Intervju Lon Safko: Društvene mreže su prošlost - budućnost leži u virtualnoj i proširenoj stvarnosti

Lon Safko autor je koncepta fuzije marketinga. Iako možda zvuči poput nečeg kompliciranog, zapravo se temelji na jednostavnoj činjenici da bi tvrtke trebale moći spojiti sve marketinške alate i tehnike koje već imaju i koje su savladale. No, često se prema njima odnose kao prema zasebnim područjima. Tradicionalni, digitalni i marketing na društvenim mrežama samo su različiti komadići iste slagalice koja za cilj ima učinkovit marketing.

Martina Čizmić | 15.09.2018. / 12:35

Virtualna stvarnost (Foto: Getty Images) (Foto: Getty Images)

Čini se kako je Lon Safko, serijski inovator iz SAD-a, uvijek korak ispred vremena. Osmislio je računalo koje je spasilo ljudski život, a da nije bio svjestan koliko će to promijeniti živote ljudi koji imaju poteškoće u kretanju. Napisao je knjigu The Social Media Bible mnogo prije no što su društvene mreže postale ono što su danas. Zato je njegovo uvjerenje da su društvene mreže prošlost, a budućnost leži u virtualnoj i proširenoj stvarnosti, ali samo ako ih znamo iskoristiti.

Na listi vaših izuma nalazi se i “prvo računalo koje je spasilo ljudski život”. O čemu se tu radi?

Tamo u 70.-ima sam se igrao s računalima i pokušavao ih natjerati da naprave što je moguće više. U to vrijeme, naučio sam računalo kako da sluša i govori. Tada nisam toga bio svjestan, ali bio sam prvi koji je to napravio. Pratio sam kako se tehnologija razvija i tamo početkom 80.-ih, povezao sam uređaje koje sam imao kod kuće. Mogao sam sjediti pred računalom i reći “uključi TV”, “otvori vrata” ili “nazovi mamu”. Računalo bi me pozdravilo s “Dobro jutro Lon, kako si danas?”, a ja bi mu odgovorio “dobro”. Imao sam to računalo 1985. i nisam zapravo znao što bi s njim. Onda me netko pitao jesam li ikad razmišljao o tome da bi moglo pomoći osobama koje se ne mogu kretati, pogotovo kvadriplegičarima i paraplegičarima. Instalirali smo jedno računalo kvadriplegičaru i ono mu je na kraju spasilo život. Želio se ubiti jer je imao nesreću i ostao je paraliziran od vrata na niže. To je grozna priča, ali zbog računala, shvatio je da postoji nada. Počeo ga je koristiti i nakon 9 mjeseci vratio se na svoj prijašnji posao iako nije mogao koristiti ni ruke ni noge.

Gdje pronalazite inspiraciju za svoje izume?

(smijeh) Dobro pitanje. Slušam svoj savjet. Ideje - neke od njih su zaista zabavne -mi dolaze u različito doba. Zapravo je veoma čudno, ali mogu vidjeti dvije stvari koje naizgled nemaju ništa zajedničko, kombinirati ih i stvoriti nešto zaista super. Na primjer, stavite mekanu četku koja ispušta deterdžent na nastavak za usisavač. Ne bi li to bio izvrstan proizvod? Takve ideje pretvaram u tvrtke, a do sad sam ih stvorio 14.

Prvo izdanje The Social Media Bible objavljeno je 2009., pred gotovo 10 godina. Stalno čujemo kako se brzo društvene mreže razvijaju i kako velik utjecaj imaju na naše živote. Što se s društvenim mrežama dogodilo, a što vas je iznenadilo, odnosno što niste očekivali?

Uzbuđen sam zbog Web 2.0 još od 2006. i mislio sam da će se dogoditi nešto posebno jer je došlo do dvosmjerne komunikacije i povezivanja ljudi. Društvene mreže počele su rasti 2008. godine i sustavno su rasle do unatrag dvije, tri godine. Na neki način sam znao da će se to dogoditi, zato sam napisao najveću knjigu ikad - doslovno ju morate držati s obje ruke (smijeh. Iako je od prvog izdanja prošlo cijelo desetljeće, iako smo ju revidirali tri puta, još uvijek je aktualna jer razlog zbog kojeg ljudi koriste Facebook ili druge društvene mreže i dalje ostaje isti. Jer je to najbolji način za povezivanje s ljudima. Tehnologija se promijenila i zapravo sam iznenađen koliko su dobri neki alati. No, ne iznenađuje me da su upravo društvene mreže razvile te alate. One su samo iskoristile postojeće dijelove koji su već bili osmišljeni i sastavile ih u nešto novo i jedinstveno. Jedan od trendova koje ljudi tek sad shvaćaju je da društvene mreže započinju svoj pad. Postaje sve teže prodati nešto jer su svi prezasićeni sadržajem.

Lon Safko (Foto: Screenshot/YouTube) (Foto: Screenshot/YouTube)

Prije deset godina nisu postojali chatbotovi, nije bilo aplikacija za razmjenu poruka poput Facebook Messengera ili WhatsAppa. Neki brendovi danas uspješno integriraju te alate u svoje marketinške komunikacije. Po vašem mišljenju, može li ta tehnologija biti budućnost oglašavanja i marketinga?

Još 2013., što je davna prošlost u tehnologiji, upozoravao sam ljude na velike igrače kao što su LinkedIn i Facebook te alate koje će uvesti, jer ne žele da napustite njihovu platformu. Facebook tad nije imao svoj Messenger, kao što Twitter nije imao direktne poruke. Morali ste napustiti njihovu platform kako biste poslali poruku. Velike su tvrtke tražile način kako da ukomponiraju najbolje komponente svojih platformi. Na kraju su svi dobili sve. Danas je izazov zadržati ljude na nekoj platformi jer ih brzo i često mijenjaju. Umjetna inteligencija poput chatbota, će definitivno biti veliki trend sljedećih nekoliko godina. Pred samo nekoliko tjedana instalirao sam chatbot na svojoj internetskoj stranici i već mi je donio tri nova klijenta. Ta je tehnologija još uvijek nova, ali definitivno ju trebamo držati na oku.

Kao izumitelj, bili ste među pionirima koji su prepoznali potencijal tehnologije za prepoznavanje glasa. Danas pametni zvučnici i aplikacije poput Alexe, Siri i Cortane, polako ulaze u naše domove i svakodnevnu uporabu. Što je sljedeće? Neki upozoravaju da će virtualni asistenti uskoro razgovarati međusobno, umjesto s nama.

Da, čuo sam da su se Alexa i Siri posvadile na YouTubeu (smijeh). No, dobro, sumnjam da će se terminatori pojaviti na našim vratima. Umjetna inteligencija više sliči umjetnoj gluposti jer još nije baš pametna, iako se poboljšava. Dajemo joj set pravila, a ako ona nisu dovoljno dobra, ni umjetna inteligencija ne može biti. Da, bio sam među prvima koji je radio na tehnologiji prepoznavanja glasa. Moj rani rad rezultirao je Dragon Dictateom, a IBM je uložio mnogo novca u njegov razvoj. Ljudi koji su sa mnom radili prešli su u Apple i to je, u konačnici, rezultiralo sa stvaranjem Siri i drugih sustava prepoznavanja. Mislili biste da sam se obogatio, no to baš i nije tako.

Zašto ne?

Vjerojatno jer kad velike korporacije vide dobru ideju, vole ju “prihvatiti”, što je ljubazan način kojim kažu da ih nije briga imam li ja patent ili sam zaštitio ideju. Jednostavno se pojavi u sljedećoj verziji njihovog operativnog sustava. Na žalost, tužio sam Apple i Microsoft dva puta, kao i Sony i Hewlett Packard, ali to stoji milijune dolara i vjerojatno ću izgubiti. Zato samo nastavljam stvarati nove stvari i nadam se da će nešto upaliti (smijeh).

Na SEMPL Media Trends konferenciji govorit ćete o fuziji marketinga i njegovoj budućnosti. Možete li nam ukratko pojasniti što je to fuzija marketinga?

Svi znaju alata koji se koriste za marketing, znaju upotrebljavati Facebook, znaju čemu služi Google AdWords ... svi su jednaki. No, postoji samo jedan put prema kompetitivnoj prednosti - a to je biti kreativniji i inovativniji od drugih. To je jedini način na koji kompanije mogu biti ispred ostalih. 2012. kada smo još uvijek učili o društvenim mrežama, gledao sam pet godina u budućnost. Tada sam mislio da će se društvene mreže omekšati, jer će sve manje ljudi aktivno koristiti LinkedIn, Twitter i Facebook pa ni oglasi na koje je potrebno kliknuti neće više funkcionirati. Fuzija marketinga će spasiti cijelu stvar. Za mene je to kombinacija tradicionalnog, digitalnog i marketinga društvenih mreža. Tradicionalni marketing se polako vraća i ne treba ga prekrižiti. Digitalni marketing znači plati-po-kliku i SEO. Iako se ne radi o dvosmjernoj komunikaciji, ipak ima svoje prednosti. A ako spojite tradicionalni i digitalni marketing s marketingom društvenih mreža, dobit ćete dobitnu kombinaciju. Taj sam proces spajanja opisao 2012. u knjizi The Fusion Marketing Bible. Knjiga je bila veliki uspjeh i njene principe koristim u tvrtkama diljem svijeta.

Što fuzija marketinga podrazumijeva? Moraju li tvrtke reorganizirati svoje marketinške odjele?

Najljepša je stvar, što ne morate promijeniti ništa u tvrtki. Već radite sve što treba - koristite dijelove tradicionalnog marketinga, malo Facebooka, LinkedIna, YouTubea, e-mail, ali na sve to gledate kao na posebne alate koji se nikad ne povezuju. Zašto na Facebooku ne objavite “ovo je moj e-mail, javite se za više informacija”? Zašto ne biste na svom YouTube kanalu pozvali gledatelje da vas posjete i na drugim platformama? Pozovite ih da posjete sve te točke koje već imate. Neće vas dodatno stajati jer te točke već postoje. Radi se samo o drugačijem načinu razmišljanja. Pa, zapravo, često je teže natjerati tvrtku da promijeni način razmišljanja, nego ju natjerati da potroši još novca. No, kad to jednom shvate, eksplodirat će.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti