Svakog dana se objavi više stotina tisuća vijesti, a često nemamo vremena pred tolikom količinom informacija razlučiti što je istina, a što ne. Iako postoji priličan broj organizacija koje prate istinitost činjenica i informacija, osim ako specifično ne tražite njihovu evaluaciju, skoro je sigurno da na njih nećete lako naletjeti. Zato je Google nedavno doskočio još jednom problemu suvremenog društva.
Google je na svojoj tražilici počeo obilježavati razinu točnosti u rezultatima pretraživanja najnovijih vijesti i informacija koje su sporne. Oznaka istinitosti se pojavljuje ispod rezultata pretraživanja te joj je zadatak uputiti korisnika je li neka tvrdnja istinita ili lažna.
Ovo je prvi potez internetskog diva u borbi protiv dezinformiranja, a dijelom je i odgovor na niz lažnih vijesti koje su za vrijeme predsjedničke kampanje u SAD-u kružile internetom.
Društvene mreže i tražilice su posebno osjetljive na dezinformacije, najviše zbog činjenice jer ih nitko adekvatno ne regulira. Dok god lažne vijesti budu donosile novac (ili političku popularnost), problem se sigurno neće tek tako riješiti. Ipak, nakon što se zahuktala priča oko lažnih vijesti za vrijeme Trumpove kampanje, Facebook je također reagirao – a sada se i Google pridružio borbi.
Ova značajka provjere činjeničnosti, prvi put je predstavljena u listopadu 2016. na Google News stranici u Velikoj Britaniji i SAD-u, a sada će biti prikazana kao oznaka (okvir) u općim rezultatima pretraživanja, ali i za rezultate pretraživanja vijesti na globalnoj razini.
Mali okvir oko rezultata sadržava informacije o tvrdnji koja je pronađena na određenoj web stranici te uz rezultate prikazuje istinitost pretraživanog podatka. Provjeru činjenica ne radi sam Google već se evaluacija tvrdnje generira od 115 pouzdanih organizacija i medijskih izdavača.
Cong Yu iz Googlea i Justin Kosslyn, iz Jigsawa, tvrtke koja se bavi provjerama, su za BBC izjavili kako se ljudi svakodnevno suočavaju s tisućama izvora vijesti, što im nimalo ne olakšava procesuiranje sadržaja pa stoga ni objektivno informiranje.
Dodaju kako „nažalost, veći dio podataka na Internetu zahtjeva dodatnu provjeru, a uz tolike količine informacija iz različitih izvora, ljudi jednostavno ne mogu razlučiti istinu od laži te je upravo zbog toga i vrlo lako manipulirati informacijama online.“
„Kako budemo sve više doprinosili provjeri činjeničnosti, vjerujemo da će ljudima biti lakše procesuirati i procijeniti činjenice, a na taj način i donijeti vlastito informirano mišljenje“, objasnili su.
Oznake istinitosti se neće prikazivati (zasad) kraj svakog pretraživanja, dok će samo oni izdavači koji su „algoritmički potvrđeni kao validni i kredibilni izvori informacija“ biti uključeni u provjeru činjenica.
Google je u ovaj projekt povukao najistaknutije organizacije i tvrtke koje se bave provjerom činjenica, poput Politifacta i Snopesa, dok osim njih, Google i novinskim agencijama i kućama omogućava da se prijave kao legitimni izvori za provjere činjenica.