Kako je ovo moguće? Golema nebeska tijela nestala u ''tren oka''

Astronomkinja Stephanie LaMassa primijetila je značajnu razliku na dvjema fotografijama istog objekta snimljenima u razmaku od deset godina. Gdje je nestao kvazar snimljen 2000. godine?

I.D. | 26.11.2018. / 13:58

Crna rupa (Foto: Getty Images) (Foto: Getty Images)

Prva slika snimljena je 2000. godine i na njoj se vidi klasični kvazar – iznimno svijetao i udaljen objekt koji pokreće supermasivna crna rupa u središtu galaksije. Bio je plav, sa širokim vrhovima svjetla. Ali na drugoj fotografiji, snimljenoj 2010. godine, vidi se jedna desetina svjetlosti s prethodne fotografije te nema vrhove svjetlosti. Čini se da je kvazar nestao, odnosno napustio još jednu galaksiju.

Kvazari su nebeska tijela koji prividno izgledaju kao obične zvijezde. Znanstvenici se slažu da je uzrok tog pomaka isključivo kozmološke prirode, rezultat Hubbleova zakona, prema kojem kvazari moraju biti vrlo udaljena nebeska tijela koja zrače desetke puta više energije nego obične galaksije. Smatra se da su u pitanju jezgre aktivnih galaksija ranog svemira.

Astronomkinja Stephanie LaMassa, koja je primijetila razliku na fotografijama snimljenim s razlikom od deset godina, mislila je da je to nemoguće. Iako proces prelaska kvazara u druge galaksije traje desetak tisuća godina, ovaj se kvazar ugasio u manje od deset godina – što je u kozmičkim razmjerima vremena poput treptaja oka.

To je zaintrigiralo LaMassu. ''Prilično je cool vidjeti ovu drastičnu promjenu za vrijeme ljudskog života'', rekla je. Njezina zbunjenost ovim otkrićem prerasla je u uzbuđenje te lov na još ovakvih neobičnosti.

Ali ne samo kod nje. Znanstvenici su općenito željeli znati jesu li dramatične promjene poput ove česte. Pregledavali su arhivske podatke i otkrili 50 do 100 promjenjivih kvazara. Neki od njih izgubili su mnogo više svjetla od onoga koji je otkrila LaMassa, dok su se drugi nakon nestanka ponovno pojavili.

''Jasno je da ovakve stvari prije nismo vidjeli jer ih nismo ni tražili'', istaknuo je Eric Morganson, astronom sa Sveučilišta Illionis, piše Quanta Magazine.

Pitanje je kako se tako masivni objekti mogu ugasiti tako brzo. Isprva su astronomi odbijali vjerovati da je to tako, nego su smatrali da to uopće nisu kvazari, nego supernove ili maskirane zvijezde, možda čak i oblaci prašine koji su trenutačno blokirali pogled. Međutim, brojni primjeri razuvjerili su ih da se radi samo o tome.

''Pomalo je ludo da se cijeli taj golemi sustav tako brzo mijenja'', rekao je Morganson.

Kako je brzo gašenje kvazara moguće, još uvijek je predmet debate.