Iako u Googleu mogu biti iznimno zadovoljni s trenutnim stanjem na tržištu i poslovanjem – u svakom kvartalu ostvaruju oko tri milijarde dolara profita, uz godišnji rast od dvadeset posto, u potpunosti dominiraju tržištem internetskog pretraživanja, pametnih telefona (s Androidom) i online videa (s YouTubeom), dio tržišnih analitičara vjeruje kako je ova kompanija već dosegla svoj vrhunac. Jednom kada dosegnete vrh i svoj maksimum, u budućnosti postoji samo jedan smjer, a to je smjer prema dolje, napisali su u svojoj analizi Googleovog poslovanja na Business Insideru i objavili razloge zbog kojih bi se u budućnosti mogla ostvariti 'noćna mora Larrya Pagea', odnosno zbog kojih bi Google mogao upasti u velike probleme:

I dalje najviše zarađuju od oglašavanja na tražilici – Google u svojoj ponudi ima brojne usluge, a iako ne objavljuju službene podatke o zaradi pojedinih servisa, na BI-u kažu kako većina njihove zarade i dalje dolazi od jednog izvora (oglašavanje putem tražilice), a oslanjanje na jedan veliki izvor zarade uvijek je riskantno.

Stagnacija na tržištu pretraživanja – internetsko pretraživanje i dalje je u porastu i Google dominira ovim tržištem te zauzima 80 posto na globalnom tržištu i 75 posto na američkom tržištu, no i ovdje se pokazuju znakovi promjena. Naime, nedavno je Firefox zamijenio Googleovu tražilicu s Yahoovom, što je utjecalo na Googleov udio na tržištu koji je krajem prošle godine smanjen za četiri posto u SAD-u te sada ova kompanija zauzima najmanji udio na tržištu od 2008. Jedan od potencijalnih velikih problema za Google jest što bi Yahooovim stopama i zamjenom Googleove tražilice mogle krenuti i druge kompanije poput Applea, Kinezi sve više koriste Baidu itd.

Korisnici se okreću drugim stranicama za pretraživanje informacija o proizvodima – prije kupovine novih proizvoda milijuni ljudi prvo guglaju informacije o tim proizvodima, pri čemu im se prikazuju reklame na kojima Google zarađuje. No, u posljednje vrijeme korisnici informacije o proizvodima sve više traže na drugim mjestima poput npr. Amazona na kojem je pretraživanje između rujna 2013. i 2014. poraslo za čak 75 posto, a sve više ljudi te informacije pretražuje unutar mobilnih aplikacija, dok su sve pouzdaniji izvor i društvene mreže poput Facebooka i Twittera na kojima se informacije o proizvodima mogu dobiti od samih korisnika i poznanika.

Oglašivači više ne plaćaju tako veliki novac za oglašavanje na tražilici – cijena koju oglašivači plaćaju za prikazivanje oglasa na Googleovoj tražilici u padu je već tri godine. Na Business Insideru kažu kako su oglasi na ovoj tražilici dosegli 'teoretski maksimum učinkovitosti' te kompanije više neće plaćati više novca za prikaz oglasa na Googleu.

Facebook je počeo ugrožavati YouTube – sljedeći veliki Googleov korak na tržištu online oglašavanja je video oglašavanje te je Google vlasnik najvećeg i najpopularnijeg video servisa na tržištu – YouTubea. No, u posljednje vrijeme Facebook je postao sve veća prijetnja Googleu na ovom tržištu – njihove videozapise koji se automatski reproduciraju na Facebooku 'oglašivači obožavaju, a korisnicima ne smetaju'. Također, videozapisi objavljeni na Facebooku imaju veću interakciju korisnika, što je također veliki plus za oglašivače, a Zuckerberg u posljednje vrijeme na Facebook pokušava privući i neke velike zvijezde s YouTubea koje donose veliki broj posjeta.

Android je 'izvan kontrole' – korištenje Googleovog Androida je besplatno, no ako žele koristiti Android, proizvođači mobilnih uređaja moraju ispuniti određena pravila poput korištenja Googleovih servisa (tražilica, Gmail i slično). Iako Android u potpunosti dominira smartphone tržištem, oko dvadeset posto telefona (ta će brojka i dalje rasti) koji rade na ovom operativnom sustavu radi na 'prilagođenim' verzijama koje Google ne odobrava, a takvi se telefoni većinom isporučuju na tržištima poput Kine i Indije. Također, jedan od Googleovih problema vezanih uz Android jest i korištenje novih verzija te samo 0,1 posto telefona radi na posljednjoj verziji ovog mobilnog OS-a.

Kasne s 'poslovanjem u oblacima' – Google je prošle godine pokušao nagovoriti kompanije s kojima surađuju da dio svojih operacija prebace u oblak – smanjili su cijene i povećali broj opcija kako bi mogli konkurirati Amazonu, no čini se da se ta taktika do sada nije pokazala previše učinkovitom.

Problemi s Europskom Unijom – EU već neko vrijeme istražuje Google i njihov monopol na tržištu pretraživanja i oglašavanja te sada rade pritisak da se Google podijeli u dvije kompanije. Unija može kazniti Google s deset posto njihove godišnje zarade ili im može 'zagorčati život na brojne druge načine'.

Odlazak zaposlenika koji su izgradili ovu kompaniju – posljednjih godina Google ima problema s 'odljevom mozgova' te su među brojnim zaposlenicima koji su napustili kompaniju najzvučnija imena Marisse Mayer koja je Google zamijenila Yahooom, Vic Gundotra napustio je Google u travnju, a Andy Rubin koji je zaslužan za Android otišao je iz kompanije u listopadu.

'Moonshot' projekti nikada se neće isplatiti – mnogi smatraju da Googleu pripada budućnost jer već sada, u okviru Google X laboratorija, ulaže veliki novac u neke inovativne tehnologije s kojima bi trebali dominirati u budućnosti poput automobila bez vozača, balona s kojima će omogućiti pristup internetu na mjestima na Zemlji na kojima je trenutno slabo dostupan, produženje ljudskog života i slično. No, postoji mogućnost da se ti projekti nikada neće isplatiti te da će Google u njih uložiti puno novca, ali od njih na kraju ništa neće zaraditi. Googleovci si trebaju postaviti pitanje kada je posljednji put neki njihov novi proizvod postao veliki hit – vjerojatno je riječ o Gmailu kojeg su predstavili prije desetak godina (Android i YouTube su kupili), dok su se projekti poput Googlea+ i Google TV-a pokazali razočaranjem.  

Foto: AFP

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju