da nam je nemoguće zamisliti povratak na staro i čini se da bi, u slučaju nekog velikog problema, stali i naši životi. Jučer smo mogli vidjeti male naznake kako bi mogao izgledati svijet ako dođe do problema s IT uslugama.

Podatkovni centar, ilustracija Oporavak od pada IT sustava trajat će danima, a šteta za poslovne procese je dramatična

Idete na put, ali ne možete ući u avion i letovi su odgođeni. Trebate nešto platiti, ali platni sustavi su pali, a kako sve manje ljudi nosi gotovinu u džepu, ne mogu ništa kupiti u trgovinama. Želite krenuti sa svakodnevnim poslom, no ne možete pokrenuti računalo i sve što na njemu vidite je plavi ekran smrti. A sve to samo zbog jedne pogrešne nadogradnje sigurnosnog programa.

Možemo samo zamisliti što bi se dogodilo da je taj problem veći, bilo da je ponovno riječ o ljudskoj pogrešci, nekom hakiranju ili slično.

Sve to, naglašavaju u komentaru na BBC-u, pokazuje koliko smo danas postali ovisni o tehnološkoj infrastrukturi, ali i koliko smo bespomoćni kada stvari krenu u krivom smjeru, van naše kontrole. U takvim slučajevima, a nije teško zaključiti kako će ih biti još, ne možemo ništa napraviti nego se samo nadati da će šteta biti što manja i da će problem biti riješen što prije. Sve što nam preostaje, kako je jučer komentirao jedan stručnjak na britanskoj televiziji jest - biti strpljivi.

No jučerašnji problem ukazuje na još jednu stvar, a to je veliki rizik kojim smo suočeni kada stavljamo sva jaja u jednu košaru koja oblikuje svijet, pri čemu se misli na veliki broj korisnika, servisa i kompanija koje koriste usluge jedne IT kompanije. U tom slučaju, naglašavaju na BBC-u - nema plana B. Što smo jučer i doživjeli.

U nekim slučajevima kompanije koriste usluge jedne tvrtke jer im je to cjenovno najprihvatljivije, a s druge strane smatraju da je riječ o prevelikom igraču na tržištu o kojem mnogi ovise te niti ne razmišljaju kako bi i oni mogli upasti u probleme.

Računalo ne radi, ilustracija Plavi ekran smrti: Korisnike računala diljem svijeta danas je dočekala ova poruka

No niti diverzifikacija, odnosno korištenje usluga više kompanija i računalih sustava ne bi riješila taj problem jer, ako postoji više takvih sustava, veća je i mogućnost njihove ranjivosti i potencijalnih hakerskih napada.

Zato bi ljudi trebali biti svjesni kako uvijek postoji mogućnost pogreške, kako na malim, tako i na velikim sustavima o kojima ovise naši poslovi i životi. Kako su novinarima Reutersa objasnili stručnjaci za kibernetičku sigurnost, problemi kakve smo iskusili jučer sigurno nisu zadnji, a vjerojatno niti najveći koji nas očekuju u budućnosti. No oni su svakako upozorenje svim kompanijama koje trebaju razmišljati progresivno i u svoje sustave ugraditi veću zaštitu od nepredviđenih situacija.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti