Najnovije generacije automobila dobivaju čistu "jedinicu" kad je riječ o zaštiti privatnosti podataka korisnika, a najnovija studija otkriva da mnogi veliki proizvođači priznaju da potencijalno prodaju osobne podatke i dijele ih s vladom ili policijom, bez potrebe za sudskim nalogom.
Moderni automobili opremljeni su brojnim senzorima koji prikupljaju podatke, ali sami vlasnici automobila imaju malo kontrole nad tim podacima. Prema istraživanju Zaklade Mozilla pod nazivom "Privatnost nije uključena", koje se fokusira na potrošačke proizvode, automobilima nedostaje zaštita privatnosti, s nejasnim sigurnosnim standardima koji ih čine podložnima i hakiranju.
Kupci nemaju izbora
Jen Caltrider, voditeljica istraživanja, ističe narušavanje privatnosti u automobilima zbog ugrađenih mikrofona i kamera.
Čini se da su automobili stvarno prošli ispod radara privatnosti i stvarno se nadam da možemo pomoći da se to popravi, jer su doista grozni. Automobili imaju mikrofone i ljudi u njima vode razne osjetljive razgovore. Automobili imaju kamere okrenute prema unutra i prema van. Osim ako se ne odluče za rabljeni, preddigitalni model, kupci automobila jednostavno nemaju puno opcija, kaže Caltrider.
Automobili su najgori u zaštiti privatnosti
Spomenuta studija rangira automobile kao najgoru kategoriju proizvoda za privatnost među ispitanicima, što također uključuje uređaje za praćenje fitnessa, aplikacije za reproduktivno zdravlje, pametne zvučnike i povezane kućanske uređaje.
Naime, nijedan od 25 proizvođača automobila pregledanih u studiji nije zadovoljio Mozilline minimalne standarde privatnosti. 19 proizvođača automobila otvoreno navodi da mogu prodavati osobne podatke, a polovica njih voljna je podijeliti te informacije s vladom ili tijelima za provođenje zakona na zahtjev, zaobilazeći potrebu za sudskim nalogom. Samo Renault i Dacia nude opciju brisanja podataka vozača, iako nisu dostupne u Sjevernoj Americi.
Privatno vlasništvo? Prije korporativni prostor za nadzor
Albert Fox Cahn, suradnik za tehnologiju i ljudska prava na Harvardovom Carrovom centru za politiku ljudskih prava, opisuje automobile kao prislušne uređaje na kotačima koji prikupljaju opsežne podatke o vozačima i putnicima, pretvarajući vozilo u korporativni prostor za nadzor.
Elektronika za čiju ugradnju vozači plaćaju sve više novaca prikuplja sve više podataka o njima i njihovim putnicima. Postoji nešto jedinstveno invazivno u pretvaranju privatnosti nečijeg automobila u korporativni prostor za nadzor, dodao je Cahn.
Ima li rješenja?
Američki Savez za automobilsku inovaciju, koji predstavlja većinu proizvođača automobila i lakih kamiona u SAD-u, zalaže se za savezni zakon o privatnosti, navodeći da državni zakoni stvaraju zbrku i ometaju usklađenost. Međutim, izražavaju i zabrinutost zbog dopuštanja korisnicima da se u potpunosti isključe iz prikupljanja podataka.
Što se tiče sigurnosti, Mozilla se zalaže za šifriranje svih osobnih podataka u automobilima. Većina proizvođača automobila dala je nezadovoljavajuće odgovore na ovo pitanje. Nissan se istaknuo svojom detaljnom analizom prikupljanja podataka i opsegom informacija koje prikuplja, uključujući osjetljive osobne podatke, genetske podatke i čak detalje o seksualnoj aktivnosti.
Tesla isto tako visoko rangira na Mozillinom indeksu "jezivosti". Ako vlasnici odustanu od prikupljanja podataka, Tesla možda neće moći pružiti obavijesti u stvarnom vremenu o potencijalnim problemima, što utječe na funkcionalnost samog vozila.
Zakoni kao što su Opća uredba o zaštiti podataka Europske unije i kalifornijski Zakon o privatnosti potrošača prisilili su proizvođače automobila da otkriju prakse prikupljanja podataka, podižući svijest među potrošačima. Pitanje je, ipak, je li to dovoljno ili treba napraviti više po tom pitanju?
Izvor: AP