Predsjednik Uprave tvrtke METRO AG Olaf Koch nije tipičan menadžer. Dolazi iz IT sektora i veliki je zagovornik korištenja tehnologije u poslovnom, ali i privatnom životu.

Imali smo priliku porazgovarati s njim uoči predstavljanja nove generacije startupova koji su završili program Metro Accelerator powered by Techstars. Među odabranim startupovima našao se i hrvatski Trakbar, o kojem Koch ima samo riječi hvale.

Oni su ovdje s razlogom, a to je što su kreativni, poduzetni, napravili su velik napredak u posljednja tri mjeseca i imaju veliku priliku. No najvažnije tek predstoji, a to je koliko klijenata mogu prikupiti i koliko je stabilno njihovo rješenje. To nije dio programa Metro Accelerator by Techstars, to je ono što morate napraviti nakon programa. Mislim da je dobar primjer za to Coffee Cloud, koji je bio član prvog programa. S njima imamo dobro partnerstvo u Hrvatskoj, ali to se nije dogodilo preko noći. Oni su uložili mnogo rada i vremena i zato su sad naši partneri u Hrvatskoj. No kad se tamo dokažu, možemo se širiti i na druge zemlje, rekao nam je Koch.

Iako smo svi svjesni toga koliko je digitalizacija važna za poslovanje i konkurentnost, često nemamo osjećaj da se stvari odvijaju brzinom kojom bismo željeli. No Koch nas uvjerava da nije baš sve tako crno.

Među zemljama koje digitalno shvaćaju ozbiljno, Hrvatska je jedna od manjih zemalja, ali je veoma kreativna i sviđa mi se što radi, otkrio je u razgovoru za Zimo te dodao: Ako želite biti uspješni u poslu, morate se modernizirati. Da biste se modernizirali, trebaju vam digitalni alati i odgovarajuće usluge. Mislim da je Metro Hrvatska izvrstan primjer kako to napraviti na najvišem nivou i pravi će se rezultati vidjeti za pet godina. To nije moguće napraviti u samo godinu dana, potrebno je nešto više vremena.

Digitalni alati olakšavaju život ugostiteljima i hotelijerima

Metro se ozbiljno okrenuo digitalnim alatima i digitalizaciji poslovanja. Tako će ovog ljeta pokrenuti internetsku trgovinu Metro Markets u Njemačkoj, koja će biti središnje mjesto za kupovinu ekskluzivnih proizvoda iz cijelog svijeta. Tisuće proizvoda koje planiraju nuditi bit će dostupno samo preko interneta.

No to nije jedina novost. Nedavno je Metro pokrenuo svoju digitalnu platformu Dish.

Za nas je DISH veoma jednostavan ulaz u digitalni svijet. Ako imate restoran ili kafić i želite koristiti digitalne alate ili želite naučiti o tome ili čuti što drugi imaju reći o tome, DISH je mjesto koje trebate posjetiti. DISH je početna stranica za sve koji su zainteresirani za digitalno. To je zapravo zajednica fokusirana na poslovanje. Mi ćemo nuditi svoja rješenja, iz Metroa, kao što su alat za prisutnost na društvenim mrežama, za rezervaciju stolova i slično, no otvoreni smo i za inovatore poput onih iz Hrvatske. Hrvatska je veoma inovativna. Ima veoma živu startup scenu, a mi ćemo odabrati one koji imaju pravu kvalitetu i dati im pristup našim klijentima, pojašnjava Koch.

S obzirom na to da su pokrenuli svoj akcelerator i ulažu u startupove, zanimalo nas je koliko je bitno da velike tvrtke poput Metroa stvaraju vlastite startupove ili ulažu u njih?

Mislim da se naše ulaganje u startupove vratilo višestruko. S jedne strane jer smo ušli u partnerstvo s odabranim tvrtkama s kojima sad imamo uspješnu suradnju, ali s druge strane jer nam takve suradnje otvaraju oči. Inovacije koje dobijemo iz cijelog svijeta kako drugačije upravljati poslovanjem naših klijenata, to je ono što nas mijenja i tjera da budemo kreativniji i spremniji na rizike. Jer suradnja sa startupovima sama po sebi je rizična, u tom smislu mnogo smo naučili. Pogotovo kad vidimo hrabrost, koju je šezdesetak tvrtki koje su prošle kroz naš akcelerator imalo. Među tisuće prijava, odabrali smo tih 60 tvrtki i, da budem iskren, ovaj Demo Day danas je izvrsna stvar. No za mene je najbolji dio cijelog procesa iščitavanje prijava. Jer otvara vam oči i uvijek mislite - vau, nisam se toga sjetio, priča Koch.

Upravo je kreativnost i inovativnost ono što izdvaja neki startup od ostatka, ali važna je komponenta i na vrijeme prepoznati tehnologiju koja će biti važna u budućnosti. Zato smo pitali Kocha što misli, koja će tehnologija biti "sljedeća velika stvar".

Za restorane će biti nužno da postanu digitalni jer su trenutno još uvijek veoma analogni. Mislite kako je to jednostavno, samo koristite tehnologiju, ali zapravo je pitanje stava i mogućnosti. Idealno bi bilo da svi aspekti poslovanja od naručivanja do računovodstva budu digitalni, kako bi se i za 50 posto smanjilo opterećenje ugostitelja administracijom i omogućilo im da se fokusiraju na ono što zapravo vole - kuhanje, ugošćivanje gostiju i slično. Na potrošačkoj strani, mislim da povezivost raste te će u budućnosti nivo digitalne povezivosti samo nastaviti rasti. No doći će do renesanse ljudskog dodira. Trenutačno je sve veoma hladno - naručujete online, dobijete paket na kućnu adresu i to je to. I ljudi to vole. Međutim, ljudi traže onu interakciju koju dobivaju u pekari ili kod mesara. Vidim renesansu ljudskog kontakta kao sljedeći veliki korak, nakon rasta visoke tehnologije, pobjednička kombinacija bit će tehnologija i ljudski dodir, opisuje svoju viziju generalni direktor Metroa.

Zanimalo nas je i u kojem smjeru će krenuti Metro, s obzirom na to da se okreću digitalnoj platformi Dish i digitalnim alatima.

Što god možemo napraviti kako bismo smanjili opterećenje poslom i automatizirali procese, to ćemo napraviti. Tako ćemo uštedjeti novac koji potom možemo uložiti u odnos s klijentima. Mislim da tehnologija još nije na toj razini da može preuzeti većinu stvari, ali tko zna? U sljedećih će se nekoliko godina stvari značajno promijeniti u sustavu nabave i drugim operacijama. Nadam se da ćemo s jedne strane olakšati poslovanje klijentima, a s druge uložiti više u usluge klijentima. Informacije koje prikupljamo od naših klijenata, a tu moram istaknuti da su vaši podaci zaista vaši, ali doći ćemo vam s obećanjem da ako podijelite podatke s nama, nećemo ih zloupotrebljavati, ali ćemo ih upotrijebiti kako biste vi profitirali. To je moja vizija - da iskoristimo snagu podataka na obostrano zadovoljstvo, otkriva Koch.

Kažu kako su podaci valuta budućnosti. No već se sad velike količine podataka prikupljaju i obrađuju. Neki s dopuštenjem vlasnika, neki baš i ne. Zato nas je zanimalo što Metro radi kad je riječ o sigurnosti podataka.

Već smo mnogo uložili, a nastavit ćemo ulagati i dalje. Imamo veoma visoku razinu zaštite podataka unutar Metroa, poštujemo GDPR jer je veoma tanka granica koju ne smijete prijeći. Jer ako ju prijeđete, uništit ćete sve povjerenje koje ste gradili godinama, a toga smo svjesni. U našem slučaju, podaci pojedinca imaju veliku vrijednost. Vi već danas imate goleme količine podataka, ali se oni ne koriste. Podaci su tu, samo ih treba znati iskoristiti. Kad biste otključali vrijednost tih podataka, to bi bilo fenomenalno jer to znači da ćete postati uspješniji u svom poslu, kvaliteta vašeg života će biti bolja jer vam pružamo priliku da automatizirate brojne zadatke koji vam oduzimaju vrijeme. Anonimiziramo li te podatke, možemo naučiti mnogo o samoj industriji. Ako uložim u vas, moram dobiti nešto natrag. Ne mogu vam reći da sam zloupotrijebio vaše podatke, prodao ih nekome i da sad vi morate nabavljati robu od tog prodavatelja, objašnjava Koch i dodaje kako se stalno susreću s izazovima čuvanja podataka. 

Kao najbolji primjer spomenuo je Rusiju, u kojoj zakoni propisuju da se svi podaci moraju čuvati lokalno i ne smiju napustiti zemlju.

To pomalo komplicira stvari, ali je izvedivo, sa smiješkom je na kraju rekao predsjednik Uprave METRO AG Olaf Koch.