NASA: Nismo otkrili život na Marsu, ali smo na dobrom putu

Postoje li tragovi života na Marsu? Ne znamo još, ali nam ovi rezultati pokazuju da smo na pravom putu, istaknuo je voditelj programa istraživanja Marsa u NASA-i, Michael Meyer.

Martina Čizmić | 07.06.2018. / 20:26

NASA-in Curiosity rover koji je otkrio organske molekule na Marsu (Foto:NASA\'s Goddard Space Flight Center) (Foto: NASA\'s Goddard Space Flight Center)

Možemo vam odmah reći da nećemo najaviti otkriće života, bila je prva rečenica kojom su počeli objavu iz NASA-e i izazvali razočaranje brojnih gledatelja diljem svijeta.

Međutim, pronađene su organske molekule koje bi mogle ukazivati na to da je jednom u povijesti na Marsu bilo života. Problem je što znanstvenici trenutno ne mogu detektirati jesu li te organske molekule zaista potekle od života ili su tamo dospjele s asteroida.

Dr. Jen Eigenbrode pojasnila je kako su pronašli organske molekule koje sadržavaju ugljik i vodik, a mogu sadržavati i druge spojeve poput kisika i dušika. Iako su organske molekule obično povezane s životom, mogu nastati i kao rezultat ne bioloških procesa.

Činjenica da smo pronašli organske molekule ne mora značiti i da su one indikatori života, no mogu ukazivati na to da je na Marsu prije mnogo milijuna godina moglo biti života, istaknula je Eigenbrode te dodala kako su uzorci dobiveni s dna "jezera" u krateru Gale u kojem je, pretpostavljaju znanstvenici, davno bilo vode.

Površina Marsa je izložena radijaciji iz svemira. I radijacija i kemikalije utječu na raspadanje organskog materijala. Činjenica da smo pronašli antičke organske molekule u prvih pet centimetara kamene površine, daje nadu da ćemo u budućim misijama, kad budemo bušili dublje, otkriti cijelu priču o organskim molekulama na Marsu, dodala je Eigenbrode.

Razina metana na Marsu (Foto: NASA/JPL-Caltech) (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Drugo otkriće je otkriće metana na Marsu, što je možda još bitnije otkriće od organskih molekula. Znanstvenici su utvrdili kako se razina metana mijenja ovisno o "godišnjem dobu" na Marsu. Tako je najviša tijekom "ljeta", a najniža tijekom "zime".

Iako znanstvenici vjeruju da do pojave metana dolazi zbog kemijske reakcije između tragova vode i kamene površine Marsa, ne mogu isključiti mogućnost da taj metan ima i biološko podrijetlo.

Ovo je prvi put da smo vidjeli ponavljanje razine metana, što bi nam moglo pomoći da razumijemo što se događa. A sve zahvaljujući dugoj misiji Curiositya koja nam je omogućila da uočimo ponavljajući uzorak, pojasnio je Chris Webster iz NASA-inog Jet Propulsion laboratorija.

Iz NASA-e ističu kao su ova otkrića samo prvi korak te se nadaju da će NASA-ina misija Mars 2020 i misija Europske svemirske agencija ExoMars pronaći još organskih tragova i na površini i ispod nje.