Kina štanca borbene zrakoplove J-20 kako bi uspostavila ravnotežu s američkim F-22 i F-35 u regiji

Kineski borbeni zrakoplov J-20 ušao je u službu 2017. godine, nakon što je SAD rasporedio više od 100 F-35-ica u Japan i Južnu Koreju. Kina nikad službeno nije objavila koliko je J-20 stavljeno u službu.

Branimir Vorša | 28.11.2022. / 11:34

J-20 Moćni Zmaj
J-20 Moćni zmaj (Foto: Afp)

Vojni i obrambeni stručnjaci tvrde da Kina koristi pulsirajuće proizvodne linije svjetske klase kako bi ubrzala isporuke svojih borbenih aviona pete generacije J-20 Moćni zmaj. Vojni insajder rekao je da je cilj povećane proizvodnje J-20 bio uravnotežiti sve veće raspoređivanje američkih borbenih zrakoplova pete generacije F-22 Raptor i F-35.

Isti izvor ističe da je primjena novih pulsirajućih proizvodnih linija i domaćih motora izjednačila broj aviona J-20 s brojem američkih F-22 Raptora u uporabi ili da je taj broj čak i nadmašen, prenosi South China Morning Post (SCMP). Iste pulsirajuće proizvodne linije koristi i američki zrakoplovni div Lockheed Martin, koji proizvodi F-22 i F-35.

Slika nije dostupna Kineski "Moćni zmaj" novim se motorom i performansama jako približio američkom F-22 Raptoru

Velika posljednja isporuka

Prethodni izvještaji sugerirali su da je Kina možda proizvela najmanje 200 J-20, na temelju serijskih i radnih brojeva na zrakoplovima prikazanim na ovomjesečnom zračnom sajmu u Zhuhaiu. Pozivajući se na vojnog stručnjaka za zrakoplovstvo Andreasa Rupprechta, US Defence News izvijestio je početkom studenog da serijski brojevi naslikani na dva od četiri J-20 na aeromitingu sugeriraju da je njihov tvorac, Chengdu Aircraft Industry Group (CIAG), isporučio njih najmanje 140 u svojim posljednjim blokovima.

SCMP je još u siječnju 2022. godine izvijestio da je kineska vojska planirala rasporediti oko 200 J-20, kako bi ispunila zahtjeve za intenzivnom obukom osmišljenom da se nosi sa sve većim američkim raspoređivanjem borbenih aviona F-35 u regiji.

Zamjena ruskih motora domaćima

J-20 je ušao u službu 2017. godine, nakon što je SAD rasporedio više od 100 F-35-ica u Japan i Južnu Koreju. Kina službeno nije objavila koliko je J-20 stavljeno u službu, ali glasnogovornik zračnih snaga kineske vojske, viši pukovnik Chen Jinke, objavio je u rujnu da je taj borbeni avion djelovao u svih pet vojnih zapovjedništava u zemlji.

Slika nije dostupna Kinezi šire mogućnosti svog J-20 stealth borbenog zrakoplova: Žele u njega staviti lasere i umjetnu inteligenciju

CAIG je započeo masovnu proizvodnju J-20 2020. godine, nakon što je vodstvo kineskog Središnjeg vojnog povjerenstva odlučilo zamijeniti izvorne ruske motore Saturn AL-31 na tim avionima, s domaćim motorima WS-10C Taihang, opremljenim mlaznicama za vektorski potisak. Kineski inženjeri razvijaju motor velikog potiska, WS-15, kako bi J-20 smanjio jaz u performansama u odnosu na američki F-22. No taj je projekt kasnio s rasporedom, tako da se početak proizvodnje očekuje 2023. godine, što je navelo CAIG da upotrijebi WS-10C kao alternativu.

Odgovor na F-22 i F-35

Moćni zmaj smatrao se odgovorom kineskoga ratnog zrakoplovstva na američki F-22, koji je razvijen za uspostavljanje zračne nadmoći te se i dalje smatra najboljim u svijetu u tome. Međutim, proizvodna cijena jednog Raptora dvostruko je veća od J-20, no oba aviona zahtijevaju skupo održavanje i obuku.

Cijena F-35, s druge strane, bliža je cijeni J-20, a novi američki borbeni zrakoplov pete generacije ima i štedljiviji pogon, odnosno samo jedan umjesto dva motora.

Kina je prvi put otkrila svoju upotrebu pulsirajućih proizvodnih linija u nekoliko videozapisa iz prosinca 2019. godine, koji su prikazivali zrakoplove za rano upozoravanje KJ-500 koje sastavlja Shaanxi Aircraft Corporation. Sedam godina prije toga Lockheed Martin objavio je videoisječke pulsirajuće proizvodne linije u svojoj tvornici F-35.

Slika nije dostupna Prvi kineski zrakoplov pete generacije dobio ključnu nadogradnju i krenuo u masovnu proizvodnju: "Sad je napokon kompletan"

Značaj pulsirajuće proizvodne linije

Pulsirajuća proizvodna linija zapravo predstavlja metodu sastavljanja zrakoplova nakon što on uđe u završni proces sklapanja, gdje je potrebno precizno sastaviti velike strukturne dijelove i sustave upravljanja letom kao što su kokpit, motori, krila, rep, stajni trap i sustav naoružanja. Sve standardizirane stanice elektroničkog sustava za praćenje i usmjeravanje postavljene su okomito s podesivim platformama, što znači da se više posla može obaviti u manje vremena, pojašnjenje je koje je u svoje vrijeme o tim proizvodnim linijama dao Lockheed Martin.

Fu Qianshao, umirovljeni stručnjak za opremu kineskih zračnih snaga, rekao je da su se pulsirajuće proizvodne linije često koristile u proizvodnji vojnih i civilnih zrakoplova u Kini. Kina nikada ne objavljuje točan broj svojih ratnih zrakoplova, ali vjerujem da je borbena sposobnost J-20 jednaka F-22, čak i naprednija od F-35, s obzirom na to da je dizajniran i razvijen u novom stoljeću, poručio je Qianshao.

Nadmoć nad Pacifikom? Upitna...

Ipak, kad je riječ o nadmoći u pacifičkoj regiji, američki stručnjak Stephen Burgess, profesor na odjelu za međunarodne sigurnosne studije na US Air War Collegeu, ističe da je prerano donositi zaključke o potencijalnoj zračnoj nadmoći J-20 jer kineska tek treba provesti sustavne zajedničke operacije između različitih borbenih krila, za razliku od američkog ratnog zrakoplovstva i ratne mornarice.

Nadmoć PLA u zraku nad Kinom – moguće. Iznad zapadnog Pacifika – upitno, zaključio je.

Izvor: South China Morning Post

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti