Jedan od problema koji godinama muče hrvatske kompanije, pogotovo u IT segmentu, jest manjak radne snage. Velika konkurencija, ali i odlazak zaposlenika u inozemstvo gdje imaju bolje (radne) uvjete neki su od glavnih problema na tržištu rada. Kompanije se na različite načine bore s tim problemom nudeći zaposlenicima razne pogodnosti, a jedna od takvih pogodnosti koja je postala popularna s pandemijom jest i mogućnost rada od kuće.

O problemima zapošljavanja mladih te o načinima kako ih privući, ali i zadržati u kompanijama, razgovarali smo sa stručnjakinjom za ljudske resurse Tinom Bekić iz tvrtke BISS koja zapošljava skoro 40 ljudi, a u svim njihovim projektima u potpunosti sudjeluje i više od deset studenata.

Za početak upoznajte nas s vašom kompanijom.

BISS nastoji biti jedna od inovativnijih informatičkih kompanija u Hrvatskoj. Kreiramo inovativna informatička rješenja u području strojnog učenja, javne sigurnosti, sustava anonimizacije podataka (GDPR), sustava koji osiguravaju siguran protok podataka QoS, Big data sustava itd. Osnovani smo 2009. godine i od tada bilježimo kontinuirani rast prihoda i broja zaposlenih. Postavili smo visoke standarde u kvaliteti radne okoline te uvijek težimo biti poželjan poslodavac, a potvrda da u tome i uspijevamo jest činjenica da na natječaje za posao redovito zaprimamo izuzetno velik broj prijava, dok nam je veliko zadovoljstvo istaknuti kako su kandidati koji se prijavljuju na natječaje vrhunski stručnjaci u svom poslu. Također, posebnu pažnju pridajemo razvoju mladih, stoga konstantno surađujemo s visokoškolskim ustanovama i studentima koji u BISS-u uživaju sve pogodnosti i obveze jednako kao i naši zaposlenici.


Imate li problema s radnom snagom, što je sve češći slučaj hrvatskih kompanija?

Problem radne snage u Hrvatskoj prilično je kompleksna tema kojoj treba pridavati više pažnje u razvoju nacionalnog poslovnog okruženja. Kompanije u Hrvatskoj mogu biti konkurentne europskim i svjetskim kompanijama, ali je potrebno postaviti jasan smjer razvoja, biti inovativan, dosljedan i uporan te pritom ne gubiti strateški fokus. BISS se može pohvaliti kao kompanija koja je primjer dobre prakse kvalitetnog ulaganja u vlastite zaposlenike i održavanja visoke razine zadovoljstva zaposlenih. Želimo biti uvijek tražen poslodavac.


Kako u vašoj kompaniji pokušavate privući mlade i što im nudite da ostanu?

Jedan od naših važnih ciljeva je doprinos smanjenju odljeva mladih stručnjaka iz Hrvatske u inozemstvo. Držimo za bitno podržati mlade u osobnom razvoju i dajemo sve od sebe da mladi upravo nas prepoznaju kao najbolju tvrtku za razvoj svoje karijere. Neki od primjera pogodnosti koje, uz konkurentne plaće, nudimo mladima kako bismo ih privukli su: plaćen dječji vrtić, uplata premije trećeg stupa mirovinskog osiguranja, budžet za edukacije i dodatna usavršavanja, financijske nagrade za vjernost rada u kompaniji, plaćene sportske i ostale aktivnosti slobodnog vremena, dodatni osobni budžet za kupnju informatičke opreme itd. U svemu tome, podržavaju nas i naši postojeći zaposlenici koji su izvrsni mentori novim kolegama, uvijek spremni pomoći i prenijeti sva znanja i iskustva.

Mladima treba pružiti mogućnost da se kvalitetno razvijaju

Prema vašem dosadašnjem iskustvu, što je važno mladima koji traže posao ili promjenu posla, jesu li to financije, jačina klijenata, projekti…?

Tina Bekić (Foto: BISS)

Mišljenja sam da je mladima najvažnije pružiti mogućnost i slobodu da se kvalitetno razvijaju i pokažu što sve mogu. Financije su uvijek jedan od važnijih motivatora, jer bolje financijske prilike pružaju više mogućnosti u svakodnevici. Međutim, najveći motivator je definitivno osobno zadovoljstvo zaposlenika, a koje se postiže svim onim dodatnim pogodnostima koje kao poslodavac možete pružiti zaposleniku. Zanimljivost koju sam zamijetila u IT sektoru jest da mlade u početku karijere najviše motiviraju zanimljivi i kompleksni projekti gdje će u radu na njima dodatno razvijati svoje vještine i rješavati izazove koji se pojavljuju. Baš zato, BISS je odličan izbor za mlade jer mi kroz naše projekte implementiramo rješenja temeljena na vlastitim idejama, a inovativnost je vještina koja nas pokreće.

 Što se promijenilo s pandemijom? Rad od kuće je preko noći postao dominantan, kakav je odnos u vašoj kompaniji prema radu od kuće? Hoće li to postati ili je već postao jedan od aduta s kojima bi neke tvrtke mogle privući zaposlenike?

Pandemija je gotovo cijeli poslovni svijet natjerala na određene prilagodbe u poslovanju, međutim nas u BISS-u ona nije primorala na neke značajne promjene budući da mi otprije zastupamo model koji uključuje fleksibilno radno vrijeme, rad od kuće i slobodno raspolaganje vlastitim vremenom. Trag koji je pandemija svakako ostavila u tom kontekstu je upravo to što su mnogi poslodavci uvidjeli kako je dosta poslova moguće od kuće odraditi jednako kvalitetno kao na radnom mjestu, a da su istovremeno radnici motiviraniji jer često mogu bolje organizirati svoje vrijeme i imaju osjećaj mnogo veće slobode. Smatram kako bi u budućnosti najpoželjniji mogao biti neki „hibridni“ model rada u kojemu će radnici sami kombinirati posao u uredu i od kuće, ovisno o vrsti i zahtjevnosti određenog posla.

Koliko je važna suradnja s visokoškolskim ustanovama i studentima u privlačenju mladih?

Tvrtka BISS već godinama usko surađuje s visokoškolskim ustanovama i studentima nudi mogućnost odrađivanja studentske prakse kako bi imali prilike iskušati se u timskom radu na razvojnim projektima. Za početak se svi pridružuju na naš interni projekt koji razvijamo u svrhu podrške svakodnevnim procesima unutar same tvrtke u sklopu kojeg savladavaju tehnologije koje koristimo i metodologije po kojima radimo.

Nakon toga se pridružuju istraživačkim R&D projektima ili komercijalnim projektima, ovisno o njihovim preferencijama, vještinama, ambicijama i individualnim sklonostima. To mogu biti projekti na kojima istražujemo kako koristiti umjetnu inteligenciju u automatiziranju procesa, prepoznavanju objekata na slikama ili predviđanju događaja u budućnosti te komercijalni projekti s našim klijentima iz domene logistike, telekomunikacija i public safety rješenja.

Koliko su danas Hrvatska i hrvatske kompanije privlačni mladima? Je li se što promijenilo s uspjesima kompanija poput Nanobita, Rimca i drugih i čini li uspjeh tih kompanija i druge naše kompanije privlačnijim poslodavcima u odnosu na inozemne tvrtke?

Prije svega, uspjesi tih kompanija najbolji su poticaj svim ostalim kompanijama u Hrvatskoj da ciljaju visoko i ne ustručavaju se ući u tržišnu borbu s europskim i globalnim kompanijama. Efekt koji navedene i slične kompanije imaju na privlačnost svih ostalih domaćih kompanija je izuzetan. Nabrojani su definitivno pokazatelj da Hrvatska ima i može imati vrlo konkurentne kompanije koje mogu privući najbolje stručnjake i mlade da ostanu u Hrvatskoj ili čak iz inozemstva dođu raditi u Hrvatsku. Svjesni smo da je Hrvatska prepuna prirodnih ljepota i raznolikosti, a ako tome počnemo pridodavati nove uspješne kompanije, imamo veliki potencijal za postati vrlo poželjna zemlja za život i rad te se u tom slučaju ne trebamo bojati za budućnost mlade radne snage.

Također, voljela bih poručiti mladima da kontinuirano ulažu u svoje znanje i razvoj vještina. Poslovni svijet je danas vrlo dinamičan i izazovan, stoga je teže nego prije biti konkurentan. Međutim, mogućnosti dodatnog usavršavanja i obrazovanja su neograničene, a svako ulaganje u sebe se višestruko vraća i vjerujem da je to najbolji put za razvoj uspješne karijere.