Misija uspjela: NASA-in rover Perseverance potvrdio postojanje drevnih jezerskih sedimenata na Marsu

NASA-in rover Perseverance potvrdio je postojanje drevnih jezerskih sedimenata na Marsu, nagovještavajući nekadašnju nastanjivost i prisutnost vode.

Branimir Vorša | 27.01.2024. / 10:47

Rover Perseverance u krateru Jezero (Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

NASA-in rover Perseverance otkrio je dokaze o drevnim jezerskim sedimentima na Marsu, potvrđujući nekadašnju prisutnost vode u krateru Jerezo na Crvenom planetu.

Studija, koju su vodili timovi sa Kalifornijskog sveučilišta u Los Angelesu (UCLA) i Sveučilišta u Oslu, koristila je radarska promatranja koja prodiru u zemlju kako bi nadopunila postojeće orbitalne slike krateera Jezero. Rezultati tog istraživanja podupiru hipotezu da su dijelovi Marsa nekoć bili potopljeni, što je potencijalno poticalo život mikroba.

Objavljeno u časopisu Science Advances, istraživanje se oslanjalo na skeniranje podzemlja koje je proveo rover veličine automobila tijekom njegovog putovanja površinom Marsa 2022. godine. Roverov radarski instrument RIMFAX omogućio je znanstvenicima da ispitaju slojeve stijena do 20 metara dubine, pružajući jasne dokaze o postojanju sedimenata tla taloženih vodom u krateru Jerezo i njegovoj delti, koji nalikuju riječnim deltama na Zemlji.

Prema planetarnom znanstveniku s UCLA Davidu Paigeu, sedimentni slojevi sugeriraju prošlost Marsa koja je bila topla, vlažna i potencijalno nastanjiva. To otkriće u skladu s prethodnim studijama, dovodeći u pitanje ideju o Marsu kao hladnom i sušnom planetu.

Ta potvrda dolazi u svjetlu neočekivanih nalaza vulkanskih stijena u uzorcima tla blizu mjesta slijetanja Perseverancea u veljači 2021. godine, otkriće koje je u početku proturječilo očekivanjima o sedimentnim formacijama.

Koegzistencija vulkanskih stijena i znakova promjena izazvanih vodom u uzorcima otkrili su složenu geološku povijest Marsa. Nedavna očitanja radara RIMFAX pokazuju eroziju, i prije, i nakon formiranja sedimentnih slojeva na zapadnom rubu kratera, naglašavajući zamršenu prirodu geološke evolucije Crvnog planeeta.

Prava vijest ovdje je da smo sada stigli do delte i sada vidimo dokaze ovih jezerskih sedimenata, što je jedan od glavnih razloga zašto smo došli na ovu lokaciju. Dakle, to je sretna priča u tom pogledu, ističe Paige.

Izvor: Reuters