Unatoč tome što danas postoji niz raznih tehnika koje se mogu korisiti tijekom intervjua za posao, najveća tehnološka kompanija Google u svom odabiru najboljeg kandidata za posao koristi nekoliko posebnih tehnika i znanstvenih metoda kako bi dobila što bolju i jasniju sliku o kandidatu.

Nestruktuirani intervjui mogu objasniti samo 14 posto uspjeha određenog zaposlenika na budućem poslu, a najbolji način otkrivanja kako će netko obavljati svoj posao predstavlja izvođenje određenog posla (26 posto).

Navedeno podrazumijeva da se kandidatima daju određeni zadaci slični obavezama koje ih očekuju na potencijalnom radnom mjestu te procjenu njihovog uspjeha.

Ipak, čak niti to ne jamči da je netko savršen za određeni posao jer puno toga ovisi i o nekim drugim vještinama, kao što su sposobnost prilagodbe, učenja te suradnja s drugim ljudima i timski rad.

Druga najbolja metoda je test generalne kognitivne sposobnosti (26 posto). Riječ je o pravim testovima s točnim i netočnim odgovorima. Ovakvi su testovi dobar izbor jer kognitivna sposobnost podrazumijeva mogućnost učenja, kombinaciju inteligencije i spremnosti na učenje - stvari koje određuju koliko će netko biti uspješan na novom poslu.

Struktuirani intervjui (26 posto) nalaze se na trećem mjestu, a na ovim se intervjuima kandidatima postavlja set pitanja sa jasnim kriterijima za procjenu kvaliteta odgovora.

Cilj intervjua za posao je da se predvidi kako će kandidati raditi svoj posao kada se pridruže timu. Google to radi kombinacijom znanosti i svih navedenih metoda.

Kako bi pomogla ljudima koji intervjuiraju kandidate, kompanija je čak razvila i interni alat naziva qDoid koji omogućuje da se odredi posao za koji se kandidati prijavljuju i atributi koje je potrebno testirati, nakon čega se generiraju pitanja koja bi trebala predvidjeti kako će se određena osoba ponašati na novom poslu. Ovakav način uvelike olakšava pronalaženje pravih pitanja za intervju.

Primjeri pitanja koja mogu biti postavljena prilikom intervjua u kompaniji Google su sljedeća:

- Recite nam kada je vaše ponašanje pozitivno utjecalo na vaš tim? Zatim mogu uslijediti dodatna pitanja: Što je bio vaš primarni cilj i zašto? Kako je vaš tim reagirao?

- Recite nam kada ste uspješno organizirali tim kako biste ostvarili cilj? Kako je izgledao vaš pristup? Dodatna pitanja: Koji su bili vaši ciljevi i kako ste ih dostigli – kao pojedinac i kao tim? Šta je bila ključno u ovoj situaciji i što ste iz nje naučili?

- Recite nam nešto o vremenu kada ste imali problema u suradnji s nekom osobom. Šta je otežavalo suradnju s njim/njom? Dodatna pitanja: Kako ste riješili problem sa suradnjom? Šta je bio konačan ishod problema? Što ste mogli da učiniti drugačije?

S druge strane, osim pravilnog pristupa prema potencijalnom zaposleniku, veliku pažnju potrebno je dati i osobama koje ih intervjuiraju.

U velikom broju kompanija intervju provodi šef sa nekoliko kolega. Međutim, vrlo rijetko se događa da se tu nađu i ljudi koji će raditi za potencijalnog kandidata.

Njihova procjena je puno važnija od procjene šefova i menadžera jer su ipak oni ti koji će morati raditi s potencijalnim zaposlenikom.

No, situacija u Googleu je drugačija. Kompanija na ovaj način kandidatima stavlja do znanja da nije čvrsto hijerarhijski ustrojena, a ujedno se spriječava zapošljavanje prijatelja i rodbine za nove timove.

Također, kompanija ponekad može zatražiti i od neke osobe koja nije u direktnoj vezi sa pozicijom o kojoj se radi da se pridruži i izrazi svoje mišljenje.

Ovo su neka od načelnih pravila kojih bi se trebali držati svi koji obavljaju intervju:

1. Visoko postavite standarde i ljestvicu kvaliteta. Prije nego što započnete razgovor s kandidatima, odlučite koje kvalitete tražite i kao grupa se dogovorite kako izgleda vaš sjajan kandidat. Najbolje bi bilo zapošljavati ljude koji su bolji od vas.

2. Pronađite vlastite kandidate.

3. Budite objektivni. Uključite i druge kolege u intervju i pobrinite se da odluku o zapošljavanju donese neutralna grupa ljudi.

4. Dajte kandidatima razlog da vam se pridruže. Jasno im stavite do znanja zašto je posao važan i dopustite mu da osjeti i sazna sa kakvim će kvalitetnim ljudima raditi.

 Foto: Wired