Najčudniji magnetar u našoj galaksiji ponovno se probudio i postao - još čudniji

Magnetar koji je "zaspao" još 2008. godine iznova zbunjuje znanstvenike neviđenim obrascima zračenja i neočekivanim titranjem.

Branimir Vorša | 10.04.2024. / 11:08

Ostatak zvijezde, ilustracija
Magnetar, ilustracija (Foto: Getty Images)

Zagonetna zvijezda magnetar u Mliječnoj stazi, poznata kao XTE J1810-197, dodala je još jedan sloj neobičnosti svojoj već neobičnoj prirodi. Izvorno otkriven 2003. godine, ovaj magnetar pokazao je žestoku eksploziju radiovalova, samo da bi misteriozno prestao sa svojom aktivnošću 2008. godine, ostavljajući znanstvenike zbunjenima takvim razvojem događaja. Međutim, u iznenađujućem obratu, taj je magnetar 2018. godine nastavio svoju aktivnost, iako je u zračenju koje je širio, znanstvenicima bilo nešto čudno.

Supernova, ilustracija Kozmička eksplozija stvorit će blistavu novu zvijezdu vidljivu nekoliko noći

Za razliku od radiosignala koje smo vidjeli s drugih magnetara, ovaj emitira ogromne količine kružne polarizacije koja se brzo mijenja, objašnjava astrofizičar Marcus Lower iz CSIRO-a u Australiji, voditelj jedne od nedavno objavljenih studija.

Nismo očekivali da su ove varijacije tako sustavne, da slijede točno ponašanje koje bi bilo uzrokovano titranjem zvijezde, dodaje pak njegov kolega Gregory Desvignes s Instituta Max Planck za radioastronomiju (MPIfR) i voditelj druge studije vezane za taj magnetar.

Magnetari, koji predstavljaju podskup neutronskih zvijezda, već su poznati po svojim bizarnim karakteristikama. Nastale od ostataka masivnih zvijezda koje su prošle eksplozije supernove, te neutronske zvijezde posjeduju nevjerojatno guste jezgre i intenzivna magnetska polja, što ih čini jednima od najjačih magnetskih objekata u svemiru.

Nedavna promatranja XTE J1810-197 otkrila su fenomen bez presedana. Lower i njegov tim otkrili su da zvijezda emitira neuobičajeno veliku količinu cirkularno polarizirane svjetlosti, što ukazuje na prisutnost pregrijane plazme koja djeluje kao polarizirajući filter. U međuvremenu, Desvignes i njegovi kolege primijetili su promjenu u orijentaciji magnetara, što ukazuje na njihanje ili precesijsko gibanje, slično vrtoglavici.

Neutronska zvijezda, ilustracija Dekodiranje kozmičkog kaosa: Znanstvenici pomoću superračunala rekreirali termonuklearnu vatrenu oluju kozmičkih kanibala

Prigušenje te precesije tijekom vremena zaintrigiralo je znanstvenike, što je dovelo do nagađanja o potencijalnim pukotinama na površini zvijezde i njihovim implikacijama na naše razumijevanje ponašanja magnetara.

Prigušena precesija magnetara mogla bi rasvijetliti unutarnju strukturu neutronskih zvijezda, što je u konačnici povezano s našim temeljnim razumijevanjem stvari, kaže astrofizičar Lijing Shao sa Sveučilišta u Pekingu.

Navedena otkrića, objavljena u časopisu Nature Astronomy, predstavljaju nove uvide u ponašanje magnetara i nude puteve za daljnje istraživanje misterija tih kozmičkih čudaka.