Kina štanca borbene zrakoplove J-20 kako bi uspostavila ravnotežu s američkim F-22 i F-35 u regiji

Kineski borbeni zrakoplov J-20 ušao je u službu 2017. godine, nakon što je SAD rasporedio više od 100 F-35-ica u Japan i Južnu Koreju. Kina nikad službeno nije objavila koliko je J-20 stavljeno u službu.

Branimir Vorša | 28.11.2022. / 11:34 komentari
Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Vojni i obrambeni stručnjaci tvrde da Kina koristi pulsirajuće proizvodne linije svjetske klase kako bi ubrzala isporuke svojih borbenih aviona pete generacije J-20 Moćni zmaj. Vojni insajder rekao je da je cilj povećane proizvodnje J-20 bio uravnotežiti sve veće raspoređivanje američkih borbenih zrakoplova pete generacije F-22 Raptor i F-35.

tri vijesti o kojima se priča Orka nudi hranu ljudima Nevjerojatno VIDEO Divlje orke snimljene u zapanjujućoj gesti prema ljudima Laboratorijski uzorak herpesa, ilustracija Čeka se odluka američkog FDA Virus herpesa mogao bi uskoro biti odobren za liječenje teškog oblika raka Anatomski prikaz srca, ilustracija Istraživanje pokazalo Ova jednostavna svakodnevna hrana može potiho ojačati zdravlje vašeg srca

Isti izvor ističe da je primjena novih pulsirajućih proizvodnih linija i domaćih motora izjednačila broj aviona J-20 s brojem američkih F-22 Raptora u uporabi ili da je taj broj čak i nadmašen, prenosi South China Morning Post (SCMP). Iste pulsirajuće proizvodne linije koristi i američki zrakoplovni div Lockheed Martin, koji proizvodi F-22 i F-35.

Slika nije dostupna Kineski "Moćni zmaj" novim se motorom i performansama jako približio američkom F-22 Raptoru

Velika posljednja isporuka

Prethodni izvještaji sugerirali su da je Kina možda proizvela najmanje 200 J-20, na temelju serijskih i radnih brojeva na zrakoplovima prikazanim na ovomjesečnom zračnom sajmu u Zhuhaiu. Pozivajući se na vojnog stručnjaka za zrakoplovstvo Andreasa Rupprechta, US Defence News izvijestio je početkom studenog da serijski brojevi naslikani na dva od četiri J-20 na aeromitingu sugeriraju da je njihov tvorac, Chengdu Aircraft Industry Group (CIAG), isporučio njih najmanje 140 u svojim posljednjim blokovima.

SCMP je još u siječnju 2022. godine izvijestio da je kineska vojska planirala rasporediti oko 200 J-20, kako bi ispunila zahtjeve za intenzivnom obukom osmišljenom da se nosi sa sve većim američkim raspoređivanjem borbenih aviona F-35 u regiji.

Zamjena ruskih motora domaćima

J-20 je ušao u službu 2017. godine, nakon što je SAD rasporedio više od 100 F-35-ica u Japan i Južnu Koreju. Kina službeno nije objavila koliko je J-20 stavljeno u službu, ali glasnogovornik zračnih snaga kineske vojske, viši pukovnik Chen Jinke, objavio je u rujnu da je taj borbeni avion djelovao u svih pet vojnih zapovjedništava u zemlji.

Slika nije dostupna Kinezi šire mogućnosti svog J-20 stealth borbenog zrakoplova: Žele u njega staviti lasere i umjetnu inteligenciju

CAIG je započeo masovnu proizvodnju J-20 2020. godine, nakon što je vodstvo kineskog Središnjeg vojnog povjerenstva odlučilo zamijeniti izvorne ruske motore Saturn AL-31 na tim avionima, s domaćim motorima WS-10C Taihang, opremljenim mlaznicama za vektorski potisak. Kineski inženjeri razvijaju motor velikog potiska, WS-15, kako bi J-20 smanjio jaz u performansama u odnosu na američki F-22. No taj je projekt kasnio s rasporedom, tako da se početak proizvodnje očekuje 2023. godine, što je navelo CAIG da upotrijebi WS-10C kao alternativu.

Odgovor na F-22 i F-35

Moćni zmaj smatrao se odgovorom kineskoga ratnog zrakoplovstva na američki F-22, koji je razvijen za uspostavljanje zračne nadmoći te se i dalje smatra najboljim u svijetu u tome. Međutim, proizvodna cijena jednog Raptora dvostruko je veća od J-20, no oba aviona zahtijevaju skupo održavanje i obuku.

Cijena F-35, s druge strane, bliža je cijeni J-20, a novi američki borbeni zrakoplov pete generacije ima i štedljiviji pogon, odnosno samo jedan umjesto dva motora.

Kina je prvi put otkrila svoju upotrebu pulsirajućih proizvodnih linija u nekoliko videozapisa iz prosinca 2019. godine, koji su prikazivali zrakoplove za rano upozoravanje KJ-500 koje sastavlja Shaanxi Aircraft Corporation. Sedam godina prije toga Lockheed Martin objavio je videoisječke pulsirajuće proizvodne linije u svojoj tvornici F-35.

Slika nije dostupna Prvi kineski zrakoplov pete generacije dobio ključnu nadogradnju i krenuo u masovnu proizvodnju: "Sad je napokon kompletan"

Značaj pulsirajuće proizvodne linije

Pulsirajuća proizvodna linija zapravo predstavlja metodu sastavljanja zrakoplova nakon što on uđe u završni proces sklapanja, gdje je potrebno precizno sastaviti velike strukturne dijelove i sustave upravljanja letom kao što su kokpit, motori, krila, rep, stajni trap i sustav naoružanja. Sve standardizirane stanice elektroničkog sustava za praćenje i usmjeravanje postavljene su okomito s podesivim platformama, što znači da se više posla može obaviti u manje vremena, pojašnjenje je koje je u svoje vrijeme o tim proizvodnim linijama dao Lockheed Martin.

Fu Qianshao, umirovljeni stručnjak za opremu kineskih zračnih snaga, rekao je da su se pulsirajuće proizvodne linije često koristile u proizvodnji vojnih i civilnih zrakoplova u Kini. Kina nikada ne objavljuje točan broj svojih ratnih zrakoplova, ali vjerujem da je borbena sposobnost J-20 jednaka F-22, čak i naprednija od F-35, s obzirom na to da je dizajniran i razvijen u novom stoljeću, poručio je Qianshao.

Nadmoć nad Pacifikom? Upitna...

Ipak, kad je riječ o nadmoći u pacifičkoj regiji, američki stručnjak Stephen Burgess, profesor na odjelu za međunarodne sigurnosne studije na US Air War Collegeu, ističe da je prerano donositi zaključke o potencijalnoj zračnoj nadmoći J-20 jer kineska tek treba provesti sustavne zajedničke operacije između različitih borbenih krila, za razliku od američkog ratnog zrakoplovstva i ratne mornarice.

Nadmoć PLA u zraku nad Kinom – moguće. Iznad zapadnog Pacifika – upitno, zaključio je.

Izvor: South China Morning Post

Vezane vijesti