Koliko je neugodno kašnjenje isporuke automobila?

Globalna nestašica čipova postaje sve veći problem zbog čega je dio američkih i europskih proizvođača automobila privremeno zatvorio tvornice.

Anita Suknjov/Informer Dnevnik.hr | 26.09.2021. / 08:53

Galerija

Brojke u srpnju i kolovozu nisu optimistične, a najveća europska tržišta automobila – Njemačka, Francuska, Velika Britanija i Italija zabilježila su dvoznamenkasti pad.

Unazad nekoliko mjeseci došlo je do znatnog usporenja, doslovce kočenja proizvodnje novih vozila u cijelosti i bez naznake nekog skorog oporavka. Danas je već jako teško kupcima naći vozilo koje mogu u razumnom roku dobiti, pa nažalost igrom slučaja, na koju mi kao lokalni uvoznici i maloprodaja automobila ne možemo utjecati, rekao je Ivo Ivančević, predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima.

Trenutna nestašica dijelom je posljedica i toga što proizvođači nakon lockdowna, kada je porasla potražnja, nisu imali dovoljno čipova, a dobavljači su ih u međuvremenu prodali tvrtkama koje proizvode računala, konzole za videoigre i drugu elektroniku.

Dimitrije Trbović, direktor platforme kupovine rabljenih vozila je izjavio: S druge strane, automobile su u zadnje dvije godine doživjeli, pa reći ću drastičnu tehnološku promjenu pogotovo sa sve većim udjelom električnih automobila. Količina poluvodiča je zapravo postala enormna u odnosu na klasičnu proizvodnju. Praktički jedan problem na drugi problem na treći problem i dobili smo savršenu oluju.

Čipovi se proizvode u strogo kontroliranim uvjetima s ograničenom količinom vlage, a glavni proizvođači se nalaze u Kini, Japanu i Tajvanu.

Radi se o zaista 'high tech' tvornicama koje su zaista ozbiljni igrači na tom polju. Nisam stručnjak za to područje, ali ono što stručnjaci u njemu kažu je da nema teoretske šanse da se proizvodnja proširi, u smislu proizvodnih kapaciteta, na brz i jednostavan način jer proizvodnja u takvim tvornicama za nove kapacitete je plus dvije godine, ako se idu proširivati, dodaje Trbović.

Zavisno od modela i proizvođača, rokovi isporuke za europske proizvođače bili su od 90 do 120 dana, a sada se produžuju do 300 dana. Manje tehnološki napredna vozila mogu se isporučiti brže dok se na ona tehnološki naprednija čeka duže.

Ivaničević dodaje: U tim trenucima naravno da je na početku dolazilo do odustajanja velikog broja kupaca kod svih proizvođača, odnosno konkurenata na tržištu. Međutim, ljudi kada bi uzeli svoju kaparu nazad obišli bi konkurentske salone i shvatili da se isto događa kod svih onda bi se ipak vratili onoj marki svog prvog izbora ili bi u potpunosti do daljnjega odustali od kupovine novog vozila.

Gledajući ponudu i potražnju, cijene su već skočile, pa tako i rabljenih automobila. Onaj tko ne želi čekati isporuku, ipak se odlučuje za stariji automobil.

Poznato je da je hrvatska vrlo jako receptivno tržište unosa rabljenih vozila iz ostatka Europe, a to se vidi doslovce iz mjeseca u mjesec. Ne treba biti stručan dovoljno je kao laik prelistati neke poznate oglasnike i vidjeti da isti model ponekad i isti automobil koji je nekoliko mjeseci u oglasu iz mjeseca u mjesec kao rabljeni poskupljuje, kaže Ivaničević.

  Kanada pustila šeficu financija Huaweija - 2 Šefica financija tehnološkog diva nakon tri godine puštena iz kućnog pritvora: "Zahvalna sam domovini i zemljacima"

Slika nije dostupna Zbog nestašice čipova Škoda će privremeno pauzirati proizvodnju automobila

Međutim za razliku od njih, Luka se odlučio za kupovinu novog automobila. Na njega čeka već više od 200 dana.

Ja sam stavljen u dosta u nekakvu čudnu i tešku poziciju jer ne mogu odustati od auta koje sam platio, zakapario, a ne mogu ni kupiti na tržištu rabljeni automobila jer do jučer je bilo 15 oglasa sad je dva. Cijena je skočila za pet do deset posto što znači da jednostavno nemam puno opcija, rekao je Luka Cerovina, kupac automobil.

Kada gledamo 2020. godinu cijelo hrvatsko tržište palo je za 50 posto. Prema tim podacima 2021. godina ipak će završiti bolje od 2020, ali daleko lošije od 2019.

Ono što nas sve zabrinjava, a vjerujem najviše će i kupce zabrinuti i biti dočekani kao hladni tuš, je to da nije realno da će se situacija s isporukom vozila popraviti unutar iduće godine dana. Dakle predviđanja velikih proizvođača, najvećih svjetskih proizvođača su tek da će u četvrtom kvartalu 2022. doći do normalizacije i uspostave normalnih opskrbnih lanaca, dodao je Ivaničević.

Nestašica sada utječe i na industriju pametnih telefona, računala i televizora, no, kako će se cijene kretati još uvijek ne znamo.

Emisiju 'Informer' pogledajte besplatno na novatv.hr!

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti