NASA je odabrala četiri tvrtke od kojih će "otkupiti" mjesečevu prašinu koje one planiraju iskopavati na Mjesecu. Iako NASA redovito odabire podizvođače za svoje misije i obično im plaća milijunske iznose, ovaj je odabir bio pomalo neobičan.

Naime, NASA je birala tvrtke koje su na otvorenom natječaju ponudile najniže ponude te će im isplatiti dogovoreni iznos u tri rate. No, ono što je privuklo pozornost cijelog svijeta je činjenica da je prvoodabrana tvrtka, startup Lunar Outpost, za iskopanu mjesečevu prašinu tražio - jedan dolar.

To je prilično čudno kad u obzir uzmemo da su ostale tvrtke dobile po pet odnosno 15 tisuća dolara. Osim toga, putovanje u svemir stoji milijune dolara, a postavljanje baze i bilo kakva aktivnost cijenu tjera i prema milijardama dolara. Pa zašto su onda pristali na to?

Jer je NASA-in natječaj zapravo trebao dokazati da je tvrtkama dozvoljeno iskorištavanje mjesečevih resursa u sklopu ugovora iz 1967. godine, ali i da je NASA spremna platiti takve usluge.

Smatramo da je veoma važno uspostaviti presedan da privatni sektor može iskorištavati te resurce, a da ih NASA može kupiti i koristiti ne samo za svoje aktivnosti. Ovo označava novu dinamičnu eru javnog i privatnog razvoja i istraživanja na Mjesecu, poručili su iz NASA-e.

Poslati tim (bio on ljudski ili robotski) na Mjesec nije jeftino, pa će pravo pitanje biti tko će to platiti? Čak i ako se šalje samo mali robot koji će prikupiti nešto prašine i to prodati NASA-i (jer u ugovoru nije definirano koliku to količinu planiraju prodati), moglo bi stajati milijune dolara.

Jedino (logično) objašnjenje je u reklami i činjenici da će se tvrtke moći hvaliti kako su prve komercijalno iskorištavale mjesečeve resurse.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju