Hrvoje Hafner, autor bloga Crowdfunding.hr, po zanimanju je arhitekt telekomunikacijskih sustava, no njegova su strast startupi, hardver, mikrofinanciranje i crowdfunding. Svi njegovi projekti imali su svoj vijek trajanja - od prvog medijskog projekta kojeg je pokrenuo prije prije više od 10 godina do jednog hardverskog startupa na kojem trenutno radi. Ipak, medijima je zanimljiv zbog svog bloga posvećenog crowdfundingu pomoću kojeg je pomogao desecima pokretača projekata da dođu do početnog novca za realizaciju svojih ideja.

Hrvoje je sudjelovao u više desetaka CF kampanja u kojima je prikupljeno nekoliko milijuna kuna, a trenutnom radi u Berlinu za jednu telekomunikacijsku tvrtku. Kako pripremiti i voditi crowdfunding kampanju te ostale tajne uspjeha, doznali smo u razgovoru s njim.

Kako napraviti dobru crowdfunding kampanju?

Prava crowdfunding kampanja radi se tako da se pokretač umrežava i proizvodi relevantan sadržaj na društvenim mrežama vezan uz sam project. Jako je bitno imati vidljivost prije pokretanja kampanje. Zadnja faza pripreme CF kampanje je kreiranje projekta na nekoj od platformi. Najbolje je krenuti od pregledavanja srodnih crowdfunding kampanja i analiza zašto je baš ta uspijela ili nije uspjela. Vrlo je važno razumjeti zašto se neka kampanja pojavljivala u medijima. Prosječna uspješna crowdfunding kampanja priprema se 2-3 mjeseca ako za to postoje preduvjeti.

Kojim marketinškim alatima do uspješne marketing kampanje?

Društvene mreže pomoću dobro konstruiranog sadržaja dobar su početak. Plaćeno oglašavanje može pomoći ako imate realan, tehnološki inovativan proizvod u kampanji. Za društveno korisne i osobne kampanje elektronička pošta pokazala se kao jedno od moćnijih oružja. Pokušajte prije pokretanja kampanje prikupiti 100 ili čak 1000 adresa elektroničke pošte osoba koje poznajete ili koje bi mogle biti zainteresirane za vašu priču i napišite im personaliziranu poruku.

Foto: Zimo/Hrvoje Hafner/Crowdfunding.hr

Crowdfunding – igra povjerenja

Iako su ulozi relativno mali, a samim time i rizik za podržavatelja manji, to ne znači da će svi bezuvjetno igrati tu igru. Ako već dajemo novac, onda nam je bitno da iza projekta s neizvjesnim ishodom stoji stvarna osoba. To je ulog koji mora dati pokretač. Ako želiš moje povjerenje (čitaj:novac) onda moram znati kome ga dajem, kaže Hrvoje.

Na koji način treba komunicirati s kompanijama koje bi mogle izdvojiti puno veći iznos novca, a na koji s građanima koji najčešće daju manje iznose?

Komunikacija s kompanijama koje bi mogle biti zainteresirane za vaš proizvod/priču treba se odviti prije početka same kampanje. Ponekad kompanije pokažu interes tek kada vide potencijal iskazan vašom crowdfunding kampanjom. Građani imaju različite motivacije za uključivanje u kampanje, od solidarnosti, humanitarnosti pa do običnog konzumerizma. Bitno je razumjeti zašto bi netko dao novac baš vama i zašto baš za taj određeni projekt. Tada sukladno tome kreirate i glavne poruke kampanje.

Što biste savjetovali nekome tko želi pokrenuti Kickstarter kampanju?

Puno pričajte o svom projektu, nemojte se bojati pričati o njemu. Pitajte za savjete, posjećujte događaje relevantne za vaš projekt. Umrežavajte se. Istražite koji su "slični" projekti biti na nekoj od CF platformi, kako su komunicirali sa publikom te u kojim su se medijima pojavljivali.

Sve što je potrebno za pokretanje kampanje je (samo) kreativno rješenje za neke od svakodnevnih problema, a svima onima koji se žele okušati u prikupljanju sredstava za realizaciju vlastite ideje, želimo puno sreće i uspjeha uz besplatan Vodič za crowdfunding.