Jeste li toga svjesni? Istraživanje s Yalea pokazalo ljudi svoje ponašanje podređuju algoritmima društvenih mreža

Ako žele imati što više reakcija na svoje objave, korisnici moraju plesati onako kako društvene mreže sviraju.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 16.08.2021. / 14:02 komentari
Palac dolje (Foto: Getty images)

Kada bi vas netko upitao zašto objavljujete sadržaj na društvenim mrežama, odnosno zašto komentirate na Twitteru, objavljujete fotografije na Instagramu i videa na TikToku, što biste odgovorili? Iako mnogi to možda ne bi priznali, mnogima je primarni cilj objava izazvati reakciju pratitelja/prijatelja - lajk, komentar ili dijeljenje sadržaja koji su objavili. A jednom kada saznaju što pali, odnosno kakav je sadržaj najpopularniji, korisnici će često objavljivati isti ili sličan sadržaj, dok god zbog njega dobivaju palac gore i srca.

tri vijesti o kojima se priča Orka nudi hranu ljudima Nevjerojatno VIDEO Divlje orke snimljene u zapanjujućoj gesti prema ljudima Laboratorijski uzorak herpesa, ilustracija Čeka se odluka američkog FDA Virus herpesa mogao bi uskoro biti odobren za liječenje teškog oblika raka Kineski ekranoplan Tehnologija Hladnog rata FOTO U javnosti se pojavile prve fotografije kineskog "Čudovišta iz Bohajskog mora"

Slika nije dostupna Borba protiv lažnih vijesti postaje sve ozbiljnija: Facebook će smanjiti vidljivost objava korisnika koji šire lažne sadržaje

Ono čega nisu niti svjesni jest da postaju žrtve algoritama društvenih mreža te da svoj sadržaj prilagođavaju Facebooku, Twitteru i drugim platformama, samo kako bi se taj sadržaj prikazao što većem broju korisnika te kako bi dobili što više reakcija.

To su pokazali rezultati koje su proveli znanstvenici s Yalea u istraživanju u kojem su analizirali više od 12 milijuna tvitova. Prateći ponašanje i reakcije korisnika na Twitteru tijekom nekih važnih i velikih događaja (kojih svakako nje nedostajalo u posljednje vrijeme), primijetili su kako su naročito popularne objave u kojima su korisnici izrazili “moralno zgražanje” ili neka ekstremnija stajališta oko događaja u svijetu. S obzirom na to da su takve objave dobivale natprosječno više reakcija te su lajkovi, komentari i dijeljenja bili njihova nagrada za takav sadržaj, korisnici koji inače ne bi često objavljivali takav sadržaj, nastavili su s objavama u kojima su izražavali svoju ljutnju ili zgražanje s lokalnim/globalnim važnim događajima.

Iako takvo izražavanje zgražanja i kritiziranje ne mora biti loše (npr. u slučajevima kada se brane ljudska prava), no ono može poticati i na širenje lažnih vijesti, zlostavljanje te širenje polarizacije u društvu i među političkim strankama, upozorili su znanstvenici.

Slika nije dostupna EK traži od internetskih platformi da nastave s izvješćima o njihovoj borbi protiv dezinformacija i lažnih vijesti

Neuroznanstvenica Molly Crockett koja je sudjelovala u istraživanju to je objasnila na jednostavan način - društvene mreže napravljene su tako da optimiziraju korisnički angažman i njihove reakcije na sve što se objavljuje.

Kako moralno zgražanje i kritiziranje događaja na internetu imaju jako važnu ulogu u stvaranju društvenih i političkih pokreta i promjena, ona upozorava da treba biti svjestan da tehnološke kompanije s načinom na koji su razvile svoje platforme, imaju mogućnost utjecati na uspjeh ili neuspjeh takvih kolektivnih pokreta.

Izvor: Slash Gear
 

Vezane vijesti